Viitorul casei de modă Balenciaga este incert

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Creatorul viitorului în modă, cum este considerat Nicolas Ghesquière, a părăsit casa Balenciaga după ce i-a conturat identitatea timp de 15 ani. Încă nu se ştie cine îi va lua locul.

La începutul acestei săptămâni, compania PPR, care deţine casa de modă Balenciaga, a anunţat că designerul francez Nicolas Ghesquière nu va mai crea pentru brandul spaniol, decizie luată de comun acord de cele două părţi.

Ghesquière avea 23 de ani în 1994, când a început să lucreze pentru casa spaniolă Balenciaga, un reper în moda internaţională, considerat de unii mai important chiar decât casa Dior. La începutul colaborării cu Balenciaga, tânărul designer se adresa unei nişe, creând în special ţinute de golf şi haine de înmormântare. Dar, din acest moment, evoluţia lui Ghesquière a fost una fulminantă.

După doar doi ani de colaborare cu celebrul brand spaniol, el a preluat şefia departamentului de creaţie de la Josephus Thimister, un nume care nu a cântărit prea mult în evoluţia brandului. „Până la Ghesquière, geniul fondatorului casei de modă, Cristóbal Balenciaga, părea imposibil de egalat", susţin editorii revistei americane „Vogue".

A colaborat cu Jean Paul Gaultier

image

Când a început să creeze pentru Balenciaga, Nicolas Ghesquière era un nume total necunoscut în lumea modei, cu toate că, până în 1995, el mai colaborase ca asistent al lui Jean Paul Gaultier timp de mai mulţi ani. De altfel, cariera sa în lumea modei pare să se fi conturat încă de la vârsta de 12 ani, când a început să schiţeze designuri de rochii pe copertele manualelor şcolare. Adolescentul Ghesquière îşi punea creaţiile în practică folosind draperiile din casă, spre încântarea mamei lui, pasionată de modă.

La 15 ani, el a devenit stagiar în cadrul casei de modă a unei creatoare cunoscute la vremea aceea, Agnès B., apoi a lucrat pentru Corinne Cobson. Astfel şi-a cultivat Ghesquière talentul care, odată ajuns director de creaţie al casei Balenciaga, a putut fi comparat doar cu cel al fondatorului casei spaniole.

Se adresează femeii puternice

Nicolas Ghesquière a câştigat la început simpatia conducerii casei de modă Balenciaga, dar şi a criticilor datorită ţinutelor avangardiste care, în acelaşi timp, aminteau de moştenirea lăsată de cuturierul Balenciaga. Precizia cu care realiza rochiile simple şi imaginaţia cu care crea piese vestimentare futuriste au fost apreciate mai ales de femeile puternice şi foarte active, acelaşi public care îi era fidel şi lui Cristóbal Balenciaga.

image

Fără să consulte prea mult desenele din arhiva lui Balenciaga, „Ghesquière a reuşit să creeze, prin eforturile şi ideile proprii, un concept Balenciaga modern: o siluetă feminină subţire, care emană nelininişte şi prospeţime", scria zilele trecute editorul de modă Cathy Horyn, pentru „The New York Times".

Ce a pierdut brandul spaniol

În 1998, la un an după ce Ghesquière a fost numit director de creaţie al casei Balenciaga, publicaţia britanică „The Independent" susţinea că „noul designer a reuşit să reînvie minunatul stil spaniol, cu aceeaşi puritate a liniilor, aceleaşi forme gonflate, aceeaşi analiză a volumelor şi cu aceeaşi modernitate neobosită".

În toţi cei 15 ani în care a condus departamentul de creaţie al casei de modă spaniole, a reuşit să menţină sus standardele, iar numele Balenciaga a fost tot timpul folosit la superlativ de critici. El a fost lăudat de-a lungul timpului pentru toate colecţiile create, dar mai ales pentru piesele de un roşu aprins, care i-au pus pe jar pe competitori ca Dior şi Gucci. Pantalonii super-subţiri, jachetele cu guler înalt, poşetele Lariat şi încălţările Sportiletto (foto), toate creaţii ale lui Ghesquière, au prins atât de bine la public, încât rezistă şi astăzi pe piaţă.

În 2006, lui Ghesquière i s-a permis accesul la arhivele creatorului de modă Cristòbal Balenciaga. Atunci, designerul francez a crescut şi mai mult în ochii criticilor, fiindcă a reuşit să revigoreze istoria casei de modă prin creaţii moderne. De asemenea, în cei 15 ani ca director de creaţie, Nicolas Ghesquière a realizat o extensie a brandului prin lansarea unei linii pentru bărbaţi, a crescut numărul de accesorii şi a scos pe piaţă două parfumuri. Toate acestea au făcut ca brandul Balenciaga să fie şi foarte profitabil.

Nici ultima linie vestimentară creată în calitate de director de creaţie al casei spaniole nu a oferit vreun indiciu referitor la motivul pentru care Ghesquière a plecat. Reacţiile criticilor la colecţia primăvară/vară 2013 au fost atât de puternice, încât Ghesquière a fost singurul designer care a avut un profil cu titlul „Liderul grupului" (Leader of the Pack) în cel mai recent număr al publicaţiei Style.com, un site de referinţă în lumea modei.

Motivul nemulţumirii

image

Potrivit informaţiilor oferite de „The New York Times", Nicolas Ghesquière ar fi plecat de la Balenciaga pentru că nu era mulţumit de direcţia prea comercială în care era împins de conducerea casei de modă spaniole, compania PPR. Editorul de modă Suzy Menkes, de la aceeaşi publicaţie, spune că Ghesquière ar negocia cu Bernard Arnault, directorul executiv al grupului Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH).

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite