Viaţa pe caiet

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cumpărăturile „pe caiet“ pot fi o soluţie  de supravieţuire atât pentru client, cât şi pentru proprietarul de magazin.
Cumpărăturile „pe caiet“ pot fi o soluţie de supravieţuire atât pentru client, cât şi pentru proprietarul de magazin.

Afectaţi de criza financiară prelungită, din ce în ce mai mulţi români îşi fac cumpărăturile pe datorie, de la magazinul de cartier.

Un român din trei supravieţuieşte recesiunii facând cumpărături „pe caiet", arată un studiu realizat de Institutul pentru Economie Mondială (IEM), din cadrul Academiei Române. Este vorba, mai exact, despre un fenomen tot mai întâlnit, în special în cartierele mărginaşe ale oraşelor mari şi în localităţile mici. Oamenii cumpără „cu banii la leafă" de la micii comercianţi din zona în care locuiesc, iar aceştia din urmă trec suma datorată pe un caiet, urmând să o încaseze ulterior, la data promisă.

„Acest tip de comerţ nu poate exista în lipsa unei relaţii de încredere între vânzător şi client. Tocmai de aceea cumpărăturile «pe caiet» sunt o practică frecventă în comunităţile mici, în care oamenii se cunosc bine unul pe altul. Cumpărătorul poate, astfel, supravieţui până la următorul salariu, iar comerciantul îşi poate păstra clientela chiar şi în vreme de criză", spune Ludovic Erdeli, consilier de marketing.

Soluţie împotriva falimentului

Marina Vulpe (56 de ani), proprietara unui mic magazin în cartierul bucureştean Berceni, a început să vândă pe datorie în urmă cu trei ani, când a observat că muşteriii se împuţinează, iar încasările scad. „La început n-am fost de acord cu această practică, mai ales că ştiam cazuri în care clienţii «uitau» să-şi mai achite datoriile. Apoi, văzând că afacerea este în declin, n-am mai avut încotro. Desigur, nu vând «pe caiet» decât celor din cartier pe care-i cunosc bine sau celor care sunt clienţi constanţi", mărturiseşte doamna Vulpe.

Femeia susţine că au fost situaţii în care a fost păgubită, însă nu atât de multe sau de frecvente încât să ia în calcul renunţarea la această practică. „De când am început să dau pe datorie, clienţii s-au înmulţit. E drept că încasez bani mai rar, dar prefer aşa decât să-mi pierd muşteriii", mai spune Marina Vulpe, adăugând că cele mai vândute produse „pe caiet" sunt ţigările şi băuturile alcoolice.

„Nu pot să mă descurc altfel"

Acelaşi studiu redactat de IEM dezvăluie faptul că peste 60% din români rămân frecvent fără bani de la un salariu la altul. În acest context, oamenii sunt nevoiţi să apeleze la împrumuturi pentru a supravieţui. 50% apelează la rude şi prieteni, iar 33% la cumpărăturile „pe caiet".

„De aproape un an, firma la care lucrez întârzie cu plata salariului, uneori chiar şi două săptămâni. Asta după ce mi-au tăiat 30% din leafă. Cum nu am rude în Bucureşti care să mă ajute să trec luna cu bine, sunt nevoit să apelez la îngăduinţa vânzătoarei de la magazinul din colţ, care mă cunoaşte de ani de zile", povesteşte Mihai Cristea (34 de ani).

Mihai cumpără pe datorie mâncare şi produse de igienă. Mai rar, câte un pachet de ţigări sau o bere. Vânzătoarea „îl trece pe caiet", iar când primeşte banii de la firmă achită şi numele lui este şters de pe listă doar pentru a reapărea câteva zile mai târziu. „Dacă nu aş fi avut această opţiune, chiar nu ştiu cum m-aş fi descurcat", spune Mihai.

„Rostogolirea" datoriilor

Ultimele date publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că salariul mediu scade de la lună la lună, în timp ce preţurile la alimentele de bază şi la utilităţi cresc. De asemenea, moneda europeană - cea în care sunt contractate o mare parte a creditelor bancare - depăşeşte săptămânal câte o cotă maximă istorică. În aceste condiţii, traiul devine din ce în ce mai anevoios, iar soluţiile de subzistenţă din ce în ce mai disperate.

„Problema cea mai mare nu este faptul că românii se împrumută pentru a putea trăi. Ci faptul că aceste datorii se «rostogolesc» atunci când veniturile sunt constant mai mici. Mai precis, oamenii ajung să se împrumute doar pentru a-şi achita datoriile", precizează consilierul de marketing Ludovic Erdeli. 

60% din români rămân frecvent fără bani de la un salariu la altul, arată un studiu realizat de Institutul pentru Economie Mondială.

"Problema cea mai mare este că datoriile se «rostogolesc» atunci când veniturile sunt mai mici. Oamenii ajung să se împrumute doar pentru a-şi achita datoriile."
Ludovic Erdeli consilier de marketing

"Cum nu am rude în Bucureşti care să mă ajute, sunt nevoit să apelez la îngăduinţa vânzătoarei de la magazinul din colţ."
Mihai Cristea 34 de ani, Bucureşti

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite