Viaţa mea în trafic

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Statistic, pierdem în fiecare an cinci zile blocaţi în trafic. Timpul irosit este recuperat de unii prin activităţi pe care, în mod normal, le-ar face acasă: mic dejun, machiat, bărbierit.

Un studiu realizat de Institutul pentru Transporturi din Texas, SUA, arată că o persoană petrece, în medie, 120 de ore pe an în trafic. Adică cinci zile pe an pierdute în maşină, cel mai adesea pe drumul spre serviciu. Acelaşi studiu a calculat că, de-a lungul întregii vieţi, un şofer iroseşte în trafic 350 de zile, din care peste 150 de zile doar aşteptând la semafor. În România, problema circulaţiei rutiere devine din ce în ce mai apăsătoare. În ultimii 15 ani, parcul auto la nivel naţional s-a dublat. Absenţa autostrăzilor şi starea jalnică a infrastructurii au contribuit, de asemenea, la aglomerarea fără precedent a traficului, în special în Bucureşti.

Două ore până la serviciu

Astfel, studiul americanilor se aplică şi românilor. Ba chiar unor bucureşteni statistica de peste Ocean li se pare cât se poate de convenabilă. Lucian P. (36 ani) locuieşte într-o localitate din Ilfov, dar munceşte în Capitală. Pentru a ajunge la serviciu şi apoi acasă, petrece zilnic aproape trei ore în maşină. Înseamnă foarte mult pentru un om activ şi foarte ocupat cum este Lucian, aşa că încearcă să transforme fiecare minut pierdut într-unul câştigat. În consecinţă, bărbatul s-a obişnuit să se bărbierească în maşină, în drumul spre serviciu, atunci când aşteaptă la semafor. În oglinda retrovizoare face şi ultimele retuşuri de ţinută, îşi aranjează gulerul cămăşii şi nodul de la cravată.

La următoarea intersecţie îşi verifică mailul pe telefonul mobil şi citeşte presa. „Eu locuiesc în Domneşti şi lucrez în Pipera. În fiecare dimineaţă pierd cel puţin o oră şi-un sfert în trafic, până la serviciu. Dar, ca să nu fie un timp pierdut în totalitate, m-am obişnuit să mă bărbieresc în maşină, să citesc ziarele, să navighez pe internet de pe telefonul mobil şi să stau la taclale cu prietenii. De asemenea, cât aştept la semafor, îmi iau micul dejun. La întoarcere, de obicei după ora 20.00, e mai liber şi fac cel mult o oră până acasă. Recordul meu negativ este de două ore din Domneşti până în Pipera", spune Lucian.

La cosmetică, în maşină

Şi în cazul şoferiţelor timpul petrecut în trafic e valorificat la maximum. Mihaela S. (26 de ani), din Bucureşti, petrece zilnic cel puţin o oră şi jumătate în maşină. Deşi aglomeraţia este o sursă de stres pentru ea, nu ar renunţa la autoturism nici în ruptul capului. „Dimineaţa, când mă trezesc târziu, profit de timpul pe care-l petrec în trafic ca să mă machiez sau ca să-mi retuşez câte o unghie.

Îmi aduc aminte că, de câteva ori, când am plecat direct de la serviciu la un eveniment chiar m-am schimbat în maşină, în trafic", spune ea. Iar când nu are lucruri de acest fel de rezolvat, profită de timpul mort pentru a-şi suna toate prietenele. Psihologul Keren Rosner distinge două tipologii de personalitate în rândul persoanelor care sunt nevoite să se lupte zilnic cu traficul aglomerat.

Din ce în ce mai nervoşi

„Avem întâi persoanele introvertite, rigide, acele caractere care pretind ca mediul să se modifice în funcţie de necesităţile lor şi nu invers. Aceşti indivizi nu reuşesc să se adapteze regularităţii cu care pierd timp preţios în maşină în drumul lor către serviciu, aşa că iau măsuri: ori îşi schimbă serviciul, ori se mută într-o locuinţă mai apropiată de locul de muncă", explică specialistul.

A doua categorie este, evident, cea a adaptaţilor. „Aceştia încearcă să valorifice la maximum timpii «morţi» din trafic. În general, vorbim despre persoane care fie au un serviciu bun, la care nu vor să renunţe, fie n-au altă alternativă şi sunt nevoite să accepte inconvenientele", adaugă Keren Rosner.  De asemenea, studiile au arătat că bărbaţii sunt de şapte ori mai tensionaţi decât femeile atunci când sunt blocaţi în trafic.

"M-am obişnuit să mă bărbieresc în maşină, să citesc ziarele, să navighez pe internet de pe telefonul mobil şi să stau la taclale cu prietenii. De asemenea, cât aştept la semafor, îmi iau micul dejun.''
Lucian Bucureşti

Tot mai multe maşini

La sfârşitul anului 2010, în România erau înmatriculate 5,42 de milioane de vehicule, cu 100.000 mai multe faţă de anul precedent. Cele mai multe vehicule sunt înmatriculate în Bucureşti (1,17 milioane), reprezentând 20% din total. Următoarele
oraşe aflate în top sunt Cluj-Napoca şi Timişoara, fiecare cu peste 200.000 de maşini.

Aglomeraţie de coşmar

Oraşul cel mai aglomerat din lume este Sao Paulo din Brazilia, urmat de Beijing şi de Bruxelles, arată site-ul britanic MSNcars.com, care a analizat situaţia traficul rutier în cele mai importante oraşe de pe mapamond. Pe locul patru s-a situat Parisul, pe cinci Varşovia şi pe şase Mexico City. Topul este încheiat de Los Angeles, Moscova, Londra şi New Delhi. Sao Paulo şi Beijing deţin şi alte recorduri negative în privinţa traficului. Astfel, în 2008, în Sao Paulo s-a înregistrat cel mai lung blocaj rutier, pe o distanţă de 265 de kilometri. La rândul său, Beijingul se „laudă" cu cea mai lungă durată a unui blocaj: tot în 2008, maşinile aflate pe un tronson de 100 de kilometri au stat blocate 10 zile.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite