Taxiurile spaţiale, gata de zbor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania SpaceX va lansa prima navetă privată spre Staţia Spaţială Internaţională. Alte trei firme particulare construiesc taxiuri cosmice.

Pe 19 mai, compania SpaceX plănuieşte primul zbor al unei navete private către Staţia Spaţială Internaţională. Va fi al doilea zbor în spaţiu al capsulei Dragon, un proiect finanţat de un miliardar american şi de NASA, după ce în decembrie 2010 SpaceX a devenit prima firmă privată care a trimis o rachetă spaţială pe orbită.

Lansarea zborului demonstrativ a fost amânată de trei ori, de pe 7 februarie, data prevăzută îniţial în program. Acest lucru a fost cauzat de nevoia de a fi verificate cu atenţie programele de bord. În plus, o nouă încercare de a lansa modulul Dragon a fost amânată săptămâna trecută, din cauza programului foarte încărcat al Staţiei Spaţiale Internaţionale (SSI). NASA evită să trimită două echipaje deodată, pentru a evita supraaglomerarea. Astfel, naveta Soiuz va ajunge pe SSI pe 15 mai, urmând ca SpaceX să plece de la Centrul Spaţial Kennedy (SUA) pe 19 mai.

Pentru a ajuta zborurile private, NASA a finanţat proiectul cu 65 de milioane de euro. Astfel, Agenţia Americană a ajutat la construirea sistemului integrat de „evadare" în cazul unei lansări eşuate.

Turism pe Staţia Spaţială

SpaceX Dragon se doreşte a fi prima navetă care va trimite turişti la bordul SSI, iar pentru acest lucru capsula va fi modificată pe viitor, pentru a primi şapte persoane. Compania americană, deţinută de cofondatorul firmei PayPal, Elon Musk, a realizat un parteneriat cu Bigelow Aerospace. Reprezentanţii celor două firme se vor întâlni imediat după revenirea navetei pe Pământ pentru a discuta posibilitatea ca, în trei ani, oamenii obişnuiţi, dar cu dare de mână, să ajungă în spaţiu.

Modulul realizat în colaborare cu Bigelow va avea 330 de metri cubi, oferind un spaţiu cam cât un apartament de două camere. Mai multe module vor putea fi interconectate. Bigelow nu s-a alăturat doar proiectului celor de la SpaceX, ci şi proiectului celor de la Boeing, CST-100.

Pe lângă echipajul uman, Dragon va putea transporta către Staţia Spaţială aproximativ 3.300 de kilograme de echipament şi provizii, aşezate într-un cargo sub presiune. La întoarcerea pe Terra, Dragon va duce 2.500 de kilograme. Capsula are o masă de şase tone, o înălţime de 5,6 metri şi un diametru de 3,6 metri.

În momentul când va ajunge în apropierea SSI, Dragon va survola zona de andocare de la o distanţă de 2,5 kilometri, înainte de a se apropia. Astronauţii prezenţi la bordul SSI vor folosi braţul robotizat pentru a prinde capsula şi pentru a o ataşa pe staţie.
Întoarcerea pe  Terra este programată după trei săptămâni, Dragon urmând a transporta şi o încărcătură de pe SSI. Amerizarea va avea loc în largul Oceanului Pacific, lângă California.

Nave cosmice private pentru NASA

Pe lângă SpaceX, şi alte firme private întenţionează să intre în cursa spaţială. Începând de anul trecut NASA, a finanţat mai multe proiecte depuse de firme din domeniul aeronauticii. În plus, Agenţia Spaţială Americană plănuieşte să organizeze o nouă licitaţie în vară. În acest moment, NASA cotizează la cercetarea în domeniul zborurilor private pentru patru companii: Boeing, SpaceX, Sierra Nevada Corp şi Blue Origin, deţinută de fondatorul amazon.com, Jeff Bezos, notează Reuters.

Acestea au depus proiectele anul trecut şi au primit bani în funcţie de viabilitatea proiectelor. Gigantul aviaţiei mondiale, Boeing, a pregătit capsula CST-100, care va putea găzdui şapte astronauţi. Potrivit proiectului depus, lansarea este plănuită pentru 2010. Sierra Nevada Corp. a depus un design al unei navete de mici dimensiuni, Dreamchaser, care ar putea găzdui până la opt astronauţi şi care ar putea să fie terminată în 2014. Firma lui Jeff Bezos, Blue Origin a depus un proiect, dar nu are o dată de lansare. În schimb, compania americană se laudă cu posibilitatea de a reutiliza naveta.

Noi proiecte în 2012

Printre firmele care vor depune proiecte anul acesta se va afla şi ATK, care va veni cu un proiect pentru o capsulă care va găzdui şapte persoane, un sistem de „evadare" în cazul unei lansări eşuate şi un modul de propulsie. Dacă anul trecut a fost refuzată, ATK speră să fie acceptată şi susţine că poate să construiască un produs fiabil până în 2015, care va avea un cost al călătoriei mai mic decât cel al ruşilor.

Naveta va fi realizată în parteneriat cu Lockheed Martin. Potrivit vicepreşedintelui ATK, Kent Rominger, care a fost de cinci ori în spaţiu, capsulele în care vor sta astronauţii se vor paraşuta în apă şi vor fi proiectate să reziste la 10 zboruri. Pe lângă pasageri, naveta va putea duce şi încărcătură de orice fel spre şi de la Staţia Spaţială Internaţională.

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite