Spiriduşii Moşului, pe ultima sută de metri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din neglijenţă, lipsă de timp sau pur şi simplu din obişnuinţă, mulţi lasă cumpărăturile de Crăciun pentru ultimele zile, ajungând să facă mai mereu aceleaşi cadouri.

O listă lungă de cadouri şi timpul din ce în ce mai scurt până la Crăciun sunt elementele care te pot stresa în asemenea măsură, încât îţi pot strica Sărbătorile, avertizează specialiştii. De asemenea, situaţiile în care achiziţionarea darurilor pentru cei apropiaţi este lăsată pentru ultima clipă sunt din ce în ce mai frecvente într-o perioadă de instabilitate economică, în care programul de lucru s-a prelungit, iar zilele libere s-au împuţinat. Pentru cei aflaţi într-o astfel de situaţie, experţii de la bestcovery.com - un site specializat în recenzii şi clasificări de produse - oferă câteva ponturi care le pot face „misiunea" mai uşoară.

Teoria cercurilor concentrice

Un alt sfat bun de urmat vine de la Smaranda Heroiu, coordonator de PR şi Marketing la Anchor Grup: „Pentru cumpărăturile last minute ar fi bine să urmăriţi campaniile pe care marii retaileri şi marile branduri le desfăşoară pe platformele de socializare. În afară de promoţii şi reduceri, există concursuri cu premii valoroase". De asemenea, foarte important: „Evitaţi aglomeraţia de weekend. Folosiţi pauza de prânz sau orice oră liberă din cursul săptămânii".

Înainte de toate, notează bestcovery.com, este necesar să întocmiţi o listă completă a persoanelor cărora intenţionaţi să le oferiţi daruri de Crăciun. Aceste persoane se împart în două categorii, apropiaţii şi „obligaţiile". Specialiştii sugerează să trasaţi două cercuri concentrice. În cel din mijloc, treceţi numele celor apropiaţi (părinţi, copii, soţ/soţie, logodnic/logodnică, iubit/iubită, rude apropiate, cei mai buni prieteni), iar în cel din exterior notaţi „obligaţiile" (amici, vecini, colegi, profesori, rude îndepărtate).

Al doilea lucru pe care trebuie să-l faceţi pentru a scăpa de alergătura inutilă este să stabiliţi din start pentru fiecare persoană de pe listă cadoul care i s-ar potrivi. Astfel, gadgeturile, hainele de firmă, bijuteriile şi articolele sportive sunt daruri potrivite pentru cei apropiaţi, sugerează specialiştii de la bestcovery.com.

Bugetul subţire aduce suferinţă

De cealaltă parte, podoabele pentru brad, băuturile deosebite sau micile obiecte de decor sunt ideale pentru persoanele încadrate la „obligaţii". Maria Scutaru (43 de ani), din Bucureşti, spune că, de câţiva ani, cumpără cadourile de Crăciun în ultima clipă, motiv pentru care trebuie să îndure de fiecare dată aglomeraţia şi stresul generate de întârziere. „Lucrez până pe 23 decembrie inclusiv, aşa că nu-mi rămâne decât o zi pentru colindat mallurile.

Şi pentru că n-am niciodată timp suficient, ajung să dăruiesc mereu aceleaşi lucruri banale, dar care se găsesc peste tot şi sunt la îndemână: pachete cadou cu produse cosmetice, nimicuri artizanale sau obiecte de uz casnic. Mi-e şi ruşine de cei dragi, când ei îmi dăruiesc lucruri care demonstrează că s-au gândit special la mine, iar eu le ofer invariabil aceleaşi cadouri stupide, luate pe fugă", a povestit Maria Scutaru.

Nu în ultimul rând, înainte de a călca pragul magazinelor, este indicat să stabiliţi un buget fix, pe care să încercaţi, pe cât posibil, să nu‑l depăşiţi. Psihologii avertizează că goana după cadouri oboseşte creierul, mai ales atunci când suma de cheltuit este mai mică decât ne-am fi dorit.

„Suntem genetic conectaţi la shopping. Se activează aceeaşi zonă a creierului care îi impulsiona pe strămoşii noştri să caute mâncare", a precizat profesorul Brian Knutson, de la Universitatea Stanford (SUA), citat de huffingtonpost.com.

Tomografiile realizate în laborator au arătat că un anumit circuit cerebral, numit nucleul accumbens, se activează în momentul când oamenii analizează produsele şi preţurile. „Deci numai perspectiva cumpărăturilor, de multe ori amplificată de instrumentele de marketing, stimulează acest circuit şi ne induce o stare specifică, în care suntem gata să dăm buzna în magazine", a adăugat Knutson.

Toate bune, dar până la buget. Cum omul este în mod natural predispus să cheltuiască, în mod firesc va suferi atunci când nu dispune de banii necesari, a decla­rat, la rândul său, George Loewenstein, profesor de psihologie şi economie la Universitatea Carnegie Mellon (SUA). „Imposibilitatea de-a cheltui atunci când eşti tentat s-o faci, aduce după sine exte­nuare şi suferinţă", a conchis profesorul.

"Suntem genetic conectaţi la shopping. Se activează aceeaşi zonă a creierului care îi impulsiona pe strămoşii noştri să caute mâncare.''
Brian Knutson profesor la Universitatea Stanford (SUA)

În epoca vitezei, fetele cer răgaz

„Am observat o schimbare de comportament, în special în rândul publicului feminin - experienţa de shopping a devenit o ocazie de quality time, alături de câteva prietene, savurând o cafea, schimbând păreri şi sfaturi de styling",a precizat Smaranda Heroiu, coordinator PR şi marketing. Retailerii se orientează şi vin cu oferte atractive şi complete, pachete promoţionale, produse de colecţie. „În perioada Crăciunului, preferinţele cumpărătorilor se îndreaptă către produse care nu se regăsesc pe lista de priorităţi în cursul anului. Cadourile alese variază de la ultimele gadgeturi, ediţii audio ale celor mai bine vândute cărţi ale anului, parfumuri, dar şi produse personalizate, eclectice sau vintage", a adăugat specialistul.

Ponturi pentru întârziaţi

Partea bună a lucrurilor, atunci când alergaţi pe ultima sută de metri după cadouri, este că mallurile şi hipermarketurile au obiceiul de a‑şi prelungi programul în Ajunul Crăciunului. Însă, chiar şi-aşa, trebuie să ştiţi dinainte ce căutaţi. Consultanţii de la bestcovery.com au câteva sugestii. Astfel, pentru cei dragi, cadourile hi-tech sunt mai mereu nimerite. Anul acesta, se bucură de-un deosebit succes tabletele iPad2 şi Kindle Fire.  

Alte variante ar fi bijuteriile sau hainele de firmă, dar în aceste situaţii este necesar să cunoaşteţi foarte bine destinatarul cadoului, atenţionează specialiştii, de la gusturi la mărimi. „Având în vedere că toţi cumpărăm pentru cei dragi, contează atenţia la detalii. În mallurile noastre există un serviciu gratuit de împachetat cadouri, care poate face diferenţa atunci când îţi doreşti să oferi ceva special prietenilor şi familiei", ne sfătuieşte Smaranda Heroiu, coordonator de PR şi Marketing la Anchor Grup.

Ultima modă: cadourile digitale

După ce aţi bifat toate numele apropiaţilor de pe lista de cadouri, urmează „obligaţiile". Evident, nimeni n-o să-i cumpere vecinului sau colegului de serviciu un iPhone, dar există variante ieftine şi decente atunci când sunteţi pe grabă. O sticlă de băutură, obiecte decorative sau, mai nou, un cadou digital vă pot ridica în ochii amicilor, colegilor sau vecinilor. De exemplu, le puteţi oferi ultimul bestseller utilizatorilor de e-readere. O altă variantă potrivită sunt muzica şi filmele, pe care le puteţi achiziţiona de pe iTunes şi apoi trimite prietenilor.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite