Scuzele pe care le folosim când ajungem târziu la muncă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
INFOADEVĂRUL: DANA DONCIU
INFOADEVĂRUL: DANA DONCIU

Statisticile arată că 15% din şefi îşi concediază subalternii din cauza întârzierilor repetate.

15% din angajaţi întârzie la serviciu cel puţin o dată pe săptămână şi 27% o dată pe lună, arată un sondaj realizat în SUA de către cel mai mare portal web de joburi, Career Builder. Traficul, lipsa somnului şi condiţiile meteorologice reprezintă principalele trei cauze pentru care angajaţii întârzie. Astfel, traficul reprezintă o problemă pentru 31% din angajaţi, în timp ce aproximativ 20% din ei pun întârzierea pe seama lipsei somnului, iar 11% declară că vremea neprielnică îi împiedică să ajungă la timp.

Alţi angajaţi dau vina pe soţii, copii, transportul public, animalele de companie, programul de la televizor şi utilizarea excesivă a internetului. Printre scuzele pe care le-au invocat angajaţii s-au numărat adesea şi unele ciudate: angajatul a crezut că a câştigat la loterie (dar a fost o alarmă falsă) sau că o vulpe i-a furat cheile de la maşină.

De asemenea, colegul furios de apartament al angajatului i-a tăiat acestuia cablul încărcătorului de la telefon, astfel încât n-a mai putut să îl alimenteze, iar alarma ceasului nu a pornit de dimineaţă. De asemenea, un apel telefonic venit din partea guvernatorului unui stat american (situaţie adevărată) a fost scuza unui angajat care a ajuns târziu la muncă.

Românii nu sunt punctuali din fire

În ţara noastră, deşi sunt puţine astfel de studii, lipsa punctualităţii este renumită. Acest lucru este pus de sociologi pe seama modelului cultural. Potrivit unui studiu al Socie­tăţii pentru Studierea Mentalităţii, 40% din români sunt de părere că punctualitatea nu îi caracterizează. Adriana, 31 de ani, obişnuieşte să întârzie la serviciu. „Odată nu am avut apă caldă de dimineaţă, altădată am rămas blocată în lift sau am vărsat cafeaua pe mine şi a trebuit să mă schimb. Mi s-a mai întâmplat să găsesc maşina blocată în parcare, să nu sune ceasul de dimineaţă sau să trebuiască să merg cu membrii familiei la doctor sau chiar eu însămi", spune tânăra.

Pentru alte persoane, motivul pentru care sunt mereu pe fugă este acelaşi de fiecare dată. „Cu câţiva ani în urmă, toată lumea, de la prieteni la şefi, mă ştiau ca «fata aia care întârzie mereu»... Fiindcă am conştientizat cât de importantă este, de fapt, punctualitatea, mă străduiesc să nu mai întârzii. Totuşi, nu pot spune că-mi iese întotdeauna. Şi, în cele mai multe cazuri, ajung mai târziu la serviciu din cauza celor trei pisici de-acasă. Deşi sunt destul de leneşe în mod normal, culmea, fix când trebuie să plec la serviciu se găsesc să dea jos câte-un ghiveci cu flori sau să mi se «infiltreze» printre hainele din dulap şi să nu le mai pot scoate de acolo", spune Maria, 28 de ani.

Cerinţă, nu calitate

Tot mai multe firme, în special multinaţionale, solicită punctualitatea ca o condiţie obligatorie la angajare. „Punctualitatea este o trăsătură a societăţii moderne, industrializate, tehnologizate, în care fiecare minut contează", spune sociologul Alfred Bulai.

„Această cerinţă este obligatorie mai ales pentru joburile care presupun întâlnirea directă cu clienţii, cum sunt agenţii de vânzări sau curierii. Ea ţine de cultura organizaţională. De aceea, pentru unii angajatori, punctualitatea nu este o calitate, este o cerinţă, în timp ce pentru alţii, primordială este productivitatea, şi nu punctualitatea", spune Eduard Ezeanu, consilier în carieră.

Nemulţumirea, la bază

Psihologii spun că, de fapt, motivele pentru care întârziem au la bază una sau mai multe nemulţumiri. Un loc de muncă ne aduce atât un venit sigur, dar şi împlinire, şi recunoaştere profesională, şi valorizare personală/socială. „Când ceva se întâmplă la unul dintre aceste niveluri se produce un disconfort. Dacă lucrurile nu se îndreaptă, ajungem să «evităm» acel loc în care ne simţim inconfortabil", explică psihologul Silvia Ungureanu din Bucureşti.

Psihologul adaugă că, alteori, motivele se ascund undeva în trecut, poate chiar în copilărie. „Ele pot fi legate de modul în care familia s-a raportat la ideea de muncă, la relaţia cu autoritatea sau diverse alte probleme pe care persoana în cauză le-a trăit şi le-a integrat într-un patern care nu-i mai sunt azi de folos, dar la care nu mai poate nici renunţa", conchide specialistul.

"Uneori, scuzele penibile sunt o modalitate de sfidare a regulamentului companiei sau a persoanelor cu care suntem în conflict.''
Silvia Ungureanu psiholog

Cum putem ajunge la timp

În primul rând, dintre toate metodele, motivarea este cea care ne ajută cel mai mult să fim punctuali. „Cel mai important este să avem o motivaţie interioară suficient de puternică - să fim implicaţi şi să ne placă ce facem la locul de muncă sau să avem o motivaţie financiară sau de prestigiu personal suficient de puternică", ne sfătuieşte psihologul Silvia Ungureanu. Specialiştii spun că şi psihoterapia poate fi de folos, prin găsirea unei soluţii care să ne ajute să gestionăm problema. 

infografie
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite