RoNewMedia, ziua 1: Concurenţa dintre giganţii internetului şi jucătorii locali

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prima zi de la RoNewMedia 6.0 a început printr-o dezbatere bazată pe concurența dintre jucătorii globali și cei locali de pe internet, în zona publicității și marketingului. adevarul.ro prezintă discursurile celor prezenți și părerile lor despre concurența de pe piața din mediul online românesc.

Cei care au participat la dezbaterea moderată de Dragoş Stanca au fost:

Dan Bulucea, Google
Nick Palmer, MediaCom
Dan Balotescu, Media Investment
Călin Rotăruș, Goldbach Audience
Tatyana Firsova, IAB Russia
Marta Klepka, Gemius
Robert Pefanis, ThinkDigital


Călin Rotăruș

E o etapă a noastră ca și comunicatori. După ce am învățat ce se poate face pe internet. Acum am învățat lucrurile astea și spunem putem lua mai ieftin? Răspunsul e pozitiv și vine de la .com. Trebuie să explicăm mai bine care sunt diferențele. De ce ai face publicitate pe un site .com, de ce ai face publicitate pe site-uri de brand românești.

Dragoş Stanca: Unul dintre adversari ar fi Facebook. Există o competiție sau o complementaritate?

Robert Pefanis

Pe internet ceea ce e valid astăzi, poate fi fals mâine. Nu cred că există competiție. Până la un punct, .com și site-urile locale pot să fie complementare. Nu putem vorbi despre competiție.

Dragoş Stanca:

Există doar dictatura prețului cel mai mic, mai contează pentru publisheri să investeacă în brand sau contează afișările pure?

Dan Balotescu

Nu e vorba despre .ro versus .com. Există câteva platforme specializate. Google, Facebook și nu numai. Este vorba despre modul despre cum un client gândește o campanie. Ceea ce oferă .ro nu oferă Facebook și Google. Sunt produse complementare care ar trebui să fie într-un mix de media. În ultima vreme a fost o parte de experimentare în România.

Dan Bulucea, Google

Tot ce încercăm să facem este să lucrăm împreună, să ajutăm companiile să folosească online-ul mai eficient. De asta e prezent Google aici, ca să fie local. Nu cred că utilizatorii, când se uită după un serviciu, nu se gândesc că e local sau global. Dacă răspunde nevoilor, va merge către el.

Online-ul are frumusețea de a fi global. Câte companii din România privesc online-ul ca pe o oportunitate globală. De exemplu, becomegorgeous.com este un business românesc care se promovează eficient pe piața din SUA. Bitdefender este un exemplu cunoscut - pune în valoare mediul online ca pe o inițiativă globală.


Tatyana Firsova

Rusia este o piață foarte specifică în ceea ce privește concurența dintre locali și globali. În Rusia Google este pe locul 2, cu 27%, Bing are 1%, iar Yandex, un motor de căutare local, este pe primul loc cu 62%.

La nivelul social media, Facebook este pe locul 5 cu 8%, iar restul rețelelor sociale sunt locale.
În clasamentul celor mai vizitate site-uri, cinci din cele zece site-uri sunt din Rusia.


Nick Palmer

Trebuie să ne gândim că există un trend pozitiv pentru platformele de distribuire de video. Mereu vor fi zone pentru lifestyle local, pentru sporturi locale. Ceea ce vom ajunge să vedem este integrarea acestor platforme în ecosistemul Facebook. Folosind rețeaua socială ei își vor atrage trafic global, dar și local. Există un trend spre global acum.

Dan Bulucea

Extinzând discuția spre e-commerce. 80% din cumpărăturile făcute de români sunt peste hotare, 20% în România. Dominanți sunt jucătorii clasici, Amazon, eBay. Ceea ce oferă acești jucători, și nu știu dacă oferă neapărat preț? Ce face bine un asemenea site ca să atragă asemenea procente? Nu cred că românii au o tendință să cumpere de afară. Românii se diferențiază prin apetența pentru limbi străine. Românii citesc în limba engleză site-uri în proporție de 70%.

Robert Pefanis

Încercând să concurezi în țări ca Grecia, România cu jucători ca Amazon nu cred că poți avea succes. În Ungaria, majoritatea cumpără tot din afară. Va trece mult timp până când magazinele locale vor concura cu cei din afară.

Tatyana Firsova

În Rusia există o situație diferită, pentru că Amazon nu vinde în țara noastră și nu folosim PayPal. Oamenii nu sunt obișnuiți să plătească pentru produse pe internet. Oamenii sunt obișnuiți să caute informații pe internet, nu să cumpere.

Călin Rotăruș

Internetul ne-a schimbat viața. Unele legi economice sunt confirmate, altele sunt distruse. Vorbim despre o masă critică raportată la limba și plată. În momentul când condițiile sunt îndeplinite, universul se lărgește. Cei 70% din oameni care accesează conținutul în engleză sunt accesibili pentru acest business extern. Amazon-ul a reușit să aducă acea masă critică? Răspunsul este da. În competiția asta intră Amazon cu un magazin mic din România. Contraexemplul este autovit.ro, care a reușit să-și atragă o masă critică și se descurcă bine.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite