Reţelele de socializare, ajutor la angajare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Noua metodă prin care companiile îşi caută angajaţii de care au nevoie este recrutarea online.

În societatea modernă în care trăim, reţelele de socializare şi-au depăşit limitele. Dacă până de curând acestea erau folosite doar ca mijloace de comunicare, acum ele servesc drept baze de date pentru cei care recrutează angajaţi.  Într-o piaţă a muncii în care cu greu se găseşte un job, specialiştii îi avertizează pe utilizatorii site-urilor sociale că profilurile „pătate", conversaţiile indecente şi fotografiile mult prea îndrăzneţe nu-i vor ajuta să facă parte dintr-o corporaţie de renume.

Motivul este foarte simplu. Angajatorii îşi „radiografiază" candidaţii înainte de a-i angaja printr-o rapidă căutare pe internet. Norocul poate
fi de partea celor care nu sunt în căutarea unui loc de muncă. De obicei, aşa-numiţii „candidaţi pasivi", care nu se uită activ după joburi, sunt totuşi abordaţi de recruteri, datorită legăturilor reţelei cu site-urile de recrutare.

Românii nu fac nici ei rabat de la acest trend şi au luat cu asalt site-urile de socializare pentru a se afirma, în speranţa că un angajator cu prestigiu îi va descoperi. Andreea N., o tânără din Bucureşti, a rămas fără un loc de muncă de curând. Ea a decis să-şi caute un job cu ajutorul reţelei de socializare LinkedIn.

Paşii pe care i-a urmat au fost următorii: a acumulat informaţii despre compania la care dorea să aplice prin intermediul profilului de pe reţeaua de socializare, a analizat ce alte joburi au mai fost postate, cât de mult timp a acordat corporţia pentru a răspunde întrebărilor de la candidaţi şi cât de serioasă este firma preferată de ea. Abia apoi s-a decis să-i contacteze.

„Abordarea directă conduce la o relaţie, cel puţin pe termen scurt, cu persoana responsabilă de angajări din cadrul companiei", a fost ideea de la care a plecat. Compania pe care a abordat-o pentru un post de specialist în resurse umane cu experienţă în inginerie a fost impresionată de profilul ei, a chemat-o la un interviu şi, apoi, a angajat-o.

Facebook - începători, LinkedIn - profesionişti

Nu toate reţelele pun la bătaie însă aceeaşi categorie de locuri de muncă. Cea mai populară platformă socială, Facebook, este exploatată în special de tineri, susţin specialiştii, în timp ce pe LinkedIn sau Viadeo sunt recrutaţi, în general, oameni cu experienţă.  „Reţelele de socializare sunt folosite pentru recrutare de multe companii, indiferent de domeniul lor de activitate sau de joburile pe care le au disponibile.

Dacă vorbim despre un job entry-level, este recomandat să-l promovezi pe Facebook, mai ales în cadrul unui grup specializat unde sunt înregistraţi mulţi membri studenţi. În schimb, căutarea omului potrivit pentru un post de top-management se poate face, mai degrabă, prin intermediul LinkedIn", a explicat Bogdana Zincă, consultant în resurse umane la  alljobs4all.ro.

Faptul că reţelele de socializare au devenit un instrument pentru companiile care au posturi libere, dar şi teoria conform căreia angajaţii cu experienţă nu sunt căutaţi la fel de mult pe Facebook ca pe LinkedIn sunt confirmate şi de Dragoş Bîrlea, coordonator board tetatet.ro, o nouă reţea de socializare destinată profesioniştilor. Acesta spune că site-urile sociale sunt preferate de majoritatea firmelor de headhunting, care caută candidaţi premium.

„Există un număr mare de utilizatori, care doresc un cadru mai serios pentru socializare decât Facebook, iar pentru asta există şi alte site-uri de «business networking», cum ar fi LinkedIn, XING, Viadeo. Varianta în română a acestor platforme este tetatet.ro, un serviciu cu specific local",  explică Bîrlea.

La ce se uită angajatorii

Primele câmpuri vizate de angajatori sunt parcursul profesional al utilizatorului reţelei sociale, studiile, conexiunile acestuia şi, cel mai important, testimonialele foştilor colegi, superiori şi clienţi.  Această metodă de a depista angajaţii cei mai potriviţi, dar şi de a căuta slujbele perfecte este mai rapidă decât cele convenţionale. În plus, comunicarea dintre candidat şi angajator este mult mai facilă pentru că nu există presiunea la care sunt supuşi candidaţii în cadrul unui interviu.

„Se creează deja o relaţie între cele două părţi, o relaţie care se dovedeşte benefică atunci când are loc interviul efectiv. Candidatul va veni la întâlnire mai relaxat, mai informat şi mai familiarizat cu postul şi cu organizaţia", detaliază Bogdana Zincă. Persoanele care fructifică din plin oportunităţile de pe reţelele de socializare sunt cele cu vârste cuprinse între 18 şi 40 de ani, în special femei.

Ghidul succesului în câteva minute

- Creaţi-vă conturi pe mai multe site-uri. 
- Fiţi creativi. Postările sunt de fapt oglinda voastră.
- Construiţi-vă relaţii. Faceţi-vă prieteni printre oameni din aceeaşi industrie care vă interesează.
- Afişaţi-vă calităţile. Profitaţi de orice ocazie care vă pune în valoare.
- Învăţaţi limbajul corporaţiei. Orice domeniu are termeni specifici. 
- Ajutaţi-vă prietenii. Încercaţi să veniţi cu idei atunci când discutaţi cu utilizatorii reţelei sociale despre anumite proiecte.
- Fiţi profesionişti. Niciun angajator nu este interesat de cum v-aţi petrecut vacanţele sau de fotografiile deocheate.

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite