Moda, indicator economic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Moda, în vremuri de criză
Moda, în vremuri de criză

Hainele de designer sau blănurile sunt greu de vândut în vremuri de criză, dar când vine vorba de rujuri sau pantofi, lucrurile stau cu totul altfel. Astfel, micile plăceri cresc odată cu problemele financiare.

De la tivul fustei până la ruj, trendurile în materie de modă feminină au fost de aproape 100 de ani semne ale evoluţiei economiilor. Tivul, ca index economic, a fost folosit pentru prima dată la începutul secolului XXI de economistul american George Taylor. Acesta a aratat ca trendurile în materie de modă, în special lungimea fustei, reflectau starea economiei. Astfel, lungimea rochiilor scădea pentru a dezvălui dresurile fine, semn al bunăstării materiale. Când au apărut problemele financiare, fusta s-a tot lungit, pentru a acoperi picioarele de multe ori goale.

La debutul crizei economice din anii 2000, indexul a fost înlocuit cu un altul: rujul. Produsul care se află în poşeta oricărei femei  a fost luxul pe care acestea şi-l permiteau chiar şi atunci când portofelul era din ce în ce mai gol.

„Am observat de-a lungul unei perioade mai îndelungate conceptul micilor plăceri, lucruri care te ajută în vremuri grele sau mai bune. Şi am ajuns la concluzia că acestea devin mai importante în timpuri dificile. De exemplu, în anii '30, în timpul Marii Depresii, a fost înregistrată o creştere spectaculoasă labiletele la cinema", a explicat Leonard Lauder de la compania de cosmetice Estee Lauder, cel care a identificat rujul ca indicator economic.

Vânzările la acest produs cosmetic au început să scadă în 2007 şi trendul a continuat şi în anii următori. Specialiştii nu s-au grăbit însă să declare sfârşitul crizei, ci au descoperit noul indicator de probleme financiare: oja. Vânzările la nivel mondiat crescuseră în 2008 cu 65% faţă de anul precedent, potivit unei cercetări de piaţă efectuată de NPDGrup.

De la ruj la ojă

Motivul pentru care reprezentantele sexului frumos şi-au înclouit preferinţele în materie de mici „luxuri" este diversificarea pieţei. „Ideea unei nuanţe noi de ruj sau a unui brand nou încânta la început pe toată lumea. Astăzi lumea are atât de multe încât nu-şi mai doresc să încerce unul nou. Am observat acest trend la nepoatele mele, care au început să poarte culori ţipătoare. Oja lor parcă striga: uite-mă, sunt aici! ", a explicat Lauder pentru prestigioasa revistă „Time".

Şi româncele profită de aceste mici plăceri pentru a uita de griji. „De multe ori, când merg în hipermarket pentru cumpărăturile săptămânale, mă opresc la raionul de cosmetice şi-mi mai iau o ojă. Este mai ieftină decât nişte farduri şi, în plus, o manichiură frumoasă te poate scoate în evidenţă chiar şi când ai o ţinută mai banală. Mă face să mă simt mai bine", a precizat Elena Mihăilă (29 de ani), profesoară în Capitală. Într-adevăr, şi psihologii susţin că starea de spirit se modifică în sens pozitiv atunci când îţi faci cadou un accesoriu cât de mic, pe care nu trebuie să cheltuieşti o avere.

Click pe infografie pentru a mări



Iar trendul este confirmat şi de vânzările la lacul de unghii înregistrate în 2011, care au crescut cu 37% faţă de anul precedent. De pildă, reprezentanţii cunoscutului brand L'Oreal au precizat că au vândut cu 24% mai multă ojă decât în 2010, cifra fiind dublă faţă de vânzările de ruj sau gloss de buze. „Trăim într-o lume în care majoritatea este obsedată de imaginea de sine, iar lacul de unghii a devenit cel mai de preţ accesoriu. Femeile îşi doresc un look nu doar la modă, ci şi rapid, ieftin", a declarat Mark Rodol, CEO la Models Own, o companie care vinde o sticluţă de ojă la fiecare 15 secunde.

Criză din cap până-n picioare

Un alt indicator al economiei contemporane este şi tocul pantofului. Potrivit unui studiu de piaţă al IBM, tocurile cât mai joase şi balerinii reflectă o stare bună a economiei. „De obicei, pe timpul recesiunii tocurile cresc şi rămân foarte înalte, deoarece consumatorii fug de grijile financiare îmbrăţişând un stil mai îndrăzneţ în materie de vestimentaţie", a declarat Trevor Davis, reprezentant al IBM, citat de „The Huffington Post".

Acesta a mai arătat că în 2009, la momentul maxim al crizei financiare, înălţimea medie a tocurilor pantofilor ajunsese la 12-14 centimetri. În 2011, media a scăzut cu aproximativ 4 centimetri. Specialiştii susţin însă că ar mai putea exista un motiv care a dus la modificarea încălţămintei, legat tot de problemele din portofel. „Cred că de data acesta cauza este diferită. Poate că austeritatea îndelungată prin care am trecut cu toţii reflectă dorinţa de a renunţa la cheltuieli zilnice ostentative", a mai explicat Davis.

"Probabil criza a generat acest tip de comportament, în care lumea vânează promoţiile şi produsele mai ieftine pentru a-şi satisface mici plăceri şi a uita de probleme. ''
Adina Lupaşcu brand manager Sabon

Trendul şi economia

Cosmeticele au devenit indicatori economici de la începutul anilor 2000. Potrivit acestei teorii, dezvoltate de Leonard Lauder, consumatorii apelează la produsele cosmetice, precum rujul sau oja, atunci când se simt puţin încrezători în privinţa viitorului. Astfel, vânzările ridicate reflectă o stare de incertitudine sau de recesiune.

Luxul la promoţie

Nu doar cosmeticele accesibile ca preţ sunt folosite drept consolare de femeile care îşi doresc să mai uite de grijile financiare. De multe ori, reprezentantele sexului frumos se opresc la raioanele cu produse cosmetice şi de îngrijire de lux, mai ales dacă acestea anunţă reduceri semnificative. „Chiar şi cu recesiunea aceasta, în 2011 am înregistrat creşteri de 40% faţă de 2010.

infografie

Câteva dintre motive sunt publicitatea agresivă, campaniile de marketing, dar şi reducerile importante. Avem promoţii lunare, happy hour pentru anumite produse, carduri de fidelitate. Aşa am reuşit să atragem şi clienţi care în mod normal nu ar cumpăra de la noi şi i-am fidelizat pe cei mai vechi", a declarat Adina Lupaşcu, brand manager Sabon. Potrivit acesteia, produsele cele mai căutate au fost uleiurile de duş şi cremele de corp, adică a „celea care pot reconstitui şi acasă atmosfera de Spa, dar mult mai ieftin".

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite