Jandarmii, la plimbare pe nisipul de la mare

Jandarmii patrulează zi de zi printre cearşafuri

Printre cearşafuri, în uniformă, sau sub acoperire oamenii legii se mută vara pe Litoralul românesc. În timp ce toţi cei din jur se relaxează, ei sunt în misiune şi nu se pot bucura de atmosfera de vacanţă.

Plutonierul-major Constantin Silviu Popa (39 de ani) este şeful dispozitivului de Jandarmerie din Vama Veche. Conduce o grupă de 19 jandarmi, care toată vara a avut ca misiune să asigure liniştea turiştilor de pe litoral. „Este vorba despre atitudine", explică jandarmul de Vama Veche secretul meseriei sale. El spune că misiunea sa nu este deloc uşoară, însă nu  imposibilă odată ce a ajuns să înţeleagă „fenomenul" Vama Veche.

„Este o entitate vie, mereu în mişcare. Situaţia diferă de la o oră la alta. Acum se duc la culcare şi se face linişte, apoi toţi ies pe străzi şi începe agitaţia. Ca să stăpâneşti situaţia, trebuie întâi să cunoşti şi să înţelegi cutumele. Vama Veche este prin excelenţă un loc al libertăţii totale, al nonconformismului", spune jandarmul.

Cei mai liniştiţi: „rockerii fioroşi"

Popa susţine că turiştii din staţiunea cea mai excentrică de pe Litoralul românesc se împart în două mari categorii. Cei care stau câteva zile şi cei care uită să mai părăsească Vama. Sunt goniţi doar de vremea răcoroasă de toamnă. „Sunt vreo 20-30 de tineri care vin primăvara şi pleacă toamna. Este o gaşcă de braşoveni care a venit de la începutul sezonului. I-am văzut că se instalează cu cortul şi au de gând să stea mult. I-am întrebat: «Voi? Care-i treaba?». «Mai stăm o zi», «Mai stăm două».

S-au făcut două luni şi ei tot n-au mai plecat. Le mai vin prieteni în vizită. Cei care şi-au făcut o situaţie le fac cinste, chefuiesc, stau cât stau, apoi pleacă. Gaşca rămâne în Vamă, aşteptând următoarea tură de prieteni. Unora le place să trăiască aşa", povesteşte plutonierul-major detaşat la Vama Veche.

Acesta spune că, de cele mai multe ori, turiştii recalcitranţi nu sunt cei care par să emane agresivitate, cum ar fi neonaziştii sau bikerii supăraţi. „Am avut emoţii la un grup mai mare de neonazişti.

Când i-am văzut în Vamă, mi-am zis că o să avem probleme. Am stat toţi încordaţi, i-am urmărit de la distanţă. Spre marea noastră surprindere, au fost foarte liniştiţi. Dar cei mai paşnici din Vamă sunt rockerii. Fioroşii, bărboşii, pletoşii, motocicliştii cu bocanci şi ţinte. Acuma, să nu-i deochi. Am ajuns la un soi de fraternitate cu ei. Ne salută: «Pace, frate!». «Pace», le răspundem noi", explică Popa.

„Sunt oameni educaţi în Vama Veche"

După atâta vreme petrecută printre corturile şi cearşafurile vamaioţilor, acesta poate alcătui cu uşurinţă portretul-robot al turistului de Vamă, cu obiceiurile sale cu tot. Astfel, cele mai populare locuri sunt la Stuf, Molotov şi Expirat, unde jandarmii preferă doar să-şi facă simţită prezenţa fără însă a le crea disconfort turiştilor. „Majoritatea vamaioţilor sunt oameni cu carte. Au cultură, sunt citiţi, educaţi, nu poţi să le vorbeşti oricum. De aceea şi noi ne exersăm discursul. Dacă am fi în civil, poate am fi tentaţi să răspundem cu aceeaşi monedă la provocări. Dar purtăm o uniformă", spune plutonierul-major Constantin Silviu Popa.

Uneori însă aparenţele pot fi înşelătoare, iar pe cearşafuri sunt de fapt nişte turişti... mai speciali. „Când bănuim că într-un loc se consumă substanţe interzise, luăm legătura cu DIICOT-ul, cu BCCO-ul, care au anchetele lor. Ofiţerii lor sub acoperire oricum sunt infiltraţi printre ei. Dacă îi vedeţi, nu-i recunoaşteţi! Sunt vamaioţi-vamaioţi", afirmă cu mândrie şeful jandarmilor din cea mai sudică staţiune a Litoralului românesc.

"Ca să stăpâneşti situaţia, trebuie întâi să cunoşti şi să înţelegi cutumele. Vama Veche este prin excelenţă un loc al libertăţii totale, al nonconformismului.

"Majoritatea vamaioţilor sunt oameni cu carte. Au cultură, sunt citiţi, educaţi, nu poţi să le vorbeşti oricum. De aceea şi noi ne exersăm discursul.
Constantin Silviu Popa plutonier-major

Cum să te fereşti de hoţi

„Localnicii vin să fure. Mangalia, Limanu trimit spre Vamă mulţi hoţi. Noaptea taie cortul, decupează o ferestruică, se uită înăuntru ce e de furat, apoi bagă mâna pe sub margine, prin nisip. I-am învăţat pe turişti să facă o groapă în nisip, deasupra căruia să doarmă, iar acolo să îşi pună bunurile de preţ. Sau să doarmă cu ele sub cap", explică plutonierul- major Constantin Silviu Popa.

Greu pentru Leu

Plutonierul Marinache Leu (34 de ani) ştie Costineştiul ca pe propriul buzunar de la veston. Anii trecuţi, când Jandarmeria a început patrularea asiduă pe litoral, contabiliza în fiecare seară zeci de amenzi în staţiunea tineretului. „Nu mai aveam loc în dubiţa Mercedes Vito, era plină de indivizi pe care trebuia să-i audiem. Acum sunt seri în care dăm o singură amendă. La 40.000 - 50.000 de oameni care sunt vara în Costineşti, e o realizare", spune jandarmul Leu.

Tura începe dimineaţa, la ora 7.00 şi se încheie seara la ora 19.00. La preluarea turei se face schimbul de informaţii: ce s-a mai întâmplat, ce este de urmărit. „De obicei aruncăm de sus, de pe faleză, o privire pe plajă. Şi ştim exact unde să ne ducem. Curg apelurile la 112 şi suntem trimişi dintr-o parte în alta a staţiunii pentru diverse reclamaţii. Unul a sunat odată să ne anunţe că e un om mort pe plajă. Ne-am dus într-un suflet, dar victima era... un om de nisip. Glume", îşi aminteşte jandarmul. Acesta spune că, de cele mai multe ori, dialogurile sunt civilizate în prima parte a zilei, dar tensiunea creşte pe vreme ce soarele arde mai tare.

„Dacă instanţa ar fi mai fermă în condamnări, şi oamenii ar şti de frică. Aici toţi se dau Tarzan. Când iese cu bătaie, lumea nu sună la 112, că nu vrea necazuri. Când se iese de la discoteci, suntem cu nervii încordaţi la maximum. E de ajuns o scânteie. Raportul optim este de un jandarm la trei turbulenţi. Dar se poate întâmpla să fim depăşiţi numeric. Primele 10 secunde sunt decisive în stăpânirea situaţiei", conchide plutonierul Leu răsuflând uşurat că vara s-a terminat şi sezonul e pe sfârşite.