Fetele rele, noile modele

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Multe adolescente îşi doresc să fie  la fel ca personajele din reality-show-uri
Multe adolescente îşi doresc să fie la fel ca personajele din reality-show-uri

În goana după rating, minciuna şi răutatea sunt promovate insistent în show-urile TV.  Personajele lor au devenit modele de comportament pentru tinere. Cei mai mulţi adolescenţi îşi aleg modele de viaţă din rândul persoanelor publice care-şi fac veacul participând la show-uri TV, pe fondul timpului petrecut în faţa micului ecran.

Totuşi, avertizează specialiştii, faptul că televiziunea poate fi considerată un modelator de atitudini şi mentalităţi în rândul tinerilor cu mintea încă necoaptă nu este deloc îmbucurător. Statisticile semnalizează o realitate îngrijorătoare.

Emisiunile de divertisment de calitate, care să expună valori, sunt pe cale de dispariţie, iar lor le iau locul cele care sunt doldora de subiecte de o sexualitate exagerată şi prost-gust, lipsă de maniere şi promovare de nonvalori. „Până la 20% din pacienţii mei vin şi-mi spun că «trăim în România şi asta ne ocupă tot timpul». Asta înseamnă că oamenii găsesc un fel de lider luminat în prezentator sau, în alte cazuri, în invitaţi. Puştii sunt nişte opozanţi de fel, iar emisiunile care promovează astfel de idei conturează personalitatea. Sunt oameni care ies pe stradă şi nu mai leagă propoziţii, ci citate", explică psihiatrul Gabriel Diaconu fenomenul care cuprinde adolescenţii din ziua de azi.

Vârsta critică: 12-20 de ani

Perioada pubertăţii, adolescenţei şi începutul tinereţii reprezintă puncte critice în formarea personalităţii unui individ. De aceea, persoanele cu vârste cuprinse între  12 şi 20 de ani sunt cele mai afectate de show-urile tv. Indiferent de modelul prezentat la televizor, tinerii sunt fascinaţi datorită oportunităţilor care li se oferă în urma acestor apariţii şi a scandalurilor. Faptul că personajele din emisiune devin cunoscute şi fac şi bani cu un efort minim sunt cea mai mare capcană pentru tineri. Popularitatea mentalităţii care nu promovează omul corect, cinstit şi muncitor, ci pe cel descurcăreţ, are şi ea un mare aport la devalorizarea adolescenţilor.

„Majoritatea emisiunilor promovează comportamente fără morală, etică sau empatie. Acestea sunt centrate pe personaj în sine, iar adolescentul înţelege că nu trebuie să se gândească la implicaţiile activităţilor lui, şi de aceea recurge la un comportament negativ, care include minciuni, intrigi, injurii", detaliază psihologul Keren Rosner.

Accent pe aspectul fizic

Nu doar vedete precum Oprah sunt luate în considerare de adolescenţi, ci mai ales anonimii care promovează minciunile şi răutăţile ca arme ale succesului în viaţă. Astfel, un studiu la care au participat peste o mie de adolescente cu vârste cuprinse între 11 şi 17 ani a demonstrat faptul că 68% din admiratoarele de reality-show-uri consideră că „este în natura fetelor" să fie răutăcioase şi să se afle în permanentă competiţie.

Mai mult de jumătate dintre adolescente spun că bârfitul este ceva normal în relaţiile sociale dintre fete şi că, în acelaşi timp, le vine greu să aibă încredere în prietenele lor. Mai mult de o treime dintre ele cred că răutatea îţi aduce respect şi că scopul scuză mijloacele. Aceste adolescente, potrivit studiului, se consideră mature, inteligente, amuzante şi deschise. De asemenea, peste 70% din respondente acordă mai multă atenţie aspectului exterior de când urmăresc emisiunile de la televizor.

De la Zâna Surprizelor la piţi-Barbie

Mai grav este că nu au o alternativă pe care să o aleagă atunci când petrec timpul în faţa televizorului pentru că 90% din evenimentele prezentate în emisiunile difuzate în orele de vârf conţin scene de violenţă. Motivaţia sub care acest gen de emisiuni tronează este că asta cere publicul.

„Televiziunea a dezvoltat un cult al competiţiei fără să se dea reţeta de fair-play a concursului. Tinerele cred că e suficient să fii tânăr, să ai dinţii albi şi să fii telegenic pentru a reuşi în viaţă. Dacă, în urmă cu 10 ani, toate fetele îşi doreau să fie un fel de Andreea Marin, model de zână bună şi caritabilă, acum tinerele îşi doresc să semene unui prototip de păpuşă Barbie. Ele cred că este bine să fie reactive şi să-şi depăşească toate contracandidatele printr-un palmares impresionant în viaţă amoroasă, îndrăzneală şi indiscreţie", a explicat Daniela Zeca Buzura, profesor la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării din Bucureşti.

Bârfa, „deprinderea“ de bază

Ce învaţă fetele din show-uri TV



Complicii răului

Adolescenţii nu sunt singurii vinovaţi. Complici, uneori fără să conştientizeze, sunt chiar părinţii. „Unii părinţi se uită la astfel de emisiuni în compania copiilor. Chiar dacă nu admiră acest mod de promovare, simpla aducere în discuţie  a personajelor transmite copiilor mesajul că aceasta este cheia succesului", atenţionează Rosner. Adolescenţii pot fi influenţaţi şi de grupul de prieteni, care acordă o atenţie sporită acestor genuri de activităţi.

Cum reparaţi greşelile

În cazul în care copilul o ia pe căi greşite, părintele trebuie să ia atitudine. Specialiştii vă dau câteva sfaturi:

- Nu-i interziceţi adolescentului să se uite la televizor pentru că se va încăpăţâna şi va afişa o dorinţă mai accentuată pentru aceste emisiuni. Cel mai bine este să-i comutaţi interesul, adică să discutaţi şi să-i explicaţi care sunt consecinţele unui astfel de comportament.

- Implicaţi copilul în activităţi pozitive: teatru, expoziţii, cursuri de ikebana, sport.

- Analizaţi-i grupul de prieteni şi încercaţi să-l avertizaţi în privinţa celor care ar putea avea implicaţii negative în viaţa lui.

Bârfa, „deprinderea“ de bază
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite