Emoţii la promoţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mulţi clienţi ai  supermarketurilor se calcă în picioare pentru produse de care nici măcar nu au nevoie
Mulţi clienţi ai supermarketurilor se calcă în picioare pentru produse de care nici măcar nu au nevoie

Ofertele anunţate de magazine provoacă adesea aglomerări masive, leşinuri şi oase rupte. Oamenii se calcă în picioare pentru produse de care nu au nevoie, urmând principiul „dacă-l iau mai ieftin, n-are cum să strice“.

Inaugurarea unui magazin de bricolaj, acum doi ani, la Iaşi, a generat o isterie în masă. Mii de oameni s-au aşezat la coadă cu cel puţin trei ore înainte de deschidere, iar când s-a dat startul au năvălit înăuntru, îmbulzindu-se disperaţi să apuce ceva de pe rafturi, orice, numai să fie la promoţie.

Imaginile cu zeci de indivizi cocoţaţi pe poliţe, aruncând bormaşini celor de jos care le depozitau în cărucioarele de cumpărături, au făcut înconjurul televiziunilor.

Numai că s-a întâmplat din nou, şi la Iaşi, şi în multe alte oraşe din ţară, la fiecare inaugurare de supermarket care anunţa reduceri de preţ, ultima dată chiar ieri, în Capitală, cu ocazia unei promoţii la banane.

Oamenii s-au bătut la propriu, s-au călcat în picioare, şi-au sfâşiat hainele, s-au împins şi s-au strivit la fiecare astfel de eveniment pentru o sticlă de ulei în plus, pentru un sul de hârtie igienică sau pentru o cutie de margarină. În iureşul creat, mulţi au leşinat şi s-au trezit nu la casa de marcat, ci la spital.

Cei mai mulţi dintre cei care se îmbulzeau din zori de zi au declarat candid că nici măcar nu ştiau care sunt produsele aflate la promoţie. Important era doar să le obţină.

Cum gândeşte „vânătorul" de oferte

Psihologul Bogdan Lucaciu vorbeşte despre o societate de consum influenţată de puterea publicităţii. „De cele mai multe ori, reclama exact asta sugerează: dacă nu apuci produsul respectiv, vei pierde o ocazie unică.

Iar oamenii cad în această capcană şi ajung să vâneze fiecare gratuitate, ofertă, discount, ghidându-se după un singur principiu: «chiar dacă nu am nevoie de acest produs, îl iau mai ieftin, deci n-are cum să strice». Sau: «mai bine îl iau, decât să-mi pară apoi rău că nu l-am luat»", spune specialistul.

La rândul său, psihologul Keren Rosner susţine că oamenii care recurg la gesturi exagerate doar pentru a cumpăra un produs la reducere se împart în mai multe categorii.

„Unii sunt deosebit de competitivi şi consideră o victorie personală orice obiect pe care ajung să-l cumpere la promoţie. Alţii au o structură psiho-emoţională de tip isteric şi este în natura lor să comporte în acest fel. În fine, o a treia categorie este cea a persoanelor cu toleranţă scăzută la frustrare. Acestea vor cu orice chip să obţină un anumit lucru şi nu acceptă un eşec. Din acest motiv, nu se dau în lături de la nimic pentru a-şi atinge scopul", precizează Keren Rosner.

„Chilipirul nu se ratează!"

Iulian Tudor (42 de ani), din Bucureşti, recunoaşte că este un „vânător" de chilipiruri. Monitorizează constant site-urile marilor magazine şi este la curent cu fiecare promoţie care apare, începând de la produse alimentare şi terminând cu cele electronice.

„Pot spune că n-am ratat nicio ofertă importantă în ultimii ani. De exemplu, am cumpărat televizoare la preţuri incredibile şi articole de pescuit la jumătate din valoarea obişnuită de pe piaţă.

De asemenea, lunar îmi fac aprovizionarea cu alimente şi bag în coş numai produse aflate la promoţie. Iar dacă un anumit aliment nu e la ofertă, nu-l iau. Cutreier magazinele până-l găsesc la preţ redus", mărturiseşte Iulian.

Când este întrebat, bucureşteanul admite că are trei televizoare în apartamentul său de două camere şi că nu pescuieşte. „Nu contează asta, poate o să mă apuc de pescuit la anul. Important e că am luat două undiţe la preţ de una. Nu puteam rata o asemenea pomană", mai spune Iulian Tudor.

Cele mai multe strategii de marketing au la bază tentaţia oamenilor de-a obţine un chilipir, explică sociologul Marius Kivu.

„Această tentaţie este foarte întâlnită, este convingerea că «faci o afacere», chiar dacă n-ai nevoie de produsul aflat la ofertă. Iar oamenii de marketing ştiu foarte bine acest lucru. Cu diferite promoţii, comerciantul pierde la preţ, dar câştigă la volum", este de părere specialistul.

Cu timpul, piaţa se va autoregla

Marius Kivu susţine că, în viitorul apropiat, românii se vor „vaccina" împotriva promoţiilor şi nu se va mai pripi să cumpere orice, doar de dragul de a-l obţine mai ieftin.

„Cu timpul va exista o autoreglare pe piaţă. La un moment dat, vor fi mai multe oferte speciale decât poate absorbi publicul consumator. Şi atunci, omul va cumpăni înainte de-a achiziţiona un produs, punându-şi în primul rând întrebarea dacă are sau nu nevoie de el", conchide sociologul.

"La un moment dat, vor fi mai multe oferte speciale decât poate absorbi publicul consumator. Şi atunci, omul îşi va pune întrebarea dacă are sau nu nevoie de el."

Marius Kivu sociolog

"De cele mai multe ori, reclamele exact asta sugerează: dacă nu cumperi produsul respectiv, vei pierde o ocazie unică."

Bogdan Lucaciu psiholog

Eticheta mincinoasă

Anumiţi comercianţi profită de apetitul românilor pentru promoţii şi lansează oferte mincinoase sau înşelătoare. Una dintre cele mai frecvente tehnici folosite este „un preţ la raft, altul la casă", când cumpărătorul decoperă că produsul aflat, teoretic, la reducere este de fapt mai scump.

De asemenea, o altă modalitate de-a înşela consumatorul este inducerea ideii că va ieşi mai ieftin dacă achiziţionează mai multe produse de acelaşi fel. În realitate, însă, cumpărându-le separat, costul total este mai mic.

Stil de viață

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite