Cum se transformă lacrimile în aur

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Steve Jobs. A lăsat în urmă o avere de 5,2 miliarde de euro.
Steve Jobs. A lăsat în urmă o avere de 5,2 miliarde de euro.

Vedete şi celebrităţi care au părăsit această lume au devenit mai căutate după moarte, vânzările propriilor produse explodând.

Chiar dacă mulţi fani Apple au fost dezamăgiţi de lansarea iPhone 4S, ce a avut loc chiar cu o zi înainte de moartea lui Steve Jobs, succesul terminalului nu s-a lăsat aşteptat. Unii specialişti în IT susţin că numărul mare de comenzi în cazul iPhone 4S nu are legătură cu moartea lui Steve Jobs, ci cu calitatea produsului. Experţii în marketing şi în branding îi contrazic însă. Pus în vânzare vineri, sub formă de precomenzi, terminalul iPhone 4S, care va fi disponibil peste două săptămâni şi la noi, a fost rezervat, în prima zi, de un milion de doritori.

Biografie dorită de mii de fani

Aceste cifre au fost făcute publice la două zile după moartea şefului Apple, Steve Jobs. Purtătorul de cuvânt de la Verizon, un punct de vânzare online, a declarat că „sistemul de precomenzi a fost luat cu asalt începând cu ora 3.00 dimineaţa", iar specialiştii estimează că vor fi vândute în jur de 25 de milioane de telefoane numai în acest trimestru. Samsung Galaxy S II a atins 10 milioane de unităţi în cinci luni de la lansare, iar iPhone 4 a primit 600.000 de precomenzi în prima zi.

Michael Jackson. La moartea sa se spunea că are datorii de sute de milioane de euro. Vânzările fulminante de după deces au adus peste 22,5 milioane de euro.

Michael Jackson. La moartea sa se spunea că are datorii  de sute de milioane de euro. Vânzările fulminante  de după deces au adus peste 22,5 milioane de euro.

Noul telefon lansat de Apple, disponibil în 70 de ţări până la sfârşitul anului, nu este singurul produs care se leagă de numele lui Steve Jobs şi care a obţinut vânzări fulminante. Biografia lui Jobs, care va apărea pe 24 octombrie, a ajuns la câteva ore de la moartea lui în topul cărţilor cele mai comandate pe amazon.com. Cartea e scrisă de un fost editor al revistei „Time", Walter Isaacson, care a mai semnat biografiile lui Benjamin Franklin, Henry Kissinger sau Albert Einstein, toate bestselleruri. Ea are la bază 40 de interviuri cu Jobs realizate în doi ani, dar şi mărturiile a mai bine de 100 de membri ai familiei, prieteni, asociaţi sau competitori în afaceri.
 
Datele arată că cererea pentru acest volum a crescut cu 41.800% în mai puţin de 12 ore de la dispariţia lui Jobs. Preţul la care poate fi precomandată cartea este de 17,88 dolari. În plus, Sony vrea să ecranizeze biografia lui Jobs. Fostul şef al Apple lasă în urmă o avere estimată la aproximativ 7 miliarde de dolari (5,2 miliarde de euro). Cazul lui Jobs nu este însă unic în ultima vreme. Celebrităţi precum Michael Jackson sau Amy Winehouse au lăsat în urmă averi serioase pentru familiile lor, îngroşate de veniturile obţinute din vânzările după moarte.

Vânzări-record

Decesele celebre au provocat mereu o efuziune de simpatie din partea fanilor personalităţilor. Pe lângă drama umană, morţile celebre au fost şi un succes de marketing. Michael Jackson, Amy Winehouse sau, în România, Mădălina Manole au avut unele dintre cele mai bune cifre de vânzări la câteva zile după moarte.

Amy Winehouse. În săptămâna de după anunţul decesului, a vândut 50.000 de albume. Averea pe care a lăsat-o în urmă este de aproximativ 2,3 miliarde de euro.

După o carieră fulminantă, cel mai cumpărat album din istorie, „Thriller", Michael Jackson a intrat într-un declin constant până la moartea sa. După 25 iunie 2009, data dispariţiei sale, vânzările albumelor au crescut cu 7.860%, iar pe motoarele de căutare rata de creştere a fost de 9.000%. La o zi după moartea sa, primele 14 locuri în clasamentul celor mai bine vândute albume de pe site-ul amazon.com erau deţinute de Jackson.

De asemenea, pe magazinul online de muzică al Apple, iTunes, 18 cântece ale megastarului american se aflau în lista celor mai descărcate o sută de cântece, conform site-ului news.sky.com. Moartea cântăreţei britanice Amy Winehouse de anul acesta a dus la o creştere bruscă în popularitate a celor două albume scoase de ea de-a lungul carierei. În săptămâna de după anunţul decesului, Winehouse a vândut 50.000 de albume, cu 6.000 mai multe decât în primele şase luni ale anului. Albumul din 2006, „Back to Black" a intrat în primele zece cele mai vândute albume din topul Billboard.

Amy Winehouse. În săptămâna de după anunţul  decesului, a vândut 50.000 de albume. Averea pe care  a lăsat-o în urmă este de aproximativ 2,3 miliarde de euro.

Mădălina Manole. Albumul „09 Mădălina Manole“ a fost vândut în 8.000 de unităţi, la doar o lună după moartea solistei.

În România, după sinuciderea sa, Mădălina Manole, o artistă intrată într-un con de umbră, a devenit peste noapte una dintre cele mai bine vândute. În condiţiile în care un artist aflat pe val vinde 5.000 de albume lunar, albumul „09 Mădălina Manole" a fost dat în 8.000 de unităţi, la doar o lună după moartea solistei. De asemenea, popularitatea acesteia a crescut fulminant, numărul fanilor de pe Facebook majorându-se cu 500%.

Ne dorim să prelugim ceea ce este finit

Tindem să cumpărăm din ce în ce mai multe produse create de artistul sau omul de afaceri care tocmai a dispărut pentru că dorim să obţinem o prelungire a ceea ce a realizat acea persoană, crede specialistul în branding Cosmin Alexandru. „În cazul biografiilor şi albumelor, tendinţa de a cumpăra cât mai mult vine din dorinţa de a prelungi ceea ce este finit", spune Cosmin Alexandru. Acesta crede că Steve Jobs nu a urmărit o anumită reţetă a succesului, ci a atras milioane de fani prin faptul că a creat ceva inovator şi a avut o mare putere de muncă. „A transformat în realitate un vis al tuturor", mai spune Alexandru. Şi psihologul Keren Rosner de la Mentarex susţine că deciziile pe care le iau consumatorii odată cu dispariţia unei celebrităţi sunt în mare parte bazate pe emoţii, nu pe raţiune.

Mădălina Manole. Albumul „09 Mădălina Manole“ a fost vândut în 8.000 de unităţi, la doar o lună  după moartea solistei.

Adrian Păunescu. La câteva zile după moartea sa, zeci de librării din ţară au anunţat că volumele lui au fost epuizate.

„Moartea este o despărţire definitivă, iar produsele create de cel care a murit devin mult mai valoroase", explică psihologul. În acelaşi timp, atenţia acordată evenimentului morţii îi face pe fani să caute detalii despre vedeta preferată, să cumpere orice are legătură cu aceasta. „De multe ori poate fi vorba şi de curiozitate, dar şi de mimetism. Vâltoarea evenimentului ne face să îi copiem pe ceilalţi în privinţa alegerilor", mai spune Rosner.

"Moartea este o despărţire definitivă, iar produsele create de cel care a murit devin mult mai valoroase. Deciziile sunt luate emoţional. ''
Keren Rosner psiholog

Adrian Păunescu.  La câteva zile după moartea sa, zeci de librării din ţară  au anunţat că volumele  lui au fost epuizate.
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite