Cum să „redăruieşti“ fără să jigneşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Termenul „regifting" a devenit popular la mijlocul anilor 90
Termenul „regifting" a devenit popular la mijlocul anilor 90

Lipsa banilor şi a inspiraţiei au contribuit la o nouă modă: „regiftingul“, adică practica de a oferi mai departe cadourile primite care nu-ţi sunt pe plac.

Termenul „regifting" a devenit popular la mijlocul anilor 90, odată cu o scenă dintr-un episod din celebrul serial american „Seinfeld", în care unul dintre personaje este acuzat că ar fi un „regifter" după ce a împărţit cadourile primite la rândul său. Simbolul redăruririi lucrurilor care nu-ţi sunt pe plac este prăjitura de fructe, popularizată de comediantul american Johnny Carson. El a afirmat în nenumărate ocazii că „cel mai prost ales cadou este o tartă de fructe. Probabil există doar una în toată lumea şi oamenii şi-o dau încontinuu".

Practica nu denotă întotdeauna zgârcenie sau lipsă de originalitate, ultima modă fiind chiar „Green Giftingul", adică oferirea acelui cadou pentru a salva mediul. În plus, deşi nimeni nu vrea să recunoască în faţa prietenilor că a făcut-o măcar o dată, conform unui sondaj al Universităţii Fairleigh (SUA), o treime dintre oameni au „reoferit" cadouri. 72% spun că au făcut-o doar o singură dată, 20% din când în când şi 8% susţin că au făcut o obişnuinţă din asta.

Soluţia împotriva cadourilor nedorite

Marian Zaharia (23 de ani) din Iaşi nu vede o problemă în această practică, mai ales că-l scuteşte de greutatea depozitării cadourilor: „Stau într-o garsonieră şi dacă strâng tot ce am primit şi nu folosesc nu o să mai am loc de mine. Aşa că dau şi eu mai departe tot ce nu am nevoie". Printre cele mai populare cadouri care se oferă mai departe, spune Marian, au fost cănile, sticlele de băutură, CD-urile şi DVD-urile. Totuşi, nu doar cadourile „simbolice" au fost cele pe care le-a dat mai departe. „Cred că cel mai valoros cadou primit şi pe care l-am dăruit altcuiva a fost un iPod primit la 21 de ani de la rudele mele din străinătate. M-am gândit să-mi impresionez prietena nouă de atunci. Nu-l folosisem decât de vreo două ori, l-am împachetat frumos, nu a fost foarte moral, dar ea a fost încântată", a povestit ieşeanul. Astfel, tânărul a respectat totuşi una din regulile pentru ca un dar „second-hand" să nu devină o jignire: important este ca persoana care primeşte cadoul la mâna a doua să nu ştie de unde a venit acesta.

Potrivit psihologului american Ellen J. Langer de la Universitatea Harvard, cadourile, de orice fel ar fi ele, fac un serviciu relaţiilor interpersonale. „Dacă nu dai sau nu vrei să primeşti un cadou, practic încurajezi acea persoană să nu se mai gândească la tine. Faci oamenilor un deserviciu neimplicându-i în bucuria de a da sau a primi un dar", spune psihologul.

În plus, una din modalităţile de a evalua pe cineva este prin cadoul pe care-l face. Experţii de la site-ul eHarmony spun că „în momentul în care un bărbat oferă bijuterii, intenţiile sale serioase sunt clare". De asemenea, un cadou impersonal spune despre o persoană că nu este interesată să facă efort într-o anumită relaţie de prietenie. În comparaţie, toate darurile hand-made pot fi considerate cele cu cea mai mare încărcătură emoţională, deoarece acea persoană şi-a rupt din timp şi a pus suflet în realizarea acelui lucru, chiar dacă nu i-a ieşit perfect. „Darul înseamnă să participi cu imaginaţie în viaţa celuilalt", a spus Ira Rosofsky, psiholog de la Universitatea din Illinois.

Specialiştii mai spun că, în momentul dăruirii unui cadou, cea mai mare satisfacţie o are cel care îl oferă şi nu cel care-l primeşte. În plus, cei care au decis să nu mai facă niciun cadou din cauza lipsei banilor ar trebui să se răzgândească, deoarece psihologii consideră că darurile oferă o conexiune cu familia şi prietenii. Margaret Rucker, psiholog la Universitatea din California (SUA), spune că în momentul oferirii de cadouri bărbaţii se uită mult mai mult la preţ, în timp ce femeile vor să primească şi să dea lucruri cu însemnătate emoţională.

Un cerc vicios

Situaţiile ciudate în cazul „regiftingului" apar atunci când acelaşi cadou circulă de la o persoana la alta din acelaşi anturaj. Ioana Tudor (22 de ani) din Bucureşti povesteşte cum a trăit ceea ce numeşte „momentul suprem de penibilitate". „Din nu ştiu care motiv, prietenii mei s-au gândit acum doi ani să-mi facă un cadou destul de scump, dar complet nefolositor: o pereche de căşti, dintr-acelea mari şi verzi. Nici măcar nu le-am desfăcut, că mă gândeam că poate le voi vinde sau le voi da mai departe", a povestit ea. Iar momentul nu s-a lăsat aşteptat, deoarece a venit ziua unui prieten nu tocmai apropiat. „Le-am şters frumos, am cumpărat o cutie de cadouri drăguţă şi m-am dus la ziua omului. Întâmplător, au venit şi doi dintre prietenii care mi-au dat căştile şi s-au prins de ce am făcut", mărturiseşte Ioana.

Potrivit unor psihologi, o sumă de bani sau un cupon de cumpărături sunt mai bune decât un cadou second-hand. „Ca să dai mai departe, trebuie să crezi că acel om are gusturi mai proaste decât tine. Oferă bani şi trăieşte cu o conştiinţă împăcată. Cândva, banii erau cadoul perfect pentru neinspiraţi, acum nu mai e aşa", a spus psihologul Ira Rosofsky pentru revista „Psychology Today".

"Ca să dai mai departe, trebuie să crezi că acel om are gusturi mai proaste decât tine. Să oprim această poveste."
Ira Rosofsky
 psiholog

Regulile „regiftingului"

Pentru a da mai departe cadouri, trebuie respectate nişte reguli, astfel se evită situaţiile penibile. Site-ul msnmoney.com a selectat câteva cerinţe esenţiale.

Nu spune nimic. Uită de sinceritate atunci când faci un dar la mâna a doua. Poate ceea ce oferi tu chiar îi place acelei persoane şi nu are rost să-i strici cheful, făcând-o să se simtă neimportantă.

Schimbă ambalajul. Oricât de bine conservat ar fi, ambalajul se uzează. În plus, acesta dă de gol mai des decât cadoul.

Nu face cadou lucruri folosite. Deşi puloverul care nu-ţi mai vine s-ar potrivi mai bine pe un prieten de-al tău mai slab, uită de asta!

Aminteşte-ţi că această practică poate fi amuzantă. Unele cadouri pot fi date de la unii la alţii fără probleme. Exemplul cel mai bun ar fi pelicula „Jeux d'enfants", când cele două personaje îşi pasau o cutie, aceasta marcând o nouă provocare.

Nu oferi cadouri fabricate de firme moarte. Magazinele deja închise te dau în vileag şi e bine să ai grijă cum manevrezi etichetele ca să nu cazi în penibil.

"Stau într-o garsonieră şi dacă strâng tot ce am primit şi nu folosesc nu o să mai am loc de mine. Aşa că dau şi eu mai departe tot ce nu am nevoie."
Marian Zaharia
student

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite