Criza bate stilul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Situaţia economică din ultimii ani  a impus stilul simplu în designul interior
Situaţia economică din ultimii ani a impus stilul simplu în designul interior

Recesiunea i-a determinat pe oameni să fie mult mai atenţi cu banii pe care-i cheltuiesc atunci când îşi amenajează locuinţele, noua orientare mizând pe simplitate şi calitate la preţuri mici.

Luxul şi opulenţa nu mai sunt la modă în designul interior, acestea fiind înlocuite de stilul simplu şi nepretenţios. Motivul este criza financiară din ultimii ani care a schimbat esenţial modul în care oamenii îşi amenajează locuinţele, susţin specialiştii. „Partea bună a acestei perioade de criză este că i-a făcut pe oameni să realizeze că există şi lucruri de calitate la preţuri mici. Înainte, exista această tendinţă de-a considera cu atât mai reuşit un design interior, cu cât era mai scump. Acum, din ce în ce mai mulţi clienţi au surpriza să constate că se pot face lucruri frumoase şi cu bani mai puţini", a declarat Ciprian Parconie, designer de amenajări interioare.  

Elena Mihăilă (29 de ani) şi-a reamenajat de curând apartamentul din Capitală în care locuieşte împreună cu soţul ei. Iniţial au vrut să apeleze la o firmă specializată, care să se ocupe de toată casă. „Ne-am calculat bugetul şi ne-am dat seama că, de fapt, nici măcar nu putem renova toată casa odată, nici vorbă de o firmă.

Am luat-o încet-încet şi abia în urmă cu o lună am terminat sufrageria, ultima care ne rămăsese. Suma totală a ajuns la câteva mii de euro, dar am economisit cu mobila, nu de lux, ci la comandă, lemn în loc de ceva mai pretenţios în baie...", a precizat tânăra. Pentru decor a folosit doar câteva ornamente făcute manual de o prietenă care are o mică afacere în domeniu, iar draperiile au fost luate de la un magazin en-gros. Pentru finisaje a apelat la nişte muncitori particulari, găsiţi prin nişte prieteni, în loc de o firmă de specialitate.

Într-adevăr, specialiştii susţine că oamenii au devenit precauţi, iar pretenţiile, altă dată extravagante, s-au diminuat direct proporţional cu suma alocată amenajării locuinţei. „Clienţii nu mai vor să-şi exprime extravaganţa aşa cum o făceau acum câţiva ani. Sunt fericit să pot spune că ne-am depărtat de epoca «bling»", a precizat Hugo Tugman, de la compania „Architect Your Home", citat de „The Daily Telegraph".

Linoleum în loc de parchet

Specialiştii contactaţi de ziariştii britanici au identificat noile tendinţe în designul interior. Băile şi bucătăriile, de exemplu, nu mai sunt încărcate de tot felul de accesorii frumoase, dar inutile. În plus, materialele folosite nu mai sunt din categoria „lux". În bucătărie, granitul pentru blat a fost înlocuit cu materiale compozite, iar dulapurile din lemn scump au făcut loc altora mai modeste, din pal melaminat.

În restul locuinţei, au revenit în vogă banala zugrăveală şi tapetul. Dar, pentru a trece mai uşor peste stresul provocat de situaţia economică şi socială, culorile vor fi vii şi pastelate. Gresia sau parchetul nu mai scot în evidenţă podelele, ci linoleumul şi mocheta. De asemenea, au dispărut obiectele decorative masive şi scumpe, care erau foarte apreciate înainte de recesiune.

Piaţă în cădere liberă

Noul trend adept al simplităţii în domeniul amenajărilor interioare este confirmat şi de date concrete. Astfel, un studiu de marketing comandat de proiectul imobiliar „Lotus Cişmigiu" şi realizat chiar la debutul crizei financiare a arătat că obiceiurile românilor în privinţa achiziţiilor au început să se schimbe încă din 2009.

Studiul concluziona faptul că piaţa produselor de design interior a înregistrat o scădere importantă în urma crizei financiare, fiind alături de piaţa auto şi piaţa ceasurilor, unul dintre cele mai afectate segmente. Cu perspectiva recesiunii în faţă, românii au devenit „precauţi" atunci când s-a pus problema să-şi amenajeze locuinţa, a relevat cercetarea de marketing.

„În urma crizei, lumea occidentală a învăţat că nu are o nevoie efectivă de lux, adică de produsele costisitoare, promovate agresiv. În plus, a înţeles că obiectele care alcătuiesc un design interior modern nu au o valoare intrinsecă, deci nu reprezintă o investiţie. Nu ai cum să ştii astăzi ce va fi vandabil mâine. România a trăit ultimii 20 de ani, ceea ce Occidentul deja trăise în anii '50 - această febră a consumului. Dat fiind acest decalaj, România învaţă această lecţie ceva mai târziu", a explicat psihologul Bogdan Lucaciu.

"Partea bună a acestei crize este că oamenii realizează că există şi lucruri de calitate la preţuri mici. Acum, clienţii au surpriza să constate că se pot face lucruri frumoase şi cu bani mai puţini. ''
Ciprian Parconie
designer de amenajări  interioare

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite