Crăciunul electronic

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sărbătorile se mută în mediul virtual, datorită programelor de comunicare, aplicaţiilor şi serviciilor online. Dezavantaj: Crăciunul îşi pierde din semnificaţii şi rămâne doar un element de bifat în agenda socială.

Ce e Crăciunul fără împodobirea bradului în Ajun, alături de părinţi şi de cei dragi? Cum e să-ţi deschizi cadourile în dimineaţa de 25 decembrie sau să iei masa singur doar pentru că nu ai reuşit să dai o fugă acasă de Sărbători? Sau ce te faci dacă te-ai mai şi mutat la sute sau mii de kilometri depărtare, iar petrecerea de familie pare un vis imposibil?

E simplu!

Tehnologia a făcut ca şi aceste dorinţe greu de îndeplinit să devină realitate. Şi totul la doar un clic distanţă. Astfel, pe Skype, Yahoo Messenger!, MSN, Google + sau altă platformă online de comunicare poţi să creezi măcar iluzia unor Sărbători ca pe vremuri, când toată familia se strângea veselă în jurul mesei de Crăciun.

Sărbători pe Skype

Este şi cazul lui Vasile (35 de ani) din Bucureşti, al cărui frate s-a mutat de cinci ani în Noua Zeelandă. „Anul acesta şi părinţii sunt plecaţi, s-au dus să-l viziteze, mai ales că acum are şi un băieţel, aşa că am rămas cam singur de Sărbători. Dar, ca şi în alţi ani, vom porni laptopurile şi camerele web şi vom lua masa împreună. E adevărat, fusul orar complică lucrurile, dar am găsit o soluţie de compromis", a explicat bărbatul.

El recunoaşte că situaţia nu este ideală, dar cel puţin este o îmbunătăţire faţă de vremurile când era de serviciu până în ajunul Crăciunului şi nu putea ajunge la părinţi, în Zalău. „Sunam pe telefonul fix să le urez toate cele bune şi dacă nimeream când erau urătorii în prag nici nu auzeau. Mă bucur însă că acum s-au obişnuit până şi ai mei cu tehnica asta şi comunicăm mai uşor", a mai spus Vasile.

Într-adevăr, în ultimii ani, mediile virtuale sunt din ce în ce mai prezente în viaţa noastră. Dincolo de „micşorarea" distanţei, internetul rezolvă multe alte probleme legate de Sărbători. Astfel, nenumăratele site-uri cu felicitări te scutesc de un drum la Poştă. E nevoie de doar o simplă căutare pe Google şi primeşti sugestii de la peste şase milioane de site-uri.

În plus, pentru cei lipsiţi de inspiraţie sau prea ocupaţi să compună un mesaj original, din mediul virtual nu lipsesc nici modelele de SMS-uri pentru această perioadă a anului. „Moş Crăciun bate la uşă, scoate o mână din mănuşă şi vă dă din palma lui darurile cerului", este unul dintre ele. Tinerii sunt primii care au adoptat noul model de a transmite urări de bine cunoscuţilor. „Este mult mai simplu să dai un SMS sau să trimiţi pe e-mail o felicitare, decât să dai un telefon sau să trimiţi o felicitare clasică, mai ales că am în agendă foarte mulţi prieteni, la care se adaugă şi familia", a spus Andrei (23 de ani), student în Capitală.

Aplicaţia care te învaţă să găteşti

Pe lângă aceste site-uri, mai sunt însă multe pagini de internet care-i fac viaţa mai uşoară, cum ar fi cele cu daruri deja alese şi ambalate, numai bune de livrat direct la destinatar şi care te salvează de la cel puţin o sesiune obositoare de shopping. Iar dacă vrei să-ţi organizezi timpul sau pur şi simplu să te laşi pătruns de spiritul Sărbătorilor, magazinele de aplicaţii pentru smartphone şi tablete au mii de oferte.

De pildă, un soft interesant care se găseşte pe Android Market este „Recipe Search", cu ajutorul căruia pot fi identificate reţete în funcţie de ingredientele pe care le ai în casă. Există peste 70.000 de sugestii, care cuprind feluri principale, aperitive, băuturi, garnituri, deserturi, reţete tradiţionale din diferite ţări, supe, tocăniţe şi reţete dietetice.
O altă aplicaţie folositoare este „Ringdroid", cu ajutorul căreia puteţi trimite prietenilor şi familiei tonuri de apel specifice Sărbătorilor.

Moşul le răspunde pe internet tuturor copiilor cuminţi

Pentru fanii Apple, un român angajat al gigantului american a creat aplicaţia „De Crăciun". Cu aceasta poţi găsi colinde, imagini cu brazi, zăpadă şi Moş Crăciun, o poveste a sărbătorii şi reţete tradiţionale specifice. Celor ce nu au inspiraţie de moment aplicaţia le oferă şi o colecţie de mesaje.De asemenea, cu softul „The Flakery" poţi crea singur fulgii de zăpadă, în timp ce „Cookies for Santa" te ajută să prepari prăjituri pentru Moş Crăciun. Pentru cei mai curioşi, „Santa GPS" aduce toate ştirile de la Polul Nord şi te ajută să-i trimiţi o scrisoare Moşului.

Succesul acestor softuri este garantat, mai ales că este  uşor să te laşi purtat de spiritul Sărbătorilor cu atâtea oferte. „Pentru că afară nu ninge, mi-am instalat o aplicaţie care face ca pe ecranul telefonului să cadă fulgi de zăpadă", a explicat Silvia (19 ani), din Bucureşti. Specialiştii în social media recunosc puterea şi amploarea fenomenului în mediul online, dar admit şi că, uneori, multitudinea de opţiuni poate fi înşelătoare. „Trebuie să te gândeşti de două ori înainte să trimiţi felicitări online tuturor celor din lista ta de prieteni. Poate că unii nu «gustă» acest tip de mesaje, ba chiar sunt de părere că, prin felicitările online, îţi baţi joc de Crăciun", a declarat Cristian China-Birta, blogger şi specialist social media.

"Este mult mai simplu să dai un SMS sau să trimiţi pe e-mail o felicitare, decât să dai un telefon sau să trimiţi o felicitare clasică, mai ales că am în agendă foarte mulţi prieteni.''
Andrei student Bucureşti

Primul SMS din lume

SMS-ul a împlinit în această lună 19 ani, iar prima persoană care a scris şi trimis un mesaj de pe telefonul mobil este inginerul britanic Neil Papworth. Acesta i-a trimis colegului său Richard Jarvis, la 3 decembrie 1992, mesajul „Merry Christmas" (Crăciun fericit!).

26 de miliarde de dolari pentru daruri de pe internet

O companie americană de marketing a prezentat în urmă cu câteva zile un raport privind cheltuielile americanilor pentru cadourile online de Crăciun. În ciuda problemelor financiare, până la 9 decembrie, aceştia au cheltuit cu 15% mai mulţi bani decât anul trecut pentru cumpărăturile de pe internet. Astfel, suma pe care americanii au cheltuit-o pe diverse daruri se ridică la peste 26 de miliarde de dolari.

„Aşa cum era de aşteptat, cumpărătorii au bătut recordul. Ca să vă faceţi o idee despre ce vorbim, comercianţii online au avut încasări de peste un miliard de dolari în doar şapte zile din istorie, iar trei dintre aceste zile au fost anul acesta", a relatat portalul TechCrunch. Potrivit datelor oferite de americani, persoanele aleg să cumpere online deoarece reducerile sunt mult mai mari, iar diferenţele de preţ dintre magazine le poţi observa cu un singur clic.

Naşterea Domnului, în variantă digitală

La sfârşitul anului trecut, compania portugheză Excentric a lansat un filmuleţ în care erau prezentaţi Iosif, Maria, dar şi alte personaje biblice, care foloseau Facebook, Twitter şi Google Maps.Potrivit imaginilor postate pe YouTube, dacă Naşterea Domnului ar fi avut loc în zilele noastre, Maria şi Iosif ar fi folosit Facebook pentru a încărca fotografii cu bebeluşul, Twitter, pentru a anunţa naşterea lui Iisus, Google Maps, pentru a găsi drumul spre casă, şi YouTube, pentru a încărca videoclipuri cu Pruncul.

image

Cumpărăturile online înseamnă mai puţin timp pierdut la cozi

Mai mult, cei de la Excentric anunţau că sigur ar fi fost folosite şi site-ul Amazon, pentru a cumpăra haine micuţului. Nelipsit din arsenalul digital ar fi fost şi jocul Farmville. Povestea Crăciunului digital a înregistrat o popularitate foarte mare pe YouTube, clipul fiind urmărit de peste 10 milioane de ori. Totuşi, acesta a fost prilej de discuţii aprinse, numărul celor care au contestat acest filmuleţ fiind destul de mare.

Moş Crăciun, nelipsit din reţele de socializare

Compania europeană de telecomunicaţii Telefonica 02 a lansat, la începutul acestei luni, campania „Să-l urmărim pe Moş Crăciun", care a putut fi accesată pe Twitter. Timp de o săptămână, toţi cei care au dorit i-au putut trimite Moşului mesaje, iar acesta le-a răspuns prin intermediul unor filmuleţe. „Reţelele sociale au ajuns şi la Polul Nord. Spiriduşii mei primesc mesajele şi mi le transmit mie", spunea Moş Crăciun.

Moşul are cont şi pe Facebook, acolo unde internauţii pot să trimită scrisori şi să ceară darul visat. Pentru a nu rămâne cu nimic în urmă, şi cei de la Google au realizat o aplicaţie specială pe Google Maps, prin intermediul căreia lumea poate urmări live traseul Moşului prin întreaga lume. Mai mult de atât, pe site-ul noradsanta.org există şi un fel de contor, cu ajutorul căruia utilizatorii pot vedea cât a mai rămas până ajunge Moş Crăciun la ei.

Şi cei de la Apple au profitat de perioada Sărbătorilor de iarnă pentru a-şi promova asistentul personal Siri. Compania americană a lansat o reclamă în care Moşul îi vizitează pe copii cu ajutorul smartphone-ului, care îi arată traseul spre casa fiecărui micuţ. „Bătrânul" apare pe mai multe site-uri din România, prin intermediul cărora le răspunde copiilor cuminţi care i-au scris. Printre acestea se numără moscraciunonline.com, craciunulonline.com,
pentrucraciun.ro, moscraciun.ro sau mos-craciun.com.

Sărbătorile virtuale, mai ieftine şi mai accesibile

Specialiştii sunt de părere că Sărbătorile de iarnă au ajuns să fie petrecute la fel de intens în mediul online ca şi în viaţa reală datorită evoluţiei continue din tehnologie. Antropologul Bogdan Iancu susţine că mediul online permite confortul unor gesturi instant, deoarece, de pildă, scrisorile nu mai au nevoie de zile sau săptămâni pentru a ajunge la destinatar. Mai mult, costurile acestora sunt minime sau chiar inexistente.

image

„Viteza de transmisie a mesajelor s-a accelerat, dar coţinutul simbolic al acestora este acelaşi", a explicat antropologul. El a mai adugat că lumea preferă să facă cumpărături online de Sărbători pentru a evita cozile infernale de la magazine sau căutarea locurilor de parcare. „Alte grupuri de indivizi ajung să muncească ore în plus la final de an. Cumpărăturile online înseamnă singura şansă de a avea frigiderul şi cămara pline", a încheiat el.

Şi sociologul Alfred Bulai spune că această mutare a sărbătorilor în mediul online se datorează schimbărilor dese din domeniul tehnologiei. „La început au fost scrisorile şi felicitările. Apoi, au apărut telefonia mobilă şi, implicit, SMS-urile. Acum, cu internetul, mesajele sunt trimise online, dar este ceva normal, datorită mijloacelor media în continuă dezvoltare", a spus sociologul.

"La început au fost scrisorile şi felicitările. Acum, mesajele sunt trimise online, dar este ceva normal, datorită dezvoltării.''
Alfred Bulai  sociolog

"Mediul online permite confortul gesturilor instant. Viteza de transmisie s-a accelerat, coţinutul simbolic este acelaşi.''
Bogdan Iancu antropolog

"Trebuie să te gândeşti de două ori înainte să trimiţi felicitări online tuturor prietenilor. Unii cred că astfel îţi baţi joc de Crăciun.''
Cristian China-Birta specialist social media

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite