Cât ne costă o prietenie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cadourile pentru prieteni sunt adesea o obligaţie care afectează considerabil bugetul personal
Cadourile pentru prieteni sunt adesea o obligaţie care afectează considerabil bugetul personal

Studii recente arată că un adult cheltuieşte, în medie, între 20 şi 33 de euro pe lună pentru prietenii săi, de la mici servicii, cadouri şi ieşiri în oraş până la evenimente majore şi costisitoare, precum nunţile.

O relaţie de prietenie nu e tocmai ieftină, iar problema banilor apare foarte des în discuţiile şi conflictele iscate între amici, susţine o cercetare sociologică realizată de compania americană CouponCabin. Potrivit acestui studiu, la care au participat peste 2.200 de subiecţi, mai mult de 20% din adulţi cheltuiesc, în medie, cel puţin 400 de euro pe an pentru a cumpăra cadouri prietenilor, pentru a le face mici servicii sau pentru a ieşi cu ei în oraş. La polul opus sunt persoanele cu venituri mai mici, care, deşi strâmtoraţi, cheltuiesc aproximativ 150 de euro pe an, iar media pe întregul eşantion se situează în jurul sumei de 275 de euro.

Competiţie între amici

La prima vedere, sumele par exagerate, însă de cele mai multe ori realitatea le confirmă. „275 de euro pe an? Asta e o nimica toată. Numai în iulie prietenii m-au costat peste 500 de euro", spune Adelina Vlasoi (30 de ani), din Bucureşti. „Doi dintre amicii mei cei mai buni s-au căsătorit, iar eu am fost invitată de onoare. Urmarea: 400 de euro au dispărut din contul meu. Au mai fost zile de naştere, petreceri, ieşiri în oraş, deci cel puţin încă 100 de euro", adaugă Adelina.

Adelina Vlasoi are şi ea planuri importante de viitor: în toamnă se mărită. „Aştept de la prietenii mei să mă onoreze cu prezenţa la nuntă. Evident că m-aş supăra dacă n-ar veni, după ce am cheltuit atâţia bani pentru ei", mai spune bucureşteanca.

Studiul americanilor de la CouponCabin legitimează reacţia Adelinei. Astfel, susţine cercetarea, relaţiile dintre amici pot deveni foarte uşor încordate din cauze financiare. Una din cinci persoane se simte presată să ţină pasul cu prietenii săi în privinţa cadourilor, stilului vestimentar, decorarea casei sau ieşirile în oraş.

Mai mult, o treime dintre adulţi sunt de părere că ei cheltuiesc mai mult pentru prietenii lor, decât cheltuiesc prietenii lor pentru ei. De fapt, peste 20% şi-au pierdut cel puţin un amic din cauza unor dispute legate de bani. Iar motivul cel mai frecvent a fost tocmai neonorarea unei invitaţii la nuntă. Un adult din cinci a fost nevoit să refuze o asemenea invitaţie cel puţin o dată pe an, pentru că nu a dispus de banii necesari.

Sunt timid, cumpăr prietenie

Motivele pentru care suntem dispuşi să cheltuim sume importante pentru prieteni sunt multiple. Cel ideal ar fi plăcerea sinceră de a oferi. Cel real ţine de o tradiţie veche de când e omul. „Schimbul material de valori face parte din relaţia socială încă din comuna primitivă, când oamenii îşi ofereau unul altuia carne sau fructe în semn de preţuire. În plus, este vorba şi de prestigiul social pe care şi-l câştigă cel care oferă.

În familiile romane, oaspeţii obişnuiţi ai casei erau numiţi «clienţi» şi, de câte ori veneau, erau ospătaţi. Recent, am aflat despre un ritual care se practica în Oltenia, în anii '30 - '40. Pe vremea aceea, familiile înstărite luau prizonieră o altă familie din vecinătate şi, timp de o săptămână, o ţineau pe mâncare şi pe băutură. Atenţie, erau ţinuţi împotriva voinţei lor. Apoi se schimbau rolurile: cealaltă familie, cea sechestrată iniţial, o lua prizonieră pe cealaltă şi o ţinea două săptămâni pe mâncare şi pe băutură, ca să arate că poate mai mult", afirmă psihologul Bogdan Lucaciu.

Un alt motiv pentru care anumite persoane cheltuiesc bani în beneficiul altora care nu fac parte din familie este încercarea acestora de a fi acceptate de un grup. Cercetătorii olandezi de la Universitatea din Tilburg au demonstrat că persoanele care au greutăţi de adaptare în societate sunt dispuse să cheltuiască sume mari de bani pentru a câştiga prieteni şi pentru a simţi, astfel, că aparţin unui colectiv. De această tendinţă profită şi companiile comerciale. „Dorinţa de a te simţi parte a unui grup este extrem de puternică. Apple, de exemplu, are mare succes, în special pentru că a indus clienţilor sentimentul că «aparţin» unei comunităţi", a declarat Nicole Mead, profesorul coordonator al studiului. 

Tocmai de aceea, susţin cercetătorii olandezi, persoanele care se simt excluse îşi vor sacrifica situaţia materială doar pentru a fi acceptate, chiar şi pentru o scurtă perioadă de timp. „În momentul în care o persoană modestă dăruieşte ceva uneia cu un anumit prestigiu social, simte cumva că este egalul ei", conchide psihologul Bogdan Lucaciu.

"Doi dintre amicii mei s-au căsătorit, iar eu am fost invitată de onoare. Urmarea: 400 de euro au dispărut din contul meu."
Adelina Vlasoi 30 de ani, Bucureşti

"În momentul în care o persoană modestă dăruieşte ceva uneia cu un anumit prestigiu social, simte cumva că este egalul ei."
Bogdan Lucaciu psiholog

Sinceritatea salvează relaţia

Una dintre concluziile studiului realizat de compania americană CouponCabin este aceea că relaţia de prietenie se consolidează atunci când părţile implicate abordează cu sinceritate problemele legate de bani. Un alt element important care determină trăinicia unei prietenii are legătură cu durata de timp petrecută alături de amici. Potrivit studiului, 35% din adulţi petrec peste 15 ore pe lună alături de prieteni, ceea ce, susţin ei, îi ajută să treacă peste inconvenientele legate de bani.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite