Aruncăm în cărucioare în funcţie de culoare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cum afectează culorile cumpărăturile pe care le facem
Cum afectează culorile cumpărăturile pe care le facem

Retailerii folosesc diverse tehnici pentru a-şi momi clienţii să le cumpere produsele, iar culoarea este unul dintre cele mai puternice elemente de persuasiune.

Atunci când vor să promoveze un nou produs, specialiştii se bazează pe culoare mai mult decât pe alţi factori, precum sunet, miros sau textură. Retailerii folosesc atât de mult culorile pentru a le atrage atenţia cumpărătorilor pentru că 85% din oameni recunosc că felul în care arată şi felul în care este colorat un produs sunt cele mai importante elemente care-i fac să se decidă în faţa raftului.

Mihaela Rădulescu, brand consultant, confirmă acest fapt şi explică şi de ce aceste trăsături au o influenţă atât de puternică asupra noastră. „Admitem sau nu, văzul este simţul privilegiat, simţul-rege al omului - legat de capacitatea unui cortex dezvoltat de a procesa culoarea şi de a o asocia unor trăiri diferite", spune specialista.

Semnificaţii subliminale

Mai mult, conform datelor culese de specialiştii de la compania de analiză de piaţă  KissMetrics, 80% din cumpărători recunosc un anumit brand în primul rând după culoare, iar acest lucru este speculat de producători. În funcţie de ce inspiră, unele nuanţe sunt alese pentru a consolida puterea unui brand şi pentru a transmite un anumit mesaj. Astfel, albastrul este folosit de majoritatea băncilor şi de firmele de pază pentru că, subliminal, transmite siguranţă şi încredere.

Culoarea verde, considerată cel mai uşor de procesat pentru ochiul uman, este folosită foarte mult în magazine pentru a relaxa. „E clar că impactul vizual are o influenţă mare în deciziile noastre de zi cu zi. De aceea punem foarte mare preţ pe aspect şi pe felul în care arătăm", explică şi psihologul Elisabeta Ilie. Ea mai spune că, atunci când cumpărăm, contează foarte mult ca nuanţa care reprezintă produsul să corespundă şi preferinţelor noastre.

Oricine îşi doreşte să pună pe raft un produs are mare grijă la alegerea nuanţelor. „Culoarea aleasă trebuie să definească produsul şi să i se potrivească din punct de vedere al intensităţii, al dozajului şi al semnificaţiei. Prin culori se transmit adevărate mesaje, iar designul de brand, exprimat prin orice formă de comunicare, de la TV la raft, trebuie să utilizeze cu măiestrie culoarea", explică Mihaela Rădulescu.

Cu cea mai mare măiestrie este utilizat roşul, despre care se spune că creşte frecvenţa bătăilor inimii şi, implicit, impulsivitatea. Această culoare este folosită foarte mult în perioada reducerilor pentru a afişa preţuri şi sloganuri, care ajută şi ele, foarte mult chiar, la ademenirea clienţilor. Conform sondajelor, aproximativ 52% din oameni intră într-un magazin dacă văd o pancartă pe care scrie „Reduceri" şi 60% recunosc că se decid mult mai repede să cumpere un produs dacă îi este asociat în vreun fel cuvântul „Garantat".

Timpul şi viteza internetului, esenţiale

Nu numai mallurile şi magazinele stradale se bazează pe culori atunci când îşi atrag clienţii, ci şi cele virtuale. Pe lângă acest factor, pe cumpărătorii online îi mai influenţează şi interfaţa site-ului, dar mai ales viteza de rulare. Şi psihologii susţin că imaginea este doar primul criteriu de selecţie.

„Să nu ne gândim că imaginea şi culoarea sunt singurele aspecte pe care le urmărim. Sunt importante, dar nu definitorii. Dacă ne atrage atenţia un produs, ne apropiem de el, dar după aceea selectăm în funcţie de calitate. După ce cunoaştem produsul, îl comparăm din punct de vedere calitativ cu celelalte de pe piaţă şi selectăm ce ne place mai mult", conchide Elisabeta Ilie.

"Prin culori se transmit mesaje, iar designul de brand, exprimat prin orice formă de comunicare, de la TV la raft, trebuie să utilizeze cu măiestrie culoarea. ''
Mihaela Rădulescu brand consultant

93% 
din consumatori sunt atraşi în primul rând de aspectul unui produs nou apărut pe piaţă. 

Plan de atac pentru cumpărături cu cap

Specialiştii de la couponing.about.com le oferă câteva sfaturi utile cititorilor lor pentru a economisi atunci când merg la cumpărături. Iată câteva dintre ele:
- Fă-ţi lista din timp. Gândeşte-te la ce lucruri ai nevoie înainte de a pleca de acasă. Scrie pe listă, nu te abate de la ea şi nu zăbovi în magazin.
- Stabileşte-ţi un buget. Aproximează preţul produselor de pe listă şi pune-ţi în portofel suma stabilită. Dacă vei arunca cu banii rişti să-ţi restrângi lista altor priorităţi.
- Manâncă înainte să mergi la cumpărături. Dacă mergi la magazin cu burta goală vei fi tentat să-ţi achiziţionezi produse care nu-ţi sunt necesare. Impulsul de a cumpăra este inamicul numărul unu al consumatorului.
- Nu te lăsa pradă reducerilor. Tentaţia este foarte mare când vedem scris „ofertă" şi tindem să cumpărăm tot felul de lucuri doar pentru că sunt la preţuri mai mici, dar nu şi pentru că ne sunt utile. Gândeşte-te bine dacă ai nevoie de cel de-al doilea produs „gratuit" din pachet.

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite