Mirela Stelea, designer vestimentar: „În România munceşti cam degeaba“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mirela Stelea
Mirela Stelea

Chiar dacă provine dintr-o ţară unde industria modei e doar o iluzie, designerul are parte de recunoaştere internaţională după succesul înregistrat la festivalul „Dubai Fashion Week“.

Mirela Stelea (33 de ani), premiată recent (la Gala Eva) cu Trofeul de Excelenţă pentru „Cel mai bun debut în modă", a fost aleasă de organizatorii „Dubai Fashion Week" (20-24 octombrie) pentru a da startul ceremoniei oficiale de deschidere a renumitului festival de modă. „Loose", colecţia ei de salopete, prezentată în cadrul festivalului de modă, i-a adus designerului succes după succes, inclusiv apariţia într-una dintre cele mai importante reviste de pe mapamond - „Vogue" (ediţia de noiembrie, Italia).

 „Adevărul": La doar câţiva ani de la debut ai fost singurul designer din România prezent la Festivalul de Modă din Dubai. Mai mult, una dintre ţinutele tale a fost aleasă să deschidă festivalul, iar colecţia ta „Loose" a fost un succes. Aşa am citit în „Gulf News", cel mai important ziar din Dubai...

Mirela Stelea: Da, a fost o experienţă extraordinară, mi-a făcut plăcere să lucrez cu o echipă de profesionişti şi să constat că munca mea este apreciată. Totul, de la organizare, logistică şi condiţii până la promovare şi expunere, a fost impecabil. Orice problemă cu care m-am confruntat a fost rezolvată rapid, pur şi simplu totul a mers ca pe roate.

Câţi designeri au participat şi cum a fost reflectată în presa locală şi internaţională colecţia pe care ai prezentat-o?

În jur de 50 de designeri, care au prezentat în cinci zile.  Unii foarte cunoscuţi şi apreciaţi în Orient, dar şi designeri europeni celebri, dar mai puţin cunoscuţi în România. În presă a fost cum nu se poate mai bine - le-a plăcut foarte mult colecţia mea, au scris că a fost „ca o gură de aer proaspăt". Asta pentru că designerii, în marea lor majoritate, au prezentat colecţii grele, încărcate, iar salopetele mele în culori vii şi materiale trendy au făcut oarecum notă discordantă cu hainele mult prea sofisticate prezentate acolo. Una dintre salopete a fost aleasă ţinuta care a deschis festivalul. Un motiv de bucurie imensă pentru mine, mai cu seamă că am participat pentru prima dată la un festival de asemenea anvergură.

Care a fost întrebarea care ţi s-a pus cel mai des după prezentare?

Toată lumea m-a întrebat de ce am ales salopete.

Şi de ce ai ales salopete?

Am decis să merg cu salopete pentru că mi se par ţinute care nu se demodează niciodată, care sunt şi elegante, şi confortabile în aceeaşi măsură. M-am gândit să fac altceva decât fac ceilalţi, căci nu a mai făcut nimeni până acum o astfel de colecţie. Şi acum pot spune că am luat decizia corectă.

Salopeta din mătase naturală ciclam şi oranj a deschis festivalul „Dubai Fashion Week“, fiind purtată de un model internaţional, care a defilat pe un cal pur sânge  Foto: arhivă personală



Vei apărea în „Vogue" (Italia), eşti unul dintre cei şapte designeri care au prezentat în Dubai, deveniţi subiect de revistă.

Sunt extrem de fericită, e ca o recunoaştere a muncii mele, a faptului că eforturile nu au fost zadarnice. Alături de vânzări, acest gen de apreciere e tot ceea ce-şi poate dori un designer. Cei de la „Vogue" mi-au ales trei ţinute din colecţie, au descris întreaga mea colecţie, detaliind atât materialele, croiala şi culorile, cât şi accesorile folosite în prezentare. În afară de Ingrid Vlasof, care a apărut după ce a participat la trei festivaluri de modă la Paris, niciun alt designer din România nu a mai reuşit asta.

Ai ales să-ţi lansezi colecţiile în locuri inedite - pe un iaht de lux, într-un avion privat. A fost dorinţa de a ieşi în evidenţă, de a face ceva ce nu s-a mai făcut?

Au fost nişte şedinţe foto deosebite şi am căutat să fac altceva decât s-a făcut până acum. Colecţia „Cruise", spre exemplu, aş fi putut s-o lansez clasic, la o piscină, dar mi s-a părut mult mai potrivit un iaht. La fel şi cu privat-jet-ul, avionul. Salopetele pot fi purtate în călătorii, fiind foarte comode.

Locuri deosebite... La fel de „exclusiviste" sunt şi preţurile pe care le practici? Care este targetul tău, ce tip de public ai?

Am preţuri foarte bune, în funcţie de bugetul clientului. Unele materiale sunt mai scumpe, altele mai ieftine, dar calitatea lucrării rămâne aceeaşi şi la o piesă de 150 de euro şi la una mai scumpă. Salopetele au preţuri rezonabile, am ţinut cont şi de criză şi pot spune că, în urma prezentării din Dubai, am vândut peste jumătate din colecţie persoanelor aflate în public.

Salopeta din mătase naturală ciclam şi oranj a deschis festivalul „Dubai Fashion Week“, fiind purtată de un model internaţional, care a defilat pe un cal pur sânge  p Foto: arhivă personală

Piese de top din colecţia de salopete intitulată „Loose“

Ai absolvit Institutul de modă din Barcelona. Nu te-a tentat să-ţi dezvolţi acolo afacerea?

Oh, ba da. Mie îmi place foarte mult Spania, dar condiţiile legislative de acolo îngreunează foarte tare un demers în acest sens. Soţul meu a stat 15 ani în Spania, vorbim spaniola amândoi, mi-aş dori ca-n viitorul apropiat să mă pot stabili acolo. Foarte mult depinde de ceea ce va face el în continuare. Dacă el o să antreneze acolo, atunci o să merg după el. Mă pot adapta uşor, fără ca asta să însemne că voi închide atelierul aici. Adică pot păstra ceea ce am realizat aici şi pot deschide şi acolo un showroom sau un magazin. Asta presupune să mă asociez cu un localnic, altfel nu ai voie, aşa-s legile la ei. Dar eu sunt optimistă şi răbdătoare, toate la vremea lor. 

"Am decis să merg cu salopete pentru că mi se par ţinute care nu se demodează niciodată, care sunt şi elegante, şi confortabile.''

„Doar cu talent e imposibil să faci performanţă"

Cum ai găsit industria modei în România, avem sau nu aşa ceva?

Am intrat în branşă în 2006, iar în 2007 am participat la „Bucharest Fashion Week". Am fost extrem de dezamăgită de acea experienţă, din toate punctele de vedere. O organizare execrabilă. Au cerut bani, dar n-au acoperit nevoile noastre. Mi-au scos piese din colecţie, locul unde se pregăteau modelele era meschin, un metru pe doi, ne călcam în picioare. Apoi, oricine se poate înscrie dacă plăteşte, criteriile de selecţie nu prea există. Nu tu expunere, nu tu condiţii, nimic. În România sunt doar câteva nume care se vehiculează, aici munceşti cam degeaba.

Apropo de designerii consacraţi, ţi-a dat careva vreo mână de ajutor atunci când ai intrat în branşă?

Absolut deloc. Dimpotrivă, se mai şi uită strâmb la tine, ca şi cum s-ar întreba „cine mai e şi asta?" Oamenii sunt răi la noi, asta este realitatea, din păcate. Când nu ai termen de comparaţie, nu ai cum să-ţi dai seama, dar afară, chiar dacă există concurenţă, există şi solidaritate în branşă.

Ce-i mai trebuie cuiva, care visează să devină designer, în afară de talent?

E nevoie şi de noroc, de relaţii, de resurse financiare. Doar cu talent e imposibil să răzbaţi, să faci performanţă. Eu am luat-o de la zero, după ce am renunţat să lucrez într-o companie unde aveam un job OK. N-aveam nimic de pierdut, n-aveam familie, n-aveam copii, la o adică, dacă lucrurile n-ar fi prins contur, m-aş fi putut reangaja pentru a-mi putea plăti creditul. Dar am avut noroc, au apărut oportunităţi şi acum sunt unde sunt. Oricum, dacă ai pe cineva care să cunoască industria bine, atunci ai mai multe şanse.

Cât a contat în cazul tău faptul că eşti soţia lui Bogdan Stelea?

Eu eram deja în modă când ne-am cunoscut. Afacerea aceasta, casa de modă,  avea deja vechime atunci când ne-am îndrăgostit. Bine, nu vreau să fiu ipocrită, aş minţi să spun că nu m-a ajutat faptul că am fost prietena, apoi soţia lui Bogdan. Lumea a devenit mai interesată, chiar fără să vreau. Altfel, eu niciodată n-am profitat de Bogdan, de statutul de soţie a lui Bogdan Stelea, nu i-am cerut să intervină pentru mine niciunde. Mă susţine, mă încurajează, asta este adevărat, la fel cum şi eu sunt alături de el orice ar fi. El habar n-are cu ce se mănâncă treaba asta, aşa cum nici eu nu mă pricep la fotbalul lui. Ce să fac, să-l iau să mă ţină de mână la prezentări? Nu mai suntem copii, ce naiba!

Te gândeşti deja la o nouă colecţie?

Da. Pentru decembrie pregătesc o colecţie de rochii de seară. Am chiar şi numele colecţiei, dar prefer să nu vă spun acum nimic, din superstiţie. La anul voi merge în America, unde voi participa la „Seattle Fashion Week".

Unde putem găsi creaţiile tale?

Detaliile sunt pe site-ul meu - www.mirelastelea.ro.

"Niciodată n-am profitat de statutul de soţie a lui Bogdan Stelea.''

image
Vedete



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite