Avem prea puţini logopezi specializaţi în tulburările de învăţare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fiecare şcoală generală ar trebui să aibă un logoped cu specializare în tulburările de învăţare precum cele de scris-citit, de calcul şi de ortografie, susţin reprezentanţii Asociaţiei Române pentru Copii Dislexici (ARCD).

Citeşte şi

Tulburările de învăţare se moştenesc

„În multe situaţii, simptomele tulburărilor de învăţare scapă neobservate, dificultăţile pe care le întâmpină copiii fiind puse adesea pe seama lenei şi a prostiei, deşi problemele lor sunt de cu totul altă natură", explică logopedul Eva Bratok, preşedintele Asociaţiei Române pentru Copii Dislexici (ARCD). Statisticile arată că între 7 şi 10% din copiii şcolari au tulburări de învăţare iar 3% dintre ei au tulburări de învăţare severe. Dintre aceste tulburări, cea mai răspândintă este dislexia şi este o tulburare de prelucrare a informaţiilor cauzată de o disfuncţie neurologică. Disfuncţia neurologică poate fi cauzată de factori nocivi din timpul sarcinii, de naşterea prematură, de complicaţiile din timpul naşterii sau diferite traume şi boli care afectează sistemul nervos central în perioada copilăriei mici.

Aceste afecţiuni minime ale creierului pot provoca tulburări la nivelul limbajului, motricităţii, echilibrului, schemei corporale, orientării în spaţiu şi în timp, atenţiei, percepţiei vizuale, auditive şi tactile, memoriei precum şi în prelucrarea secvenţială a informaţiei. Dezvoltarea deficitară a acestor capacităţi poate apărea în diferite stadii de gravitate şi constituie baza formării tulburărilor de învăţare, perturbând procesul de însuşire a abilităţilor de scris-citit şi a celor matematice.


Copiii afectaţi citesc şi calculează cu dificultate

Putem vorbi de tulburări de învăţare în cazul acelor copii la care rezultatele obţinute la citit-scris sau socotit rămân mult sub rezultatele aşteptate, raportate la nivelul capacităţilor intelectuale şi la efortul depus pentru învăţare. Tulburările de învăţare pot apărea la orice nivel de inteligenţă, chiar şi la un nivel de inteligenţă superioară. Acestea nu se explică prin lipsa exersării, lipsă de motivare, factori emoţionali sau slaba pregătire a profesorilor, ci au la bază disfuncţia neurologică şi ereditatea. „Un copil afectat de o tulburare de învăţare este marginalizat de colegi, de profesorii care nu-i cunosc afecţiunea, şi în multe situaţii nu este înţeles nici de părinţii care pot fi slab informaţi", atrage atenţia logopedul specializat în dislexie Eva Bartok. Potrivit specialiştilor, cele mai des întârlnite tulburări de învăţare sunt dislexia ( o tulburare de citire care constă în citirea lentă, cu greşeli şi dificultăţi în înţelegerea textului citit), disgrafia (tulburare de scriere manifestată prin scriere urâtă, cu greşeli de ortografie) şi discalculia ( tulburare de calcul manifestată prin recunoaşterea dificilă a cifrelor şi dificultăţi în a înţelege calculele matematice). „ Nu există doi copii dislexici cu simptome identice, de aceea este necesar să avem specialişti care să poată diagnostica aceşti copii, altfel ei nu pot fi ajutaţi", mai spune logopedul Eva Bartock.

Nu dispar la adult

Dislexia nu se vindecă odată cu creşterea copilului, unele caracteristici rămânând prezente şi la adult. Există însă metode speciale de terapie pentru dislexie precum metodele Meixner, Sindelar, Ayres, Delacato, Gosy şi metoda Frostig cu ajutorul cărora simptomele dislexiei pot fi ameliorate şi se pot preveni tulburările în dezvoltarea personalităţii. Potrivit specialiştilor, succesul acestor metode este influenţat, în mare măsură, de recunoaşterea timpurie a problemei şi de începerea unei terapii adecvate cât mai devreme.

Curs gratuit de formareîn terapia dislexiei

Asociaţiei Română pentru Copii Dislexici cu sprijinul OMV şi al Fundaţiei Meixner din Ungaria, au asigurat participarea gratuită a 200 de logopezi, psihologi, profesori şi învăţători la un curs gratuit de specializare in dislexie prin metoda Meixner, desfăşurat în data de 9 decembrie la Bucureşti. „Metoda este specifică pentru învăţarea scris-cititului, a ortografiei şi a dezvoltării vorbirii. Acest tip de pedagogie duce la o dezvoltare a deprinderilor necesare însuşirii scris-cititului prin exerciţii interesante, variate,inteligente, copiii reușind astfel să deprindă cunoştinţe jucându-se, prin activităţi multiple", explică logopedul Eva Bratok.

Campanie de suţinere pe Facebook

„Ghicește citatul " este o aplicaţie Facebook în sprijinul copiilor dislexici desfăşurată cu sprijinul OMV. Accesând aplicația „Ghicește citatul" de pe pagina de Facebook OMV România până pe 25 decembrie 2011, poţi sprijini comunitatea copiilor dislexici din România. Tot ce trebuie să faci este să acumulezi cât mai multe puncte corectând citate ale unor dislexici celebri, iar în numele primilor 600 de utilizatori din clasament OMV va dona abecedare și cărți de specialitate unor copii diagnosticați cudislexie. Aplicația poate fi accesată la adresa: http://www.facebook.com/OMVRomania. În prima săptămână de la lansarea din 28 noiembrie, jocul a fost accesat de mai mult de 12.000 de ori, de peste 1.200 de utilizatori", a spus Dragoș Ivan, manager marketing şi training OMV Petrom Marketing, partener al Asociaţiei Române pentru Copiii Dislexici.

Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite