Puştii care au cucerit NASA

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sunt tineri şi visează să meargă pe Lună. În pauzele de la şcoală, când se plictisesc, bat mingea şi ticluiesc proiecte pentru concursurile organizate în SUA. Recent, elevii colegiului bucureştean „Tudor Vianu“ au fost premiaţi de Agenţia Spaţială a Statelor Unite ale Americii (NASA) la cursa anuală a vehiculelor selenare.

De 16 ani, NASA organizează o competiţie mai puţin obişnuită: „The Great Moonbuggy Race“ („Marea Cursă a Vehiculelor Lunare“). Mai pe româneşte, „Buggy” înseamnă „vehicul uşor cu trei sau patru roţi“. Echipe de studenţi şi de elevi de liceu din toată lumea se străduiesc în fiecare an să proiecteze un fel de trăsurici haioase, pe care le vor cât mai rezistente, şi cu care se aruncă în „formidabila cursă“, pe o pistă de coşmar: un teren accidentat care recreează condiţiile de pe Lună.

Anul acesta, pe lista participanţilor la insolitul raliu, oraganizat în zilele de 3 şi 4, s-au înscris 68 de echipe din 20 de state americane, Puerto Rico, Germania, Canada, India şi România. La sfârşit, spre mândria tuturor, pe lista mult mai scurtă a laureaţilor s-a aflat şi una dintre cele două echipe de la „Tudor Vianu“, cu un premiu pentru design îşi unul pentru echipă.

Concursul a avut loc la „Space & Rocket Center“ din Huntsville, Alabama. Ideea competiţiei este de a încuraja creativitatea tinerilor, de a-i face să gândească precum inginerii NASA, în proiectarea, construirea şi rularea în condiţii de concurs a unor maşini uşoare şi fiabile, acţionate de puterea omului şi care să treacă proba unei plimbări pe Lună.
Cei 12 „lunatici“

Am stat de vorbă cu cei 12 „lunatici“ plecaţi în State să contribuie la efortul de cucerire a Spaţiului. O gaşcă de copii de clasa a X-a, frumoşi, puşi pe glume şi, totodată, foarte politicoşi. Echipa câştigătoare a fost formată din cinci fete şi un băiat, lucru neobişnuit în istoria competiţiei, majoritatea celorlalte echipe conţinând maximum trei fete.

Gabriela Bombărăscu, Ramona Dorobanţu, Sorina Lupu, Patricia Vîlceanu, Mădălina Alecu şi Ciprian Fărcăşanu au proiectat şi construit maşinuţa pe care au numit-o „Moonwalker“ şi care a primit premiile „Best Moonbuggy Design“ - pentru rezolvarea problemelor de inginerie legate de transportul lunar şi pentru aspectul estetic deosebit, dar şi „Best Team Spirit“ - pentru solidaritatea şi entuziasmul coechipierilor.

A doua gaşcă de „lunatici“ nu a „împuşcat” niciun premiu, dar cei şase membri, adică Ioana Ferariu, Anda Vlădoiu, Cosmin Ion, Cătălin Munteanu, Luca Ilieşu şi Radu Iordache, sunt mândri că au participat. Maşinuţa lor s-a numit „Zamolxis“. 

Cei mai buni din clasă

Ioana Stoica, profesoară de fizică la Colegiul „Tudor Vianu“, spune că cei 12 copii au fost selectaţi din clasa la care este dirigintă. „Sunt cei mai buni din clasă, cei care au putut să realizeze ceva, deoarece concursul este destul de greu. Proiectele trebuie să treacă întâi de o selecţie dură pe care o fac cei de la NASA.“

Elevii se pot considera norocoşi că o au ca profesoară pe doamna Stoica, întrucât experienţa acesteia cu agenţia spaţială nu este nouă. „Eu am avut o bursă la NASA. Este vorba despre un program special, denumit «Space Academy» («Academia NASA») pentru profesori, unde te pregăteşti să devii un profesor cât mai bun de ştiinţă - de fizică în cazul meu - după metodele lor de antrenament.

 Întâmplarea a făcut să merg la acest program exact în vara de dinainte de a intra ei în clasa a IX-a“. De atunci proiectele­ s-au ţinut lanţ. În cei aproape doi ani de când le este dirigintă, doamna Stoica i-a îndrumat în realizarea a şase proiecte NASA şi speră ca până la sfârşitul anului să mai participe la încă unul de cercetare. „E un proiect cu totul şi cu totul special, în care elevii îşi aleg o temă şi se transformă în cercetători.

 De data aceasta însă, competiţia se va desfăşura online“.


Silvia Moraru, directoarea colegiului, a fost, de asemenea, alături de elevi, zbătându-se să implice primăria de sector, de la care a obţinut fonduri pentru deplasarea în America. Cât despre succesul obţinut acolo, doamna Moraru spune că „reuşita aceasta se înscrie de fapt într-o suită de reuşite. Toate performanţele elevilor demonstrează că este vorba despre o muncă consecventă a tuturor acestor echipe de profesori şi de elevi.“

Învăţământ interactiv

Această „suită de reuşite“ nu poate să aducă decât un plus de prestigiu colegiului pe care îl conduce, dar doamna Moraru consideră că prestigiul nu este cel mai important lucru. „Să ştiţi că scopul nostru nu este prestigiul societăţii, al Ministerului Educaţiei sau al altcuiva.

De fapt, urmărim dezvoltarea creativităţii, pornind de la lecţii obişnuite şi ajungând la aceste participări la concursuri şcolare sau extraşcolare, în care copiii folosesc noţiuni pe care le învaţă la şcoală şi le însuşesc apoi creativ. A aplica legile fizicii în crearea unui obiect, în speţă un modul lunar, înseamnă să ai creativitate.

Dar trebuie să ai şi o bază solidă de cunoştinţe. Indiferent în ce domeniu, fizică sau chimie, avem multe proiecte la care elevii participă, fie că sunt din ciclul inferior sau din cel superior al liceului. A învăţa interactiv, acesta e scopul nostru.“

Drumul spre America

Când au urcat la bordul avionului care urma să-i poarte spre „ţara tuturor posibilităţilor“, celor 12 elevi de la Colegiul „Tudor Vianu“ din Bucureşti, însoţiţi de diriginta Ioana Stoica şi de directoarea Silvia Moraru, nu le venea încă să creadă că într-adevăr vor zbura spre America, unde vor participa la o competiţie internaţională organizată de NASA. „Nu ne aşteptam la asemenea anvergură. Noi nici nu credeam că o să ajungem până acolo.

Proiectul iniţial era doar o machetă. Apoi am trecut prin diverse etape de preselecţie şi, la un moment dat, ne-am dat seama că noi chiar trebuia s-o construim“, mărturiseşte Patricia. Grupul este vesel şi discută relaxat, aruncând vorbele de la unul la altul, ca într-un meci de volei. „Aşa este“, reia Luca imediat. „Şi pe măsură ce avansam în proiect, mai rău ne afundam, apăreau probleme şi mai mari, însă, în final, am reuşit s-o scoatem la capăt.

Până la urmă, dacă e să mai mergem şi în alt an, trebuie să învăţăm din greşelile pe care le-am făcut acum şi să construim ceva cât mai performant.“

Citiţi şi: Maşinuţele au fost construite cu piese de bicicletă, scaune de birou şi curele de genţi

Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite