Reţelele de socializare influenţează creierul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cercetătorii britanici au constatat schimbări la nivelul masei cerebrale în cazul utilizatorilor de Facebook care au mai mulţi prieteni.

Persoanele mai active şi mai populare în mediul virtual au creierul mai mare, este concluzia unui studiu al specialiştilor britanici. Ipoteza  conform căreia oamenii populari de pe platformele de socializare nu au la fel de mulţi prieteni şi în viaţa reală ar putea fi o simplă prejudecată, susţin specialiştii. Astfel, diferenţele dintre utililizatorii de Facebook care au 1.000 de prieteni şi cei care cu greu ajung la 300 ar putea fi explicate prin activitatea neurologică, susţine un grup de cercetători de la University College din Londra (Marea Britanie).

Aceştia au făcut un studiu la care au participat 125 de studenţi activi în mediul virtual. Cu ajutorul investigaţiilor prin rezonanţă magnetică (IRM), specialiştii au analizat ariile din creier responsabile cu memoria, răspunsurile emoţionale şi interacţiunile sociale. Astfel, aceştia au descoperit o legătură puternică între cantitatea de materie cenuşie - stratul de ţesut cerebral în care are loc prelucrarea mentală a informaţiilor - din aceste părţi ale creierului şi numărul de prieteni de pe Facebook. „Cercetările au arătat că utilizatorii folosesc reţeaua socială pentru a-şi menţine şi reactiva relaţii din mediul real", a precizat profesorul Geraint Rees.

Controverse

„Mediile de socializare de pe internet au o influenţă masivă asupra creierului, deşi noi înţelegem doar o mică parte din acest impact. Noile cercetări arată că neuroştiinţa modernă poate răspunde întrebărilor importante, cum ar fi care sunt efectele reţelelor sociale, în particular al celor online, asupra creierului", a declarat cercetătorul Ryota Kanai.

Totuşi, schimbările alarmante pe care le suferă creierul din pricina internetului vor „infantiliza" generaţia următoare, susţin alţi specialişti, care atacă rezultatele studiului făcut de echipa de la University College. „Dacă găseşti 100 de noi prieteni pe Facebook astăzi, nu înseamnă că mâine creierul tău va fi mai mare. Acest studiu nu ne poate spune dacă folosirea internetului este un lucru bun sau rău pentr creier", a fost replica cercetătoarei Heidi
Johansen-Berg de la Universitatea Oxford.

Migraţie spre Google+ şi Twitter

Utilizatorii influenţi - cei care postează cantităţi mari de materiale şi cei care creează foarte mult trafic - se mută de pe Facebook pe Google+ şi pe Twitter, a avertizat Sean Parker, fost investitor şi preşedinte al companiei care administrează cea mai puternică reţea socială.  Aflat la conferinţa TechCrunch Disrupt din San Francisco (SUA), acesta a declarat că, în opinia sa, cea mai mare problemă a popularei reţele de socializare nu este lipsa intimităţii, ci faptul că utilizatorii „grei" se orientează către alte reţele din cauza numărului limitat de comenzi prin care îşi pot distribui materialele postate.

„Nu cred că lipsa intimităţii este cu adevărat o problemă. Este o controversă pe această temă, dar nu cred că este cea mai mare ameninţare pentru Facebook. Cred că cea mai mare problemă este abundenţa de informaţii care-i copleşeşte pe utilizatori, iar Facebook trebuie să rezolve această necesitate a utilizatorilor influenţi de a dispune de mai multe comenzi", a spus Sean Parker. 

Potrivit acestuia, un pas către o reţea socială mai atractivă  este noua aplicaţie „smart lists", care îi ajută pe utilizatori să-şi aranjeze foarte uşor prietenii pe grupuri. „Pentru prima oară, utilizatorilor Facebook li se oferă o formă de a controla şi de a filtra informaţiile de pe site", a mai spus Parker. 

"Cred că cea mai mare problemă pentru Facebook este abundenţa de informaţii care îi copleşeşte pe utilizatori.''
Sean Parker fost preşedinte Facebook

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite