Rareş Jianu, fondator TinaR: „Cel mai important este că am rezistat până azi“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fondatorul brandului românesc TinaR vorbeşte despre planurile de viitor ale afacerii sale pentru care a plănuit o relansare, chiar dacă vremurile necesită măsuri de precauţie.

Rareş Jianu (38 de ani), împreună cu Iulia Stoica, a înfiinţat brandul TinaR când avea 20 de ani. Cei doi au început, în 1994, prin a vinde pantaloni de import în diverse consignaţii, iar trei ani mai târziu deschideau primul magazin, pe Calea Victoriei. Astăzi, brandul deţine 19 de magazine în toată ţara, urmează să se extindă şi pe plan internaţional. Deşi ultimii trei ani au reprezentat cea mai dificilă perioadă a afacerii sale, Rareş nu are de gând să renunţe şi investeşte în viitorul TinaR.

„Adevărul": Ce-şi propune brandul TinaR în acest moment?

Rareş Jianu: Vrem să dăm un aer mai fresh, să aducem creativitate românească în produsele noastre, vrem să ne diferenţiem de brandurile internaţionale. Vrem un aer de prospeţime. Pe parcursul acestui an, ne-am ocupat de aceste aspecte. Am pornit de la produs, pe care l-am creat în funcţie de tendinţe, l-am făcut de o calitate mai bună, cu materiale cât mai bune, şi cu preţuri rezonabile. Preţul este foarte important pe piaţa de acum.

Rămâne o constantă în ceea ce priveşte filosofia TinaR, nu? Preţuri cât mai accesibile...

Exact. Nu vrem să schimbăm asta. În primă fază a fost produsul, apoi am făcut o campanie de toamnă cu fotograful Alex Gâlmeanu. Avem noi o filosofie cum că hainele noastre se asortează cu zâmbetul tău, indiferent că ai 20 sau 50 de ani. După ultimii trei ani în care am fost cam anonimi, ne-am gândit să arătăm cine suntem. Hainele noastre nu sunt pentru femei perfecte, ci pentru femei normale, obişnuite. Asta am vrut să transmitem prin această campanie. Am avut parte de consultanţa unui designer român, Ludmila Corlăteanu. Următoarele sezoane ne vom concentra şi mai mult pe acest aspect, pe consultanţa mai multor designeri români. Acesta este momentul în care TinaR iese din anonimitate prin asocierea cu tinerele talente din designul românesc.

Dar ce s-a întâmplat cu brandul în ultimii trei ani?

A fost lovit destul de puternic de criza asta internaţională. Au fost probleme destul de grave, de la lipsa de finanţare până la lipsa posibilităţii de a avea colecţii noi. Am făcut tot felul de compromisuri tocmai pentru a supravieţui. 

A existat vreun moment gândul să renunţaţi?

Nu prea, nu. Orice veste proastă care vine te ancorează în realitate şi te forţează să depăşeşti momentul.

Spuneai la un moment dat că primăvara lui 2010 va fi tragică...

Păi şi a fost. Acum iar nu se ştie ce o să se întâmple. Primele opt luni ale anului au fost foarte bune, comparativ cu anul trecut. A fost o creştere de 38%, ceea ce e foarte bine, dar din septembrie iar au scăzut. E o perioadă dificilă, iar perspectivele pe termen scurt şi mediu nu prea sunt încurajatoare. E o panică aşa cum a mai fost prin 2008 şi 2009, încă nu se ştie ce o să se întâmple. Creşterea de anul acesta ne-a dat energia să accelerăm mersul şi să continuăm să facem lucrurile cum trebuie. Voinţă este, cu putinţa e mai greu.

E posibil ca acest colaps financiar să aibă loc din nou, iar voi aţi mai trecut prin asta. Vă luaţi măsura de precauţie?

Criză e de când ne-am lansat. Am început în '94 într-un sistem care nu funcţiona, am început fără finanţare. Tot ce-am făcut a fost pe cont propriu, iar lucrurile s-au aşezat şi au evoluat natural. Dar tot timpul a fost greu. Acum a fost mai complicat pentru că au fost credite bancare care n-au mai putut fi accesate. Au fost trei ani buni - 2005, 2006, 2007 - în care toată economia a crescut, dar a fost prea mică perioada ca să-ţi permită să-ţi faci o bază solidă. Noi mereu ne-am comparat cu diverse branduri din alte ţări şi chiar ne întrebam ce-ar fi făcut TinaR, cu tot ce înseamnă această afacere, în ţări precum Belgia. În mod sigur am fi fost în altă parte, am fi crescut mult mai mult. Nu poţi scoate mediul din context. Să facem o socoteală, la un salariu mediu de 1.500 de lei, cât mai rămâne după ce-ţi plăteşti datoriile?

De ce te loveşti cel mai des în România?

E un cumul de lucruri. E vorba de lipsa de putere de cumpărare, de lipsa de finanţare, sunt mai mulţi factori.

Care v-a fost visul când aţi început?

Eram tineri când am început, studenţi la ASE, aveam 20 de ani, şi eu, şi Iulia. Planul a fost ca peste 18 ani să avem o poveste frumoasă a unui succes românesc. Am început de la zero, am cumpărat nişte pantaloni din import, i-am vândut la consignaţii şi toată chestia asta a crescut într-o afacere. A mers foarte bine la început, aşa că am început să diversificăm produsele. Am deschis primul magazin în '97, pe Calea Victoriei. Ţin minte că plăteam o chirie de 4.000 de dolari, ceea ce pentru vremea respectivă era enorm. Totuşi, a funcţionat din primele momente, dar situaţia stătea alt­fel, competiţia era aproape inexistentă. Astăzi avem 19 magazine, 20 în curând.

Atunci s-a adeverit?

Sunt mulţumit cu ce am, dar aş fi putut să fac mai mult, în mod sigur. Aş putut să am 100 de magazine în Europa acum, de exemplu. Dar avem drumul nostru. Am ales de la început să lucrăm mereu cu designeri şi stilişti români, am pornit de la câteva produse, dar când am deschis primul magazin, a trebuit să prezentăm colecţii. Şi atunci am făcut un atelier, atelierul s-a transformat într-o fabrică cu 300 de angajaţi. Apoi am mers în China şi am văzut că producţia e mult mai ieftină acolo şi am mutat acolo totul. Dar, pe tot parcursul acesta, am avut design autohton şi aşa vrem să rămână.

Există o tendinţă a cumpărătorului român înspre produsele de import?

El nu este de blamat. În momentul în care are o ofertă, alege ce este mai bun. Nu vrem să cumpere de la noi pentru că suntem români, ci pentru că suntem buni. Şi până la urmă, despre câte produse româneşti poţi vorbi?

Care este cea mai importantă realizare TinaR?

Că a rezistat până acum (râde). Deocamdată, TinaR nu este percepută aşa cum am vrea noi să fie. N-a ajuns încă la standardul pe care-l visăm. Vreau să fie lider, să fie coadă când apare o nouă colecţie, să fie un fel de emulaţie, magazinele să arate foarte bine, să fie o mândrie naţională. Să fim percepuţi cum sunt percepute alte branduri locale în diverse ţări, care au un loc al lor.

" Orice veste proastă care vine te ancorează în realitate şi te forţează să depăşeşti momentul."

19 magazine TinaR au fost deschise din 1997 până în prezent.

Colecţia toamnă-iarnă

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite