Paradisul lui Pirelli

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Calendarul pe 2012 al faimosului brand reuneşte frumuseţi fotografiate în Corsica. Pagini realizate de redacţia Forbes.

În universul high-tech - dar prea puţin strălucitor - al anvelopelor există o modalitate spectaculoasă de a trezi emoţia şi pasiunile lumii întregi: un calendar artistic, exclusivist şi aproape legendar. Pentru orice pasionat al curselor de Formula 1, Pirelli este un nume la fel de cunoscut precum „Barrichello", „Schumacher" sau „Hamilton", brandul italian fiind, cel puţin până în 2013, furnizorul exclusiv pentru cursele de Formula 1 şi pentru competiţiile Superbike. Pentru actorii din industria grea, este cel de-al cincilea producător de anvelope al lumii în termeni de vânzări şi un brand estimat la 2,27 de miliarde de euro. În lumea modei, este creatorul unei colecţii de ,,design industrial", P Zero. Pentru tot restul lumii, însă, numele Pirelli evocă un univers mult mai artistic şi feminin. De fapt, unul exclusiv feminin.


Din 1964, producătorul italian de anvelope (cu o istorie proprie de  peste 130 de ani) editează, anual, un calendar în ediţie limitată, destinat clienţilor de top şi unui număr restrâns de celebrităţi. În ultimii 48 de ani (excluzând perioada 1975-1983 când nu a mai apărut, ca măsură de austeritate după şocul petrolului), fiecare calendar a mobilizat câte un fotograf renumit, plus 12 fotomodele de top, într-o locaţie inedită: Spania, Maroc, Franţa, California, Bahamas, Corsica sau chiar Botswana.

Pentru că rezultatul este prezentat întotdeauna în cadrul unei gale internaţionale de anvergură, cu participarea vedetelor de top şi a jurnaliştilor din toată lumea, la începutul lunii decembrie „Forbes România" a luat parte, la New York, la exclusivista lansare a Calendarului Pirelli 2012. Autorul: pentru prima oară în istorie, un italian, respectiv fotograful de nuduri Mario Sorrenti. După aproape o săptămână petrecută în universul Pirelli, ardoarea cu care colecţionarii din toată lumea râvnesc la un exemplar al celebrului calendar devine mult mai lesne de înţeles. La fel şi cele patru coordonate: fotograful, personajele, conceptul şi anvergura lansării - prin care un brand eminamente tehnic precum Pirelli a reuşit să creeze, de-a lungul timpului, un veritabil simbol artistic.

Edita Vilkeviciute, pregătindu-se de şedinţa foto  



Fotograful: Mario Sorrenti

De-a lungul timpului, calendarul Pirelli a fost semnat de nume celebre, precum Patrick Demarchelier, Mario Testino, Annie Leibovitz, Peter Lindbergh sau Karl Lagerfeld (ediţia 2011). Anul acesta, alesul a fost Mario Sorrenti, în mod surprinzător abia primul italian din istoria unui calendar creat de un brand ,,made in Italy". Renumit deopotrivă pentru nudurile sale artistice şi pentru o mai veche relaţie cu Kate Moss (unul dintre modelele din acest an), Mario s-a născut la Napoli, tatăl său fiind pictor de nuduri. Înainte de a deveni fotograf, a fost la rândul său model, ceea ce l-a ajutat să rezoneze mai bine cu emoţiile celor din faţa camerei. ,,Când lucrez, am 20 de oameni în spatele meu iar eu nici nu-i simt acolo", explică el. ,,La fel este şi pentru un model: se poate uita la un grup de oameni fără să vadă, de fapt, pe nimeni." Pentru că Mario a vrut ca fetele să apară complet nud în fotografii, „Making-Of"-ul s-a turnat cu ele (sumar!) îmbrăcate, pentru a putea atinge mai întâi un nivel de încredere şi intimitate propice shootingului efectiv. ,,Când faci o fotografie cuiva, dialoghezi fără cuvinte", explică el. ,,Vă priviţi în ochi şi, deodată, apare o comunicare, o osmoză." Tocmai de aceea, cele mai bune fotomodele nu sunt neapărat cele mai frumoase, ci mai curând cele care reuşesc să se deschidă în faţa camerei. ,,Atunci se nasc cele mai bune fotografii", crede italianul.

Edita Vilkeviciute, pregătindu-se de şedinţa foto

Milla Jovovich, fotografiată de Mario Sorrenti, în luna mai 2011



Conceptul şi locul: extaz în Corsica

Calendarul marca Sorrenti conţine 18 fotografii alb-negru şi şapte color, prezentate într-un format de portofoliu artistic: o ramă din material textil, în care fiecare fotografie poate fi alăturată oricărei luni. Conceptul - ,,Swoon" (o stare de extaz, seninătate şi dragoste) - se potriveşte cu locul în care au fost făcute fotografiile, în luna mai a anului 2011. ,,Am ales insula Corsica printr-un proces simplu de deducţie", recunoaşte Mario, întrebat de foarte mulţi de ce nu a ales Italia, ci vecina Corsica. ,,Am vrut un loc în care vremea să fie potrivită şi să existe toate elementele pe care le căutam: anumiţi copaci, un sol stâncos...".

PERSONAJELE: modele, actriţe şi... Kate

Toate modelele apar complet nud în calendar, ceea ce italianul consideră a fi doar un detaliu creativ: ,,Când dai jos hainele, totul apare mai cinstit şi mai pur". Multe dintre modele au acceptat să se dezbrace de haine şi tabuuri tocmai pentru că era vorba despre un fotograf care şi-a clădit cariera pe acest tip de artă. ,,Mario este singurul fotograf pentru care mi-aş da hainele jos" declara Milla Jovovich în filmul de prezentare ,,Making-Of".

Cele 12 protagoniste pentru ediţia 2012 a calendarului sunt trei actriţe şi nouă modele. Actriţele sunt Milla Jovovich (care a mai apărut şi în calendarul Pirelli 1998), italiana Margareth Madè şi japoneza Rinko  Kikuchi.

Milla Jovovich, fotografiată de Mario Sorrenti, în luna mai 2011

Isabeli Fontana, Joan Smalls, Margareth Made şi Malgosia   



O lansare cu ştaif: The Armory, New York

Modelele sunt braziliana Isabeli Fontana (2003, 2005, 2009 şi 2011), rusoaica Natasha Poly (2011), poloneza Malgosia (2009), lituanianca Edita Vilkeviciute, britanica Kate Moss (1994 şi 2006), olandezele Saskia de Braw şi Lara Stone, precum şi americanele Joan Smalls şi Guinevere Van Seenus (2006).

Toată investiţia Pirelli în locaţii, vedete şi un fotograf cu portofoliu impresionant nu ar avea nicio finalitate în absenţa unui eveniment de lansare pe măsura celebrităţii calendarului. În fiecare an, jurnalişti de la reviste de top din toată lumea călătoresc la Londra, Shanghai sau, cum a fost cazul anul acesta, New York, pentru a vedea în premieră calendarul pentru anul următor şi a discuta ,,live" cu toţi cei implicaţi în procesul de creaţie. Calendarul Pirelli 2012 s-a lansat la The Armory, o fostă locaţie militară de secol XIX - pe jumătate palat, pe jumătate hală industrială - situată  pe faimosul 5th Avenue. Dineul de gală a avut loc în imensul ,,Wade Thompson Drill Hall" din incinta acesteia, cu o suprafaţă de 5.110 metri pătraţi şi decorat în spiritul ,,swoon" al calendarului: perdele din voal transparent, candelabre din lumânări aprinse şi multe flori albe, totul în spiritul ,,purităţii nude" care l-a inspirat pe Sorrenti.

Isabeli Fontana, Joan Smalls, Margareth Made şi Malgosia

Marco Tronchetti Provera (CEO Pirelli) şi fotograful Mario Sorrenti 



Având-o ca amfitrioană pe actriţa Julianne Moore, seara a fost marcată de două surprize. După un recital Andrea Bocelli, care a inclus, pe lângă celebrele ,,Con te partirò" şi ,,Vivo per lei", şi tematicele ,,New York, New York" şi ,,Amazing Grace", gala s-a transformat într-o petrecere animată de DJ Samantha Ronson, cunoscută mai ales ca soră a producătorului britanic Mark Ronson şi ca fostă iubită a controversatei actriţe americane Lindsay Lohan.

Covorul roşu

Amfitrioana galei de lansare a calendarului Pirelli 2012 a fost Julianne Moore, la rândul său fostă ,,fată Pirelli" în calendarul 2011 semnat de Karl Lagerfeld. ,,Evident, eu am fost singura care a pozat cu toate hainele pe ea", a glumit Julianne în speech-ul său de prezentare. La gală au mai fost prezente şi vedete precum DJ Samantha Ronson (care a întreţinut atmosfera după încheierea spectacolului lui Andrea Bocelli) sau laureatul cu Oscar Adrien Brody.

Marco Tronchetti Provera (CEO Pirelli) şi fotograful Mario Sorrenti
Stil de viață



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite