De unde vine moda fără sex

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bărbaţii sunt efeminaţi, femeile, masculinizate. În ultimii ani, moda masculină şi cea feminină se întâlnesc undeva la mijloc şi tot mai mulţi designeri depăşesc limitele genului.

„Ţintesc către o femeie chipeşă", mărturisea designerul belgian Dries Van Noten anul trecut. Dar anul acesta, tot mai mulţi designeri, inclusiv cei care mizau pe etalarea neîntinată a feminităţii, par să-şi fi schimbat orientarea către aceeaşi femeie chipeşă, mai mult sau mai puţin masculină, a lui Van Noten.

Casa Céline este una dintre cele care promovează lookul băieţesc al femeii. De fapt, Phoebe Philo, directoarea de creaţie, din 2008, a transformat brandul într-o unealtă a femeii moderne, care-şi măsoară egalitatea cu bărbaţii prin capacitatea de a purta pantaloni în orice situaţie.

Uniforma feministă revine

În timp ce Céline este un brand recunoscut pentru adoptarea caracterelor ţinutei masculine cu scopul de a întări curentul feminist în modă, Miuccia Prada era, până anul acesta, adepta limitelor clare între sexe. De fapt, linia Miu Miu era considerată una dintre cele mai feminine la prezentările de modă.

Dar colecţia toamnă/iarnă 2012-2013 a adus costumele bărbăteşti, cu pantaloni şi cu cravată, inclusiv în ţinutele Miu Miu. Întrebată de ce a trecut de la silueta feminină la cea androgină, Miuccia Prada i-a explicat renumitului editor de modă Suzy Menkes, de la „The New York Times": „După atâţia ani de purtat fuste, am ajuns să iubesc pantalonii".

Această trecere este cu atât mai importantă cu cât Prada este cea care a eliberat femeia de „uniforma feministă cu pantaloni şi sacou" a anilor '90, după cum sublinia recent Menkes. Şi femeia prezentată la Săptămâna Modei de la New York de Alexander Wang este tot lipsită de sexualitate. Deşi ea poartă atât pantaloni, cât şi fuste sau chiar rochii, unele dintre ele cu tăieturi care lasă la vedere pielea, caracterele feminine sunt ascunse cu obstinaţie.



Despre liniile vestimentare cu direcţie sportivă, cum este Y-3, aproape că nici nu mai este cazul să vorbim. Colaborarea dintre Yohji Yamamoto şi Adidas a dat naştere unor ţinute unisex, cu pantaloni largi şi jachete supradimensionate.

La polul opus, bărbatul în fustă

Trecerea graniţei dintre sexe dinspre tărâmul feminin către cel masculin este acceptată la nivel global, iar pantalonii fac parte de generaţii bune din moda străzii feminine. Nu acelaşi lucru se poate spune însă şi despre „evadarea" elementelor feminine în garderoba masculină.

Probabil că vor mai trece mulţi ani până când bărbaţii vor privi altfel decât cu împotrivire moda fustelor masculine promovate de designeri precum Riccardo Tisci, pentru Givenchy, şi Thom Browne pentru brandul eponim.

Bărbatul imaginat de Givenchy poartă fustă şi sandale vara (sezonul primăvară/vară 2012), iar în sezonul rece (toamnă/iarnă 2012-2013), îşi pune colanţi pe sub fustă. Şi bărbatul în viziunea lui Jean Paul Gaultier depăşeşte limitele genului masculin în ceea ce priveşte vestimentaţia, cu fuste peste pantaloni. Pe de altă parte, Thom Browne „îndeasă" trapezi masculini exageraţi, care duc cu gândul la jucătorii de fotbal american, în ţinute deux-pieces - cu fustă şi sacou - în nuanţe pastel.

info

Ţinută Y-3



Marc Jacobs şi rochiţa roz

Designerul nonconformist Marc Jacobs, care creează atât pentru brandul propriu, cât şi pentru Louis Vuitton, este recunoscut pentru plăcerea lui de a purta fuste şi rochii în public. De exemplu, la petrecerea care a încheiat Săptămâna Modei de la Paris la începutul acestui an, Jacobs a apărut într-o rochie roz Lacoste.
„Am creat atât de multe fuste pentru femei încât m-am gândit să văd şi eu cum este să le porţi. M-au făcut atât de fericit, încât acum aproape că nu mai pot purta altceva", motivează designerul american. Totuşi, până în prezent, niciuna dintre colecţiile sale pentru bărbaţi nu a inclus fustele.

Jacobs s-a aflat pe lista celor mai influenţi oameni din lume a revistei „Time" („2010 Time 100"), precum şi pe lista celor mai puternici homosexuali din America, în revista „Out", în 2011 („50 Most Powerful Gay Men and Women in America").

Cameleonii podiumului: transsexualii

Unele case de modă, cum sunt Jean Paul Gaultier şi Marc Jacobs, nu mai vor să cunoască limite în ceea ce priveşte genul nici în alegerea modelelor care defilează pe podium în colecţiile lor.

Ţinută Y-3

Marc Jacobs, în fustă, la finalul uneia dintre prezentările sale pentru Louis Vuitton

Aşa se face că atât hainele masculine, cât şi cele feminine pot fi prezentate de manechine androgine precum Andrej Pejic, un australian de origine sârbă, de 20 de ani, cu trăsături puternice de femeie.

În lumea modei, Pejic este considerat atât unul dintre cele mai bune modele masculine din lume, cât şi una dintre cele mai sexy femei din lume (într-un top FHM).

Marc Jacobs, în fustă, la finalul uneia dintre prezentările sale pentru Louis Vuitton

Dar asta nu este tot. La Săptămâna Modei de la Rio, care a avut loc în  această lună, au participat mai multe modele transsexuale - bărbaţi care au devenit femei cu ajutorul chirurgiei şi al medicamentelor hormonale.

Lea T (foto dreapta) este unul dintre cele mai cunoscute la nivel mondial, după ce, anul trecut, a sărutat-o pe Kate Moss pe coperta revistei britanice „Love".
Totodată, ea a devenit una dintre muzele designerului italian Riccardo Tisci, directorul de creaţie al casei Givenchy.

Sprâncenele masculine, în vogă

Până nu demult, femei­le îşi rădeau sprâncenele şi-şi desenau altele noi pentru a dobândi forma perfectă, adică: înalte, subţiri şi arcuite. Şi bărbaţii ajunseseră să şi le penseze în stil feminin. Astăzi, însă, moda s-a schimbat. Se poartă sprâncenele masculine: groase, joase şi aproape drepte, cum sunt cele ale lui Demi Moore (foto sus).

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite