Cu ce gadgeturi intră România pe harta tehnologiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Firmele româneşti arată că pot crea telefoane inteligente, tablete şi laptopuri şi încearcă să cucerească piaţa cu produse ieftine. Apple sau Samsung sunt două dintre marile companii care domină segmentul gadgeturilor la nivel mondial, iar piaţa din România nu face excepţie de la această regulă.

Totuşi, chiar şi în acest context, o mână de temerari români încearcă să-şi câştige locul pe piaţa de profil. Evolio, Allview şi, mai nou, InfoTouch sunt brandurile româneşti care se visează, dacă nu competitori direcţi ai Apple şi Samsung, măcar nume importante în România. Brandul Evolio a apărut în 2003, sub tutela Televoice, un distribuitor de telefoane fixe. În 2007, compania a trecut pe o piaţă care i-a adus primele succese: sistemele de navigaţie. Investiţia iniţială a fost de 1 milion de euro, iar vânzările, de peste 10.000 de unităţi.

„Ucigaşii de iPad"

Evolio s-a îndreptat spre noi tehnologii prin tableta Evotab, destinată segmentelor inferioare ale pieţei şi comercializată la doar 500 de lei. Potrivit reprezentanţilor firmei, s-au vândut peste 3.000 de unităţi în primele nouă luni ale lui 2011. Dar Evotab a fost doar primul test. Tableta Neura a fost supranumită de creatorii săi drept „ucigaşul de iPad". Gadgetul cu sistem de operare Android şi procesor dual-core  vine însă pe o piaţă încă în dezvoltare. „Foarte puţini români ştiu la ce foloseşte o tabletă.

Înregistrăm cifre inferioare faţă de iPad, însă vânzările de Neura sunt pe trend crescător, în timp ce iPad scade. Este o piaţă în formare, dar 2012 va fi anul tabletelor, care vor depăşi netbook-urile ca vânzări", este de părere Liviu Nistoran, şeful Televoice. Şi dacă aceste gadgeturi sunt încă o piaţă timidă, cea a laptopurilor este deja foarte dezvoltată, iar Evolio a prezentat în octombrie U9, „cel mai uşor laptop din lume". Aparatul de 980 de grame va fi lansat în următoarele luni.

Smartphone de Braşov

Alt producător care luptă cu schimbarea mentalităţii românilor faţă de tehnica autohtonă este Visual Fan, cunoscut pentru brandul Allview, care vinde telefoane cu două cartele, tablete, televizoare şi GPS-uri. Cu sediul în Braşov, firma înfiinţată în 2002 a început prin vânzarea de DVD-playere şi de televizoare. În 2008, a scos pe piaţă telefoane dual SIM, iar în 2009 a vândut 20.000 de unităţi.

În 2010, Allview a adus tableta AllDro, care a ajuns deja la a doua generaţie. Dispozitivul cu o memorie de 16 GB are avantajul preţului - 900 de lei. Pentru această sumă, clienţii primesc un sistem de operare Android 2.3, un procesor de 1 GHz şi mobilitatea unei tablete. Allview a anunţat în octombrie şi primul smartphone Android românesc, P1 AllDro.

Gadgetul de 3,5 inci nu se ridică la nivelul competitorilor, dar are un preţ de doar 650 de lei şi posibilitate dual SIM. Memoria internă este de doar 256 MB, putând fi extinsă la 32 GB. Un jucător nou este InfoTouch, care a lansat tableta iTab. Reprezentanţii firmei se mândresc că sunt „pionierii introducerii în România a tehnologiei ecranelor tactile". Începutul lor a fost ca simpli vânzători de sisteme PC, după care au trecut, în 2001, la tehnologiile cu ecran tactil: infochioşcuri şi POS-uri.

Tablete utilitare iTab este rezultatul colaborării cu un partener din Taiwan şi este fabricată în China. „Lucrăm pentru a integra tableta iTab în aplicaţii pentru restaurant, ca meniu electronic. De asemenea, suntem în discuţii cu câteva firme de publicitate pentru a integra iTab-ul în activităţi de marketing. O altă aplicaţie ar putea fi utilizarea tabletei, împreună cu o imprimantă portabilă pentru agenţii de vânzări", a explicat Sorin Bădoiu, reprezentant al companiei.

Tableta de 8 inci costă 1.200 de lei, iar două modele mai mari vor fi lansate la începutul lui 2012. „Preţul poate să crească în funcţie de cel al componentelor. De exemplu, din cauza inundaţiilor din Thailanda, preţul la hard disk-uri a crescut cu 100%", a încheiat Bădoiu. Astfel, în câţiva ani, trei competitori au demonstrat că, pe piaţa gadgeturilor, România există. Pentru a rezista însă, strategia acestora ar trebui să se schimbe şi atenţia să se mute de la preţurile mici spre calitate, după cum recunosc chiar managerii.

"Foarte puţini români ştiu la ce foloseşte o tabletă. Este o piaţă în formare, dar 2012 va fi anul tabletelor.''
Liviu Nistoran  CEO Televoice

info
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite