Balurile secolului, la Dior şi Van Cleef & Arpels

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nostalgia e din ce în ce mai puternică, având în vedere că două dintre cele mai mari nume din domeniul bijuteriilor au ales balurile ca temă centrală a noilor colecţii haute joaillerie. Casa Dior a prezentat „Le Bal des Roses“, iar Van Cleef & Arpels şi-a reunit creaţiile sub numele „Bals de Légende“. Pagini realizate de redacţia Forbes life.

Deşi poate părea incredibil, lumea ştia să se distreze chiar şi înainte de Studio 54 sau Fratelli - lipsa unui stroboscop, a unui DJ sau a sticlelor de whisky de 1.000 de dolari era compensată de instituţia balurilor, adevărate spectacole de eleganţă, exces şi geniu conceptual, prin tematică, decoraţiuni şi mix de invitaţi. Toaletele, dansul de societate şi conversaţia erau ingredientele principale ale unui bal reuşit, dar secretul consta mai ales în gradul de imaginaţie al gazdei, care alegea tema serii - de la secretele Orientului, până la minimalistul, dar legendarul „Alb şi Negru", balurile au fost mai ales o scuză pentru ca înalta societate să-şi dea frâu liber imaginaţiei.

Bijuterii pentru „femeia-floare"

Trandafirul este de ceva vreme un laitmotiv al creatoarei Victoire de Castellane, geniul din spatele colecţiilor ireal de frumoase, originale şi uneori şocante, prezentate de casa Dior. Nicio mirare, deoarece era floarea preferată de Christian Dior, însă anul acesta De Castellane s-a întrecut pe sine însăşi prin cele douăsprezece piese unice prezentate, în iulie, la Musée Rodin, într-un decor fantastic - o mare parte din parcul muzeului a fost transformat într-un tărâm de vis. Per­dele de trandafiri ascundeau intrarea într-o peşteră labirintică, o grotă fermecată, unde întunericul era străfulgerat din loc în loc de strălucirea poetică şi în acelaşi timp agresivă a inelelor şi a colierelor create de Victoire pentru a celebra simbolistica rozelor la Christian Dior.

Piesele sunt extravagante, cum le şade bine unor creaţii unice, văzute de foarte puţini muritori de rând înainte de a-şi găsi locul în vreo casetă de bijuterii a unei moştenitoare.

„Trandafirul, pentru Dior, a fost dintotdeauna personificarea primelor cliente ale casei: femei care căutau rochii unice pe care să le poarte la cele mai extravagante baluri. Pentru mine, fiecare piesă din această colecţie este o femeie-floare, care se pregăteşte pentru o seară extraordinară. Culorile pe care le poartă le spun po­ves­tea sau le trădează - sunt inocente, emancipate, romantice, îndrăgostite", spune Victoire de Castellane despre ceea ce s-a dovedit a fi una dintre cele mai reuşite colecţii de haute joaillerie din ultima vreme.

Dacă la unele mari branduri din domeniu, chiar şi pie­sele de mare valoare trădează uneori dorinţa casei de a înregistra vân­zări record, în detrimentul imaginaţiei, al artizanatului şi al creativităţii, Victoire de Castellane - mai ales prin această colecţie, ar putea fi acuzată, în cel mai rău caz, de contrariul - rozele ei sunt spectaculoase, te trag de mânecă şi te şochează prin fru­museţe şi ima­gi­naţie; majoritatea par făurite cu secole în urmă, când artiza­nul petrecea zile şi nopţi, săptămâni şi luni, pentru a desăvârşi o singură bijuterie. Petalele sunt astfel realizate încât duc cu gândul şi la materiale grele, somptuoase sau uşoare ca zefirul, iar pietrele preţioase sunt parcă brodate în monturi adesea invizibile.

Inelul „Bal romantique", de culoare mov, e realizat din aur alb, platină, diamante, calcedonie de culoarea lavandei, safire purpurii, spinel roz şi purpuriu. „Bal veneţian" mizează pe diamante albe şi colorate, spinel roz, opal de foc, granate spersatite şi safire roz. Inelul nostalgic „Bal d'autrefois" înlănţuieşte aur alb, diamante, smaralde, crisopraz, tourmaline verzi, granat tsavorit şi turmaline Paraiba, iar „Bal de Paris" contrastează cuarţul alb cu rubinele. Şi mai spectaculoase sunt seturile de coliere şi cercei „Bal de mai" şi „Bal de l'Opéra", o cavalcadă de diamante albe, maron, lila, roz şi mov, opal roz şi smaralde, spinel roşu, rubelit şi rubine.

Cinci baluri legendare

La rândul lor, artizanii de la Van Cleef & Arpels au ales tema balurilor de altădată pentru a-şi prezenta creaţiile haute joaillerie de anul acesta - cinci baluri legendare ale secolului trecut, fiecare introdus de figurina graţioasă a unei balerine prinsă în zbor şi transformată într-o broşă, dar şi de câte un inel împovărat de pietre preţioase imense, fără cusur (inelele sunt prezentate în casete speciale, ornate cu motive simbolice pentru fiecare dintre cele cinci baluri). Van Cleef a pornit de la definiţia balului oferită de prinţul Jean-Louis de Faucigny-Lucinge: „Un divertisment aristocratic, care constă din scene alegorice, mitologice, sa­tirice, cărora li se alătură muzica, dansul şi poezia".

„Palais d'Hiver" face trimitere la balul organizat în 1903 de familia imperială rusă, la palatul de iarnă de la Sankt Petersburg, considerat cântecul de lebădă al Rusiei imperiale, iar balerina îmbină elementele dansului clasic francez cu cele tradiţionale ruseşti. Inelul „Providence" se distinge printr-un smarald cabochon de peste 20 de carate, provenit din Columbia, iar colierul „Zima" simbolizează iarna la Sankt Petersburg (prin fulgii de nea din diamante), dar şi faţada barocă a palatelor aristocraţiei, prin culoarea albastră a celor 1.500 de lapis lazuli.

„Bal du Siècle" face trimitere la Veneţia secolului al XVIII-lea, Veneţia celebrului Casanova, Serenissima, care nu mai era o mare putere maritimă, dar care trăia pentru baluri şi intrigi. Balerina veneţiană e ornată cu safire albastre, roz şi violet, iar evantaiul semnifică celebrul cod al iubirii. Inelul în care e montat un safir de 25,15 carate e împodobit cu motivul măştilor Bauta, folosite de veneţieni mai ales în timpul carnavalului. Iar colierul din granate verzi expune masca de care se serveau frumoasele veneţiene pentru a se apăra de soare, dar şi pentru a-şi păstra anonimatul.

Alb şi negru

„Black&White" este balul care i-a adus lui Truman Capote 500 de prieteni, dar şi mii de duşmani, dintre cei pe care nu i-a invitat la evenimentul secolului în New York, organizat pentru a-şi sărbători succesul. Marlene Dietrich, Greta Garbo, Vivien Leigh, Mia Farrow, Frank Sinatra, familiile de miliardari Agnelli, Rockefeller, Niarchos, ducele şi ducesa de Windsor, o parte din familia Kennedy - oaspeţii lui Capote au transformat Plaza în cel mai elegant şi sofisticat loc din New York pentru o noapte. Balerina Van Cleef respectă codul cromatic al balului şi e „îmbrăcată" într-­o rochie fluidă, stil Art Déco, din diamante şi onix.

Parura „Heavenscraper" e realizată din perle, onix şi diamante şi celebrează arhitectura new yorkeză, mai cu seamă Chrysler Building, iar inelul „Abstraction" se distinge printr-un diamant excepţional de 15,54 carate, de cea mai frumoasă culoare - ID şi de puritate IF (Internaly Flawless - fără defecte). Gemologii Van Cleef & Arpels au petrecut mai mulţi ani în căutarea acestei pietre fără seamăn.

„Balul Oriental" este o explozie de culoare - începând de la balerina senzuală, împodobită cu lănţişoare de aur la gleznă şi la încheieturi, iar parura „Fleurs Mystérieuses" aduce în prim‑plan roşul considerat de orientali drept culoarea sărbătorii şi a fericirii, prin intermediul rubinelor sân­gerii. „Balul Oriental" a fost organizat la Paris de către baronul Alexis de Redé, iar printre invitaţi s-au numărat Brigitte Bardot, Guy de Rotschild, Salvador Dali, Amanda Lear şi Margareth, pe atunci prinţesa moştenitoare a Danemarcei.

Nu în ultimul rând, „Balul Proust" îl onorează pe scriitorul fran­cez, printr-o colecţie graţioasă, elegantă, nostalgică şi poetică. Broşa „Rosemonde" (personaj care apare în volumul doi din seria „În căutarea timpului pierdut") demonstrează eleganţa şi silueta perfectă a femeilor din perioada Belle Epoque, prin suprapunerea spumoasă de fildeş şi lapis lazuli. Balul a fost ideea lui Guy de Rotschild şi a a avut loc la castelul de Ferrières.

O piesă de excepţie este parura „Oiseau", inspirată de obsesia scriitorului pentru păsări (Proust îşi compara unele eroine cu creaturi înaripate, iar penele joacă un rol important în arsenalul de se­ducţie din garderoba prin­ţesei de Guermantes). Parura e rea­lizată din safire albastre (dintre care unul în formă de pară, de 4,85 carate), mov, roz şi diamante. Iar montura inelului Miss Audrey imita drapajul rochiilor purtate de elegantele din Belle Epoque, poate cea mai frumoasă perioadă pentru eleganţa feminină. 

Click pe foto pentru a vedea bijuteriile

Click pe foto pentru a vedea bijuteriile http://www.adevarul.ro/bbtcontent/clipping/ADVIMA20110930_0674/1.jpg
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite