Alexandra Irimescu Designer: „Românii nu sunt nişte clienţi maleabili“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Designerul Alexandra Irimescu (26 de ani) vorbeşte despre obişnuinţa noastră de a rămâne blocaţi în lucruri ieftine şi de a cumpăra obiecte pentru casă doar pentru că sunt la promoţie. De la prima întâlnire la ultimele retuşuri, un proiect de amenajare durează cam o lună, dar e presărat cu multe „bătălii“ între specialist şi client, spune Alexandra Irimescu.

„Adevărul": Poţi să creionezi un portret-robot al clientului român, cum îl vezi după şase ani de experienţă în domeniu?

Alexandra Irimescu: Din păcate, mulţi dintre români merg încă pe amalgam şi pe prost gust. Foarte mulţi nu înţeleg că frumuseţea stă în simplitate şi în detalii corect alese. Sunt destul de multe persoane care ţin morţiş să-şi mobileze casa cu piese de designer, dar, pentru că le aleg după cum le taie capul, fără să ţină cont de sfatul unui specialist, chiar dacă au investit foarte mult, rezultatul final este groaznic.

Românii nu sunt nişte clienţi dificili în esenţă, dar sunt mult mai puţin maleabili decât alte naţii. Şi-mi pare rău să spun asta, dar mulţi români sunt snobi. Românul îşi permite, îşi cumpără pe loc, chiar dacă piesa aceea scumpă pe care a dat banii fără să clipească nu are ce căuta în livingul lui. El nu are răbdare şi nici nu vrea să te asculte. Iar asta poate deveni destul de frustrant în meseria pe care o fac. Spre deosebire de români, însă, străinii cu care am lucrat sunt mult mai relaxaţi. Dacă tu le spui că în locul dulapului din cireş ar merge mai bine un dulap din material alb lucios, şi-i dai nişte argumente plauzibile, ei te iau în seamă.

Care sunt marile capcane ale amenajării?

Cele mai mari bătăi de cap le dau spaţiile mici, iar aici au de îndurat şi designerul, şi clientul. Pentru mine, însă, cea mai grea misiune este să pliez dorinţele clientului - care nici nu prea ştie ce îşi doreşte - pe modul în care văd eu spaţiul respectiv. Rolul meu este să-i creez casa în care să se simtă bine şi trebuie să-l conving încă de la început că aşa va fi, chiar dacă, pe parcursul proiectului, am multe „bătălii" de dus. Cel mai important este să ştii ce să-l întrebi, să-l cunoşti mai bine decât se cunoaşte el însuşi. De la prima întâlnire până la ultimele retuşuri, un proiect de amenajare durează, în medie, o lună. Dar asta depinde de bugetul pe care clientul îl are la dispoziţie, dar şi de timpul pe care el este dispus să-l sacrifice pentru întâlniri, discuţii, vizionări.

La ce perioadă este necesar să-ţi regândeşti spaţiul de locuit?

Nu există neapărat o regulă. De principiu, îţi schimbi locuinţa, cu totul sau doar prin amenajare, atunci când stilul tău de viaţă suferă modificări: când îţi întemeiezi o familie, când apare un copil etc. Sigur, dacă îţi permiţi, poţi să-ţi mai schimbi din când în când câte o piesă de mobilier. Dar trebuie s-o faci cu mare grijă. Dacă ai gândit amenajarea locuinţei tale ca pe un tot unitar, aşa cum fac şi eu, este dificil să schimbi doar canapeaua sau doar masa de cafea. Piesele proaspăt achiziţionate nu se vor mai potrivi în noul context.

Spre ce se îndreaptă românii aproape instinctual?

Spre mobilierul foarte accesibil ca preţ. Au, n-au nevoie, românii îşi mai cumpără o canapea, un fotoliu, un taburet, o masă, o vază, că doar e la promoţie, nu-i mare lucru. Până la un anumit punct, au şi dreptate: de ce să dau 6.000 de euro pe o comodă, fie ea şi semnată de un designer bine cotat? Dacă ştii că vrei să te bucuri de ea ani buni la rând, investeşti mai mult. Aici se împotmolesc românii, drept pentru care se îndreaptă, aproape în spirit de turmă, spre ce e ieftin şi foarte ieftin, chiar dacă nu şi de bună calitate. Diferenţa de preţ dintre o comodă ieftină şi una mai piperată la preţ o regăseşti în calitate, însă mulţi înţeleg acest lucru când e deja prea târziu. Sigur, odată cu criza, e şi complicat să le ceri oamenilor să accepte asta.

Cât de departe sunt românii de tendinţele în domeniu, de direcţiile date de târgurile şi evenimentele de profil?

Noi n-avem o amprentă clară, noi nu suntem adepţii unui stil, iar asta e o parte a moştenirii comuniste. Cu siguranţă există şi români receptivi la ce e nou şi bun, nu numai la ce e nou şi ieftin. Dar încă ne domină cei care iau de bun tot ce văd la TV sau în reclame, fără să treacă prin filtrul propriu. Eu zic că românii nu sunt foarte departe de tendinţe, dacă e să ne ghidăm după accesul facil la informaţii. Dar informaţia nu rezolvă totul. Nu ştiu de ce, la noi încă există o mare frică. Frica de a alege altceva. Iar până nu vom scăpa de asta, nu ne va fi mai bine.

"Rolul meu este să-i creez clientului casa în care să se simtă bine şi trebuie să-l conving încă de la început că aşa va fi, chiar dacă, pe parcursul proiectului, am multe bătălii de dus."

"Noi n-avem o amprentă clară, noi nu suntem adepţii unui stil, iar asta e o parte a moştenirii comuniste."
Alexandra Irimescu
designer amenajări interioare

100.000 de euro a costat unul dintre cele mai scumpe proiecte de amenajare pe care le-a făcut Alexandra Irimescu.

image
image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite