Transportul cu autocarul, pe cale de dispariţie?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cine poate uita vremurile în care, pentru a ajunge la Roma sau Madrid, trebuia să petreci ore sau chiar zile într-o poziţie incomodă în autocar, microbuz sau maşină mică? Cine poate

Cine poate uita vremurile în care, pentru a ajunge la Roma sau Madrid, trebuia să petreci ore sau chiar zile într-o poziţie incomodă în autocar, microbuz sau maşină mică? Cine poate uita oboseala şi orele de nesomn la care te obliga scaunul neîncăpător şi spaţiul mic pe care îl aveai la dispoziţie?

Probabil mulţi dintre românii care lucrează în Italia şi Spania nu au uitat calvarul acelor călătorii. Este o explicaţie plauzibilă pentru numărul din ce în ce mai mare al celor care preferă să apeleze la serviciile companiilor de zbor low cost. Această preferinţă este o "lovitură" pentru companiile de transport persoane.

Italia şi Spania, în topul preferinţelor companiilor low cost

Numărul mare al românilor care pleacă la muncă în Italia şi Spania face din aceste destinaţii rute "vânate" de mulţi operatori de transport, atât aerian cât şi rutier. Cei din urmă au primit însă o "lovitură", în special de la deschiderea graniţelor. În ultimul timp, din ce în ce mai mulţi români preferă avionul, în detrimentul autocarului: "Numărul destinaţiilor din Italia şi Spania reprezintă peste 50% din totalul destinaţiilor Blue Air.

Principala schimbare pe care am observat-o este creşterea traficului odată cu aderarea la UE. Anul trecut, gradul de ocupare al curselor noastre a fost de 83%-84%, iar anul acesta estimăm un număr de peste 1.200.000 de pasageri transportaţi", spune Florentina Ivan, reprezentant al Blue Air.

Românii preferă avionul

Companiile de transport de pasageri cu autocarul pe rute internaţionale resimt numărul scăzut al pasagerilor, în special în cazul distanţelor lungi, precum Spania: "În perioada ianuarie - iunie 2008, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, traficul de pasageri a înregistrat o scădere cu 40%, determinată de reducerea numărului de curse operate şi de concurenţa foarte mare pe aceasta piaţă, atât din partea transportatorilor rutieri, cât şi a companiilor aeriene low cost.

În anul 2007, piaţa Spania avea o pondere de 27% în numărul de pasageri transportaţi de Eurolines România, pe rutele internaţionale. În 2008, procentul a scăzut la 17%", afirmă Dragoş Anastasiu, director general al Eurolines România.

Transportatorii rutieri simt "lovitura"

Şi alţi operatori de transport rutier de persoane se plâng de numărul din ce în ce mai mic al pasagerilor pe internaţional: "Numărul clienţilor pentru destinaţiile din afară ţării a scăzut foarte mult, mai ales din 2007, de când s-au deschis graniţele. Iar asta în condiţiile în care preţul unui bilet de autocar poate fi chiar şi cu 25% mai ieftin decât cel de avion.

Sper că din acest an oamenii se vor reîntoarce la transportul cu autocarul", declară Ioan Gavriş, director al firmei GIG, din Oradea. Nu este singurul director al unei companii de transport persoane rutier care invocă preţul mic al biletelor de autocar ca un principal avantaj şi speră între-o ameliorare a situaţiei.

Confortul "bate" preţul

Speranţele lor sunt însă spulberate pe aeroporturile din Italia şi Spania, unde există zboruri low dinspre România. Şi asta deoarece pentru mulţi români există o singură posibilitate viabilă - avionul: "Nici nu mă gândesc să nu iau avionul. Autocarul este incomod, faci mult pe drum, iar preţul este acelaşi ca la autocar. La zborurile low cost, preţurile pot fi de 50 sau 300 de euro, în funcţie de perioada în care îţi faci rezervarea", spune Iulia, de 33 de ani.

Nici Elena (30 de ani) nu-şi doreşte să trăiască experienţa călătoriei cu autocarul: " Eu folosesc numai avionul. Dar părinţii mei au venit cu autocarul în Italia ca să mă vadă. A fost o experienţă foarte urâtă pentru ei, au ajuns obosiţi, iar autocarul este foarte incomod. Persoanele mai în vârstă nu pot circula cu autocarul pe distanţe aşa de mari, sub nicio formă".

Atenţie la "rechini"!

Aşadar, mulţi dintre români nici nu se gândesc la preţ atunci când vine vorba de confort. Pentru cei care nu dispun de foarte mulţi bani, autocarul rămâne însă una dintre variante pentru a se deplasa în străinătate. O altă opţiune sunt transportatorii "pirat", care merg în Italia şi Spania la preţuri sub cel al pieţei. Atenţie însă la aceşti "rechini": "Din nefericire pentru călătorii care aleg transportatorii neautorizaţi, drumul care urmează într-un microbuz în care se înghesuie şi bagaje, se dovedeşte a fi un chin.

Nu au fost rare cazurile în care aceşti pasageri s-au trezit pe margine de drum, fără bani sau acte la ei, după o cafea sau suc cu somnifer, oferite de şoferi. De asemenea, nici mijlocul de transport şi nici un singur şofer care conduce din Italia în România nu le poate oferi siguranţa transportului, urmarea putând fi un accident", atrage atenţia Andone Radu, consilier de imagine al companiei de transport rutier Atlassib.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite