"De când am revenit în România, mă înjură şoferii pentru că respect regulile de circulaţie"
0Studiile arată că România este "fruntaşa" Europei la accidente auto. Avem cei mai mulţi morţi în accidente rutiere grave, după cum arată un studiu realizat de Societatea Academică
Studiile arată că România este "fruntaşa" Europei la accidente auto. Avem cei mai mulţi morţi în accidente rutiere grave, după cum arată un studiu realizat de Societatea Academică Română. Din acest punct de vedere "batem" cu brio Italia şi Spania.
Prima se clasează pe locul 19 în ceea ce priveşte numărul de morţi în accidente rutiere grave, iar Spania este pe locul 12 în topul UE. O persoană din trei moare pe străzile României, din cauza iresponsabilităţii în trafic. Media europeană este de o persoană la 40 de accidente.
Şoferii români iubesc viteza
Anul trecut, în România, s-au înregistrat aproape 13.000 de accidente , au murit peste 1200 de persoane, iar aproape 4.000 au fost rănite grav.
Potrivit statisticilor Poliţiei Rutiere, cea mai mare parte a accidentelor rutiere din România, în procent de 29%, se datorează vitezei neregulamentare şi neadaptate la condiţiile de drum. Pietonii au şi ei partea lor de vină, 25% dintre incidente fiind provocate de cei care traversează strada fără să se asigure. Depăşirea neregulamentară provoacă 12% dintre accidente, iar neacordarea de prioritate vehiculelor şi pietonilor, 9%. Concluzia? Avem şoferi, pietoni şi autorităţi mult mai iresponsabile decât cele din alte ţări din Uniunea Europeană.
Doi ani în Spania
Florin Artin (40 de ani), şofer la compania ITIA Spedition a muncit ca şofer în Spania, în Barcelona, şi în provincia Girona din noiembrie 2004, până în 2006. Deşi contractul de muncă de acolo expira de abia peste un an, el a ales să se întoarcă acasă.
Un motiv important care l-a determinat să renunţe la slujba de acolo a fost comportamentul românilor care munceau la negru: "În 2005 am fost nevoit să îmi schimb locul de muncă de cinci ori, pentru că patronii spanioli preferă românii care muncesc la negru. Aceştia nu respectă timpii de odihnă şi toate regulile. Eu trebuia să le respect, deoarece munceam legal. Nu-mi pare rău că m-am întors, pentru că sunt cu familia mea, chiar dacă acolo câştigam până la 2.800 de euro pe lună, iar aici în jur de 800 de euro".
Dar experienţa muncii Spania a avut şi consecinţe pozitive pentru Florin: "Şoferii de acolo sunt mult mai civilizaţi. Acolo m-am obişnuit să stau liniştit în ambuteiaje, să respect ceilalţi participanţi la trafic. Îţi intră în reflex respectarea regulilor de circulaţie şi comportamentul civilizat în trafic. Şoferii din România în schimb sunt colerici, înjură, claxonează. Mi se întâmplă de multe ori să fiu înjurat pentru că circul legal, iar ei nu au răbdare", spune Florin Artin.
Autorităţile europene nu iau mită
Conform celor spuse de unii directori ale firmelor de transport intern şi internaţional din ţară, şoferii români pot fi "îmblânziţi" doar de autorităţi ferme şi care pedepsesc orice încălcare a legii. Aşadar, românii ştiu de frică, iar nu educaţia şi mentalitatea sunt elementele care determină comportamentul lor adecvat în trafic: "Şoferii care lucrează pe extern sunt mult mai responsabili şi mai atenţi în trafic decât cei care conduc doar în ţară.
În Uniunea Europeană se respectă legile, în timp ce la noi nu. Dacă în Italia de exemplu restricţia e de 50 km la oră, şoferul nu circulă cu 70 de km. Legea e la fel pentru toată lumea acolo, iar şoferii nu au curajul să dea mită autorităţilor. Autoritatea Română Rutieră şi poliţia ar trebui să ia atitudine", spune Ioan Gavriş, director general al S.C GIG S.R.L
Ioan Lixandru, vicepreşedinte al UNTRR (n.r. Uniunea Naţională a Trasnsportatorilor Rutieri din România" este de părere că şoferii români nu trebuie luaţi la răspundere, deoarece ei nu sunt de vină: "Problema nu este a şoferilor. Cel puţin cei din firma mea sunt disciplinaţi în trafic. Este vorba de drumurile proaste, pentru care autorităţile nu fac nimic. Autorităţile sunt cele care au mari lacune şi ar trebuie să schimbe ceva".
Vina pare totuşi a fi împărţită. Cel puţin aşa reiese din declaraţia Florentinei Muntean, marketing manager al Dunca Expediţii: "Cred că şoferii care circulă şi în alte ţări din UE sunt mai responsabili în trafic. Poate şi pentru că acolo nu se poate să dai şpagă poliţistului. Cel puţin cei din Italia sunt foarte drastici, iar dacă te abaţi de la reguli îţi pot lua carnetul. Autorităţile noastre sunt mai permisive".
"Ba legea e de vină!"
În replică la aceste acuze, ARR-ul dă vina pe legislaţia română din domeniu, mult mai permisivă decât cea europeană: "Comportamentul conducătorilor auto români este mai disciplinat în afara ţării, pentru că, în ciuda faptului că în ceea ce priveşte transportul rutier, legislaţia românească este armonizată cu cea europeană, legile naţionale spun că la noi, indiferent de numărul de contravenţii depistate la o constatare, sancţiunile contravenţionale se cumulează fără a putea depăşi dublul maximului amenzii prevăzute pentru contravenţia cea mai gravă".
Pe scurt, deşi avem legi europene, le aplicăm aşa cum vrem noi. Dacă un şofer depăşeşte neregulamentar, nu acordă prioritate, şi nu se opreşte la stop, el nu va plăti amendă pentru toate aceste încălcări ale legislaţiei. Amenda nu va putea depăşi de două ori suma pentru neacordarea priorităţii, aceasta fiind cea mai gravă dintre contravenţii.
Educaţia salvează vieţi
Ion Mihail, director al Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC) consideră că această problemă are "rădăcini" mult mai adânci şi totul porneşte din copilărie. Motivul principal al iresponsabilităţii şoferilor români în trafic este strict legat de mentalitate şi educaţie: "Principalele cauze ale comportamentului nepotrivit al şoferilor români pe şoselele din România sunt mentalitatea, educaţia defectuoasă, sfidarea legii.
Autorităţile au şi ele partea de vină, pentru că nu sunt destul de ferme în aplicarea legii, în comparaţie cu cele din Spania, Italia sau alte ţări ale Uniunii Europe. Este nevoie de o strategie pe termen lung având ca scop reducerea numărului de victime pe şosele. Trebuie să se pună accent mare pe educaţie şi impunerea legii, iar copiii ar trebui sa aibă cursuri de educaţie rutieră încă de la grădiniţă, aşa cum se întâmplă în alte ţări europene".