Misiune imposibilă: Campanie electorală în străinătate cu 50.000 de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii care trăiesc în 34 de ţări ale Europei vor fi reprezentaţi în Parlamentul României de un singur deputat. Candidaţii care îşi doresc acest post ar trebui să se autopromoveze în

Românii care trăiesc în 34 de ţări ale Europei vor fi reprezentaţi în Parlamentul României de un singur deputat. Candidaţii care îşi doresc acest post ar trebui să se autopromoveze în toate comunităţile de români din aceste state.

Legea finanţării partidelor şi campaniilor electorale impune unui candidat la deputăţie să nu cheltuiască mai mult de 50.000 de euro, iar unuia la senatorie - nu mai mult de 70.000 de euro.

Cei care îşi dispută însă postul de senator pe colegiul Europa-Asia trebuie să-şi desfăşoare campania electorală în nu mai puţin de 76 de ţări. Şi asta în condiţiile în care campania electorală durează, potrivit legii, 30 de zile.

În multe dintre aceste ţări nu există comunităţi de români şi campania nu şi-ar găsi rostul acolo. Pe de altă parte, mulţi dintre cei care trăiesc peste graniţe ar putea să fie puşi în situaţia de a vota candidaţi despre care nu au auzit mare lucru, iar de văzut nici nu poate fi vorba.

Turul Europei în 30 de zile

Pe scurt, deputatul din acest colegiu îi va reprezenta pe toţi românii care trăiesc în cele 27 de ţări ale Uniunii Eupene şi, în plus, pe cei din Elveţia, Andorra, Islanda, Liechtenstein, Monaco, San Marino şi Vatican.

Senatorul îi va reprezenta pe toţi cei care trăiesc în statele enumerate mai sus şi pe cei care trăiesc în Asia, mergând până în Sri Lanka, Tandjikistan sau Timorul de Est. Ţări în care nu va putea ajunge, atât din lipsă de timp, cât şi de resurse financiare.

“Adevărul” a trasat itinerariul ipotetic pe care un candidat la Camera Deputaţilor în Colegiul Europa de Vest l-ar putea urma.
Banii pe care un om politic ar trebui să-i cheltuiască numai pe bilete de avion pentru a ajunge în punctele cheie ale Europei, de unde ar putea obţine cele mai multe voturi, ar reprezenta în jur de 10% din suma pe care el are dreptul să o “arunce” în întreaga campanie electorală, adică aproximativ 5.000 de euro. Şi asta fără să ţinem cont de faptul că un politician nu poate pleca singur la drum, ca un turist.

De câţi bani este nevoie?

Potrivit reprezentanţilor de la mai multe firme de consultanţă, campania unui candidat într-un colegiu uninominal din România presupune cheltuieli cuprinse între 100.000 şi 400.000 de euro. Asta în condiţiile în care un sector bucureştean este împărţit în mai multe colegii uninominale, iar colegiu de deputat din Europa cuprinde 34 de ţări.

Un calcul simplu ne arată că limita maximă impusă de autorităţi este de-a dreptul ridicolă. În această situaţie, candidaţii nu au la dispoziţie decât două variante: ori să cheltuiască toţi banii de care au nevoie, evitând să declare sumele, ori pur şi simplu să nu meargă nici măcar în oraşele unde sunt comunităţi puternice de români. Din aceasta din urmă însă nu au de pierdut decât alegătorii, care nu vor fi informaţi suficient cu privire la candidaţii pe care urmează să îi voteze.  

Traseul pe care l-am imaginat include oraşe mai multe din Italia şi Spania, unde campania va fi intensă. Însă candidatul trebuie să meargă şi la Viena, Frankfurt sau Londra. Cel puţin în comunităţile de peste 10.000 de români.

30 zile de foc: Bucureşti- Madrid- Roma- Frankfurt- Londra- Paris

Cel mai probabil, traseul pe care candidatul la deputăţie şi-l va alege va conţine oraşele cu mulţi români, cât mai apropiate. Noi ne-am imaginat că ar putea pleca cu un avion din Bucureşti către Madrid, apoi către alte oraşe din Spania, urmând apoi punctele-cheie din Italia. Un bilet de avion până la Madrid costă în jur de 500 de euro, presupunând că un om politic nu va alege să meargă cu low-cost.

În Spania trebuie să vizitez cel putin şapte oraşe în care există comunităţi de români mai mari de 10.000 de persoane sau chiar mai multe, fiind o ţară în care îşi duc traiul mulţi conaţionali. Va urma intinerariul Madrid, Zaragoza, Barcelona, Valencia, Sevilla, Valladolid, Toledo.

Cel mai probabil, de aici se va întoarce la Madrid pentru a lua un avion spre Italia. Ar putea să-şi înceapă campania din partea de sud a Italiei şi să se deplaseze spre nord, cu compania italiană Alitalia. Astfel, de la Madrid până la Palermo, cu un bilet care va costa între 265 de euro si aproape 500 de euro. De la Palermo, ar trebui să meargă spre nord spre Napoli, Roma, Napoli, Torino şi Milano.

„Fuga” din Italia

Deşi Spania şi Italia sunt statele cu cele mai mari comunităţi române, conaţionali ai noştri trăiesc şi în Austria, Germania, Franţa şi Marea Britanie. Politicianul ar trebui să organizeze întâlniri şi evenimente şi aici.

De la Milano s-ar putea îndrepta spre Viena, zbor ce ar putea costa peste 500 de euro. Frankfurt, Berlin sunt oraşele pe care am considerat că le-ar putea atinge în Germania, după care candidatul ar trebui să plece spre Londra. Nici în Franţa nu sunt foarte puţini români, iar omul politic ar trebui să bifeze cel puţin un oraş din această ţară, posibil Paris. 

Dacă de la Paris ar lua din nou avionul spre Bucureşti, candidatul nostru ar încheia  circuitul Europei. Calculată cu preţul biletelor de avion cu costuri medii, suma cheltuită ar ajunge la aproape 5.000 de euro. Acesta este însă numai costul pentru drumul deputatului, nu şi al consilierilor care, cu siguranţă, îl vor însoţi. Aceştia probabil că vor fi cel puţin doi. Cu aceasta costul biletelor de avion ar putea ajunge la aproape 15.000 de euro.

Cazare, concerte, pliante

Cazarea viitorului posibil deputat, la un preţ mediu de 200 de euro pe noapte, timp de 30 de zile de campanie electorală, înseamnă alţi 6.000 de euro. Din nou numai cazarea proprie, fără staff.

De fapt, am ajuns la cheltuieli de aproape 20.000 de euro, fără a pune încă la socoteală costurile de campanie propriu zise: zeci de mii de euro încasează firmele de consultanţă, închirierea sălilor pentru organizarea de evenimente se ridică la mii de euro.

De asemenea, mii de euro ar fi necesari pentru organizarea de concerte cu artişti din România. Pliantele şi materialele electorale (pixuri, brichete, şepci etc.), precum şi transportul lor ar putea fi estimate între 2.000 şi 5.000 de euro. O tipografie din România care îţi dă posibilitatea să calculezi costurile pe site arată că 5.000 de pliante, în format A4, lucioase, costă peste 1.500 de euro.

Dacă îşi permit, candidaţii pot amplasa panouri electorale în preajma bisericilor, restaurantelor şi magazinelor frecventate de români. De asemenea, ei ar putea solicita spaţiu publicitar plătit la televiziunile din România urmărite în afară sau în ziarele care apar în aceste ţări, dacă vor considera că este necesar şi profitabil din punct de vedere electoral.

Comparaţie cu costurile de campanie de la “locale”

Un raport întocmit de Institutul pentru Politici Publice (IPP) după alegerile locale din vara acestui an arată că sumele cheltuite au fost mult mai mari decât plafonul legal.

IPP a arătat că cel care a cheltuit cel mai mult în campania pentru câştigarea Primăriei Bucureşti a ajuns să atingă suma de 846.674 euro. Aceasta în condiţiile în care campania s-a desfăşurat numai în Bucureşti. De această dată, un candidat ar trebui să îşi realizeze campania în 34 de ţări, încadrându-se în 50.000 de euro.

O altă comparaţie ar fi cu campania de demitere a preşedintelui, când analiştii au estimat costurile de organizare a unui miting electoral la aproximativ 500.000 de euro. Potrivit legii, după câştigarea alegerilor, celor care au depăşit plafoanele legale li s-ar putea retrage mandatele.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite