Efect al crizei: mulţi români renunţă la mobil

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Telefonia tradiţională, cu şi fără fir, pierde tot mai mult teren în faţa programelor de comunicare pe internet. Trendul devine tot mai accentuat în Peninsulă, din cauza recesiunii economice. Conaţionalii încep să apeleze din ce în ce mai des la soluţiile alternative de comunicare precum convorbirile pe internet şi renunţă la telefonia tradiţională, mult mai scumpă.

Atunci când doresc să comunice cu rudele sau cu prietenii din ţară, tot mai mulţi români apelează fie la computerul de acasă, fie la un internet-cafe, acolo unde preţurile pentru convorbirile internaţionale sunt mult mai mici faţă de cele practicate de operatorii de telefonie fixă sau mobilă.

Programele de tip VoIP (Voice over Internet Protocol), care permit efectuarea de convorbiri în timp real prin intermediul internetului, sunt în prezent o alternativă mai comodă şi mult mai ieftină la clasicul telefon mobil. Practic, două persoane conectate la câte un computer pot vorbi în direct, oriunde s-ar afla pe glob.

„Înainte cheltuiam peste 150 de euro pe factura de telefon. Am doi copii care sunau săptămânal sau trimiteau SMS-uri în ţară. De la începutul anului, ne sunăm toţi prietenii şi familia de pe internet, e mult mai ieftin. Acum am rămas cu un singur abonament de telefonie mobilă, înainte aveam mai multe“, spune Cristian Caramaian, stabilit în Tarragona.

„Cu 10 euro, vorbesc toată luna“

În Spania, ţară cu 46 de milioane de locuitori, există 9,3 milioane de posturi de telefonie fixă. Tendinţa este însă de accentuată scădere. Numai în luna aprilie a acestui an s-au desfiinţat 115.751 de posturi de telefonie fixă, dintre care 81.787 au fost ale unor persoane fizice.

„Dacă-mi încarc contul de VoIP cu 10 euro lunar, am suficient credit pentru o lună întreagă. Vorbesc în România cu doar 0,01 euro pe minut în reţeaua fixă şi cu 0,03 euro în reţeaua mobilă“, spune Denisa Rovenţa, în vârstă de 30 de ani, din Timişoara.

În luna aprilie s-a menţinut tendinţa utilizatorilor de telefonie mobilă de a renunţa la abonamente sau de a se muta la operatori mai ieftini. Yoigo, noua companie de telefonie low-cost, a adunat în doar o lună 30.168 de clienţi.

Reţelele sociale de pe internet câştigă teren

În schimb, Vodafone a pierdut 34.752 de clienţi, iar compania Movistar a pierdut 5.279 de clienţi. „Cu cei de acasă comunic prin VoIP, dar mai ales pe Facebook sau pe Yahoo Messenger.

De când am internet acasă, mi-am redus cheltuielile cu facturile de telefon cu cel puţin 50 de euro lunar“, spune Cristina Danciu (28 de ani), din Barcelona.

Potrivit unui studiu, 73% din internauţii spanioli au vizitat cel puţin o dată site-ul unei reţele sociale pe internet.

Centre de comunicaţii pentru străini

image

„Locutorio“ este un centru de comunicaţii cu mai multe cabine telefonice (foto), din care se poate vorbi oriunde în lume.

Un locutorio este dotat şi cu computere conectate la internet, pentru utilizarea cărora se plăteşte ca la orice internet-cafe. De la locutorio se trimit şi bani în ţară, prin agenţii de transfer de bani. Majoritatea celor care vin la locutorio sunt străini.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite