Proiectul de predare a limbii române, blocat de directorii şcolilor italiene

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Profesoarele de limba română care predau în şcoli din Italia se lovesc de refuzul conducerii instituţiilor de învăţământ de a accepta înscrierea elevilor români la cursurile de limba

Profesoarele de limba română care predau în şcoli din Italia se lovesc de refuzul conducerii instituţiilor de învăţământ de a accepta înscrierea elevilor români la cursurile de limba maternă.

Anul acesta Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului a prelungit şi extins cursul de limbă, cultură şi civilizaţie românească în şcoli din Italia, Spania şi Belgia. Numărul cadrelor didactice admise în cadrul acestui proiect în urma examenului-concurs din iulie 2008 este de 150.

În Italia 31 de cadre didactice predau cursul de limbă, cultură şi civilizaţie românească în Regiunile Lazio, Lombardia, Veneto, Piemonte şi Umbria.

Angela Nicoară, profesoară in Ladispoli (la 20 de kilometri de Roma), se plânge de faptul că, după instaurarea noului guvern Berlusconi, proiectele de predare a limbii materne în şcolile frecventate de elevi români au fost „îngheţate”.

„Am fost abordată de mai mulţi părinţi să propun proiectul la instituţiile de învăţământ unde studiau copiii lor, dar am constatat cu stupoare că fişele pe care trebuiau să le completeze ei înşişi pentru „aderarea” elevilor la curs erau semnate de învăţătoarele copiilor.

Acestea treceau în dreptul numelor elevilor români „nu aderează”, deşi părinţii îşi exprimaseră în mod clar opţiunea de a-şi înscrie copiii la cursul de limba maternă”, afirmă profesoara Nicoară.

„Când am confruntat învăţătoarea, mi-a spus că e nevoită să completeze ea fişele, deoarece românii nu ştiu să scrie! Şi susţinea că ştia dinainte care va fi opţiunea familiei, fără a mai fi necesar să obţină confirmarea lor”, a mai subliniat profesoara.

Angela Nicoară relevă că nu este singura care a avut această experienţă şi, în pofida acordului existent între ministerele celor două ţări, anul acesta conducerea unităţilor de învăţământ italiene refuză colaborarea cu profesorii de limba română.

„Nu putem propune proiectele noastre în şcolile unde suntem solicitate de chiar părinţii copiilor. În general, se invocă evitarea creării unei confuzii pentru elevii români şi, în plus, învăţătoarele şi profesoarele italiene se tem, deoarece nu cunosc metodele noastre didactice”, explică profesoara Nicoară.

Nicoară ţine cursul de Limbă, cultură şi civilizaţie românească în cinci şcoli, la clasele I-VIII. Ea susţine că tot mai mulţi români doresc să îşi înscrie copiii la curs, deoarece „intenţionează să se întoarcă acasă” şi chiar solicită participarea copiilor la cel puţin patru ore de limba română pe săptămână.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite