Palermo: Concert pentru comunitatea de români

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un cvartet alcătuit din trei români şi o elveţiană din Orchestra Simfonică Siciliană susţin concerte pentru comunitatea română din Palermo, la biserica “San Giorgio dei Genovesi” unde funcţionează  parohia ortodoxă a oraşului.

Iniţiativa aparţine asociaţiei “Ciprian Porumbescu”, care a fost înfiinţată în anul 2007 de către un grup de români cu sprijinul preotului Ionel Sorinel Barbărasă de la parohia ortodoxă “Sfântul Haralambie” din Palermo.

De doi ani, cei patru instrumentişti oferă un concert gratuit pentru comunitatea de români de la Palermo de ziua naţională a României şi în prima duminică după Paşte.

Cu această ocazie a avut loc şi o expoziţie de ouă încondeiate şi de icoane pe sticlă, pictate de Rodica Agape, preşedinta asociaţiei “Ciprian Porumbescu”. Manifestarea a fost aşteptată cu nerăbdare de creştinii români din Palermo, care după concert s-au strâns la o masă tradiţională românească cu ouă roşii, drob de miel, pască şi cozonac.

În concert au fost interpretate piese de Mozart şi Bach. În Orchestra Simfonică din Palermo există un grup de şapte instrumentişti de origine română, care au emigrat în Italia începând cu anii ‘70.

Flautistă din Berna alături de români

Cvartetul care a cântat pentru comunitatea românească este alcătuit din trei români şi o elvenţiană. Rose Marie Soncini, din Berna, este primul flaut în Palermo din 1976. Colaborează la proiectele muzicale ale românilor pentru că, după cum povesteşte, aceştia sunt prietenii ei cei mai buni.

“Nu ştiu dacă ne-am apropiat atât de mult din solidaritate între străini sau pentru că românii sunt mai deschişi decât sicilienii”, mărturiseşte Rose Marie, care înţelege bine şi vorbeşte puţin româneşte. A şi cântat ca solistă la Ateneul român, invitată de primul flaut al Filarmonicii “George Enescu” din Bucureşti, Ionuţ Ştefănescu.

Vicepreşedinta asociaţiei “Ciprian Porumbescu”

Mariana Coşereanu, violonistă, a început să cânte în Orchestra Simfonică din Palermo în 1991, după ce lucrase pentru filarmonica din Greiz (Germania) şi la Teatrul Bellini din Catania timp de cinci ani. “Am fost fericită când m-am mutat din Germania în Italia. Aici, persoanele şi atmosfera erau mult mai apropiate de felul nostru de a fi”, povesteşte Mariana.
Acum colaborează la iniţiativele artistice ale asociaţiei “Ciprian Porumbescu” şi predă lecţii de voară la academia Clara Shumann.

 Mihai Spinei, prima violă a orchestrei

După ce a terminat conservatorul în Bucureşti în 1972, Mihai a cântat la Orchestra Naţională Radio din capitală, iar între 1979 şi 1983, când a început să lucreze în orchestra simfonică, a fost prima violă atât la Opera din Palermo cât şi la cea din Roma.

“Am ales Palermo pentru că speram să obţin un contract pe termen nelimitat mai repede decât la Roma. Din păcate, lucrul acesta s-a întâmplat abia în 2001”, spune Mihai. Are doar contracte pe termen foarte scurt, dar speră că situaţia se va reglementa

Problemele muncii precare le cunoaşte bine Andreea Ţimiraş, violoncelistă, al patrulea membru al cvartetului. În 2001, la numai 19 ani, a susţinut cu succes prima audiţie în orchestra simfonică din Palermo, dar a avut numai colaborări cu orchestra siciliană, preferând să termine Conservatorul în Bucureşti.

 “Eram cea mai tânără din orchestră şi am rămas până în ziua de azi”,  spune Andreea. După ce şi-a terminat studiile, acum trei ani, s-a mutat la Palermo şi face parte din grupul de instrumentişti cu contract pe termen limitat.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite