„Păcălesc“ tahograful pentru a-şi păstra slujba

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Costel Pandelache lucrează de zece ani ca şofer pe ruta Milano – Roma, pe un traseu lung de 600 de kilometri
Costel Pandelache lucrează de zece ani ca şofer pe ruta Milano – Roma, pe un traseu lung de 600 de kilometri

Mulţi dintre conaţionalii noştri care lucrează ca şoferi în transportul de marfă sunt nevoiţi să încalce legea pentru a îndeplini norma zilnică de kilometri şi pentru a-şi păstra serviciul la firmele private. Metodele cel mai des folosite de unii transportatori români sunt falsificarea diagramelor de parcurs, măsluirea tahografelor sau ignorarea regle­men­tărilor legale.

La o cooperativă de transportat marfă din Roma, din 20 de locuri de muncă, 15 sunt ocupate de români. Orarul de muncă încărcat îi obligă deseori pe conaţionali să apeleze la trucarea diagramelor de parcurs pentru a-i păcăli pe agenţii de poliţie care vin în control.

„În ultimii 15 ani, şoferii români au devenit o prezenţă obişnuită în traficul rutier peninsular. Majoritatea lucrează la firmele de curierat local sau regional şi în transportul de mărfuri naţional şi internaţional", spune inspectorul-şef de Poliţie Stradală, Vincenzo Tortorella. De aproape patru ani, de când a fost introdus sistemul de puncte pentru penalizarea şoferilor indisciplinaţi, încălcarea legii este tot mai dificilă.

„Lucrez de zece ani ca şofer pe traseul Roma-Milano. Nu este o muncă pentru oricine. Chiar dacă salariul nostru îl depăşeşte pe cel al unui muncitor de pe şantier, nu trebuie să fim invidiaţi. În opinia mea, nu poţi să-ţi îndeplineşti îndatoririle de muncă dacă nu recurgi la mijloace necinstite", spune Costel Pandelache, 35 de ani, din Iaşi.

Mai multe puncte

Din anul 2006, în urma participării la examenele periodice organizate de Motorizzazione civile, unul dintre departamentele tehnice ale Ministerului Transporturilor italian, românii au intrat în posesia atestatelor profesionale. Astfel, pe baza acestora, şoferii primesc un plus de 20 de puncte, pe lângă cele 20 obţinute deja la oricare permis auto. Din cele 40 de puncte se scade un număr variabil pentru fiecare încălcare a reglementărilor rutiere, până se ajunge la zero şi şoferul trebuie să dea din nou examenul pentru permis.

O meserie stresantă

Munca de şofer în Italia este plină de stres: de multe ori, programul de lucru depăşeşte 16 ore pe zi. Şoferii trebuie să parcurgă mai mult de 10.000 de kilometri pe lună pentru a fi consideraţi rentabili pentru firmă. Aceasta înseamnă cel puţin 400 de kilometri pe zi.

Şoferul poate conduce patru ore, după care trebuie să ia o pauză de 60 de minute, urmată de încă patru-cinci ore de condus. Această regulă este deseori încălcată.„Am lucrat până nu demult pe maşină, dar am renunţat şi acum muncesc în atelier, ca mecanic. Cu timpii de încărcare-descărcare, cu cei de parcurs şi condiţiile meteo, presiunea asupra conducătorului este insuportabilă", spune Viorel Alexandru, 37 de ani, din Bucureşti.

Salariul unui şofer profesionist în Italia este între 2.000 şi 2.200 de euro pe lună. Cei care lucrează pe trasee internaţionale ajung până la 2.500 de euro lunar, în funcţie de timpul petrecut în deplasare. „În ultima vreme, românii sunt căutaţi mai ales pentru rutele externe pentru că mulţi sunt singuri şi nu consideră un sacrificiu perioada lungă de timp petrecută departe de casă", explică Ciprian Tănase, 45 de ani, şofer profesionist la Torino.

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite