Piraţii somalezi îşi fac „flotă”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Numeroase vase comerciale au fost atacate şi de mai multe ori capturate de piraţi în apele Golfului Somaliei. Terorismul şi pirateria ameninţă securitatea energetică a unor state europene, ceea ce ar putea duce la o implicare mult mai activă a NATO şi a UE.

Piraţii somalezi au reuşit ieri să captureze alte trei nave, după ce recent şocaseră întreaga lume după ce au preluat petrolierul saudit Sirius Star, unul dintre cele mai mari din lume. Oficialii au descoperit ieri că Sirius Star se află ancorat în zona unui port din Somalia, fiind păzit de somalezi înarmaţi, conform unor surse kenyene.

Piraţii somalezi par foarte aproape de a-şi forma o flotă în toată regula, după ce marţi au reuşit să captureze o navă thailandeză de pescuit, o alta înmatriculată în Hong Kong şi o navă sub pavilion grecesc. Toate acestea au fost capturate în apele teritoriale ale Somaliei, în Golful Aden, conform aceloraşi surse kenyene.

Nu toţi au fost norocoşi

Nu toate ambarcaţiunile piraţilor somalezi au avut zile norocoase. Una dintre navele piraţilor a făcut greşeala să se apropie prea mult de o navă indiană de război. Vasul piraţilor a fost o ţintă extrem de uşoară pentru nava de război. Întâlnirea dintre nava de război indiană şi ambarcaţiunea piraţilor a avut loc marţi seară, la aproximativ 525 de kilometri de portul Salalah din Oman.

Nava-mamă pe care se aflau piraţii era înconjurată de alte două nave rapide, ce aparţineau tot piraţilor şi care erau folosite pentru a ataca navele comerciale, a  anunţat ministrul Apărării de la Islamabad. „Această navă semăna cu majoritatea descrierilor unei alte nave-mamă menţionate în mai multe buletine de ştiri despre piraţi”, se arată în declaraţia oficială a ministerului Apărării indian.

Sirius Star, mândria „flotei” somaleze

Capturarea petrolierului Sirius Star a reprezentat un adevărat şoc, deoarece această navă era una dintre cele mai moderne şi impresionante din clasa lui. Mai mult, Sirius Star era şi unul dintre cele mai mari petroliere din lume. Spre exemplu, ţiţeiul pe care îl transporta - două milioane de barili - ar fi ajuns pentru consumul total, din Franţa, în timpul unei zile.

Sirius Star reprezintă cea mai importantă captură făcută vreodată de piraţi. În ciuda tuturor acestor superlative, piraţii reuşesc să profite de toate vulnerabilităţile pe care o astfel de navă le are. Ceea ce şochează şi mai mult este faptul că nava a fost capturată practic de sub ochii unor nave militare NATO şi americane.

Teoretic, în zonă patrulează nave din flota a V-a americană, dar şi nave din coaliţia navală multinaţională condusă de Marea Britanie (CTF 150) şi forţe ale Uniunii Europene.

Articolul 100 al Convenţiei ONU privind statutul mărilor adoptate în 1992 susţine dreptul fiecărui stat de a lupta împotriva pirateriei. În ultimii ani însă, atât NATO, cât şi Uniunea Europeană au dezvoltat programe militare de luptă împotriva acestui flagel. Principala problemă este că majoritatea banilor obţinuţi din piraterie ajung la grupări teroriste.

Pirateria a devenit o afacere mai mult decât profitabilă, se arată într-o analiză Reuters. Faptul că ei văd aceste acţiuni pur şi simplu ca pe o ocupaţie reiese şi din faptul că îşi tratează foarte bine ostaticii.

O afacere profitabilă

Pentru fiecare navă capturată piraţii câştigă cel puţin 10.000 de dolari. Majoritatea piraţilor sunt foarte bine cunoscuţi, fiind un fel de vedete locale. Ei îşi fac vile pe plajă, merg cu maşini luxoase, iar banii le permit să aibă chiar mai multe soţii.
Modul de acţiune al piraţilor somalezi este extrem de simplu.

Aceştia trăiesc într-o navă-mamă, unde depozitează arme, combustibil şi hrană. Navele comerciale sunt atacate de bărci foarte rapide. La un atac participă de obicei trei nave rapide, în care se află aproximativ 10 oameni înarmaţi cu puşti de asalt şi uneori chiar cu lansatoare de rachete. 

263 de atacuri anul trecut

Datorită eforturilor comunităţii internaţionale, în ultimii ani atacurile asupra navelor comerciale s-au împuţinat, însă continuă să reprezinte o ameninţare majoră. Astfel, atacurile au scăzut de la 445 în 2003 la 329 în 2004, pentru a se stabiliza la sub 300 de atunci. În 2007 au avut loc 263 de atacuri organizate de piraţi.

Ţintele preferate sunt transportoarele de containere, cargourile şi petrolierele. Anul trecut, 433 de persoane au fost victime ale atacurilor piraţilor. Majoritatea dintre ei au fost ucişi în momentul în care piraţii au atacat navele.

În lume



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite