Cai-putere hrăniţi cu ulei prăjit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Francezii sunt hotărâţi să includă pe lista biocarburanţilor autorizaţi uleiul din tigaie, susţinând că protejează, astfel, mediul înconjurător Resturile de uleiuri alimentare,

Francezii sunt hotărâţi să includă pe lista biocarburanţilor autorizaţi uleiul din tigaie, susţinând că protejează, astfel, mediul înconjurător

Resturile de uleiuri alimentare, decantate şi filtrate, sunt folosite pe post de carburant pentru motoarele Diesel.

Într-un orăşel aflat la sud de Lyon, Georges Martinez şi-a deschis un atelier, în care, de cinci ani, adună în butoaie uleiul rămas de la prăjeli, pe care îl reciclează şi-l vinde apoi şoferilor ale căror maşini au motor Diesel.

Singurul inconvenient pentru aceştia din urmă este acela că, în loc de mirosul înecăcios al gazelor de eşapament, automobilele lor lasă în urmă un "îmbietor" iz de cartofi bine rumeniţi în tigaie. Uleiul ce rămâne, după ce se prăjesc cartofii sau friptura, poate fi folosit cu succes în locul motorinei sau benzinei.

Astfel, automobilele pot alerga pe şosea după ce în prealabil şi-au făcut plinul cu resturi ce provin din uleiurile alimentare, iar acest lucru se întâmplă destul de des în Franţa ori în Germania. Mulţi şoferi din capitalele europene fac deja turul restaurantelor şi al cantinelor, cu canistrele în mână, pentru a-şi procura "materia primă" cu ajutorul căreia pot fi pornite maşinile pe care le conduc.

15.000 litri de ulei prăjit, reciclaţi lunar

Cei care apelează la serviciile francezului care reciclează uleiurile prăjite plătesc pentru un litru de ulei reciclat 0,60 euro, iar dacă vin cu uleiul "de-acasă" preţul scade la 0,40 euro pe litru. Puterea calorică a acestui tip de biocarburant este mai mare decât cea a motorinei, iar pentru a-şi asigura "materia primă" Georges Martinez are deja contracte cu restaurantele din împrejurimi, cantitatea de ulei pe care o reciclează lunar ridicându-se la 15.000 de litri.

Procesul prin care francezul obţine acest tip de biocarburant presupune decantarea şi filtrarea resturilor de ulei, care, în urma unui secret de "producţie" bine păstrat, rămâne curat ca lacrima. Acest procedeu nu este nou. Se ştie că primul motor Diesel din lume a funcţionat cu ulei de arahide.

Surpriza este că, deşi uleiul reciclat nu figurează pe lista carburanţilor autorizaţi, Franţa a permis utilizarea uleiurilor vegetale pentru maşinile agricole şi pentru unele mijloace de locomoţie, iar francezii sunt din ce în ce mai hotărâţi să folosească uleiul prăjit pe post de carburant.

40 de eurocenţi

- costă un litru de biocombustibil obţinut din uleiul folosit la prăjeală

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite