Wolfgang Reinhart, ministru Baden-Wurttemberg: „Strategia Dunării poate aduce mai multe întreprinderi şi turişti nemţi în România“
0Prezent la Bucureşti pentru Summitul Dunării, la care au participat delegaţii din 14 state din bazinul danubian, ministrul afacerilor europene din Landul de unde izvorăşte Dunărea a explicat pentru FP România ce interese au germanii în regiune şi cum poate UE să folosească această macroregiune pentru creşterea prosperităţii.
Ce importanţă au Strategia UE pentru Dunăre şi cooperarea în spaţiul danubian pentru Landul Baden -Wurttemberg?
Baden-Wuerttemberg este un Land puternic orientat către export. Această strategie a Dunării, pe care Landul nostru a iniţiat-o, are un mare potenţial mai ales în privinţa cooperării economice. IMM-urile germane vor putea produce şi în România, vor crea locuri de muncă. Putem să lucrăm împreună şi în domeniul cercetării şi dezvoltării, educaţiei, transportului şi în probleme de mediu. Transferul de tehnologii este foarte important pentru îmbunătăţirea nivelului de trai în statele riverane. În plus putem să cooperăm mai bine pe plan politic în Europa. Suntem astfel o familie în această macroregiune şi avem împreună o putere mai mare de a implementa decizii politice.
Ce defineşte această macroregiune?
Este vorba despre o macroregiune, în care cooperarea transcende graniţele. Importante sunt căile navigabile, cooperarea în materie de energie, de străzi, de infrastructură şi cooperarea noastră politică pentru a ne realiza interesele comune. Avem o cultură comună, o istorie comună şi astfel o şansă comună să creştem prosperitatea în acest spaţiu. Europa nu poate reuşi decât dacă o construim împreună. Acesta este succesul Uniunii Europene: ţările cresc împreună prin coeziune. Apropierea tuturor de un nivel asemănător de bunăstare este un proces de durată, dar trebuie să ne asigurăm că toate statele câştigă pe parcurs.
Totuşi ce proiecte concrete a realizat Landul Baden-Wurttemberg în cadrul acestei strategii?
Eu de exemplu sunt preşedintele a cinci comisii mixte, în care lucrez cu guvernările altor state precum România, Bulgaria, Ungaria, Serbia şi Croaţia. Ne întâlnim de două ori pe an pentru câteva zile pentru a face un schimb de bune practici şi pentru a ne sprijini reciproc. Noi am susţinut în avans procesul de extindere al UE din 2007. De exemplu eu am adus firme din propria mea circumscripţie electorală la Sibiu, care s-au aşezat aici şi produc acum în România. Am introdus parteneriate şcolare, ceea ce înseamnă că facem schimb de experienţă la nivel de profesori universitari şi de studenţi.
În domeniul IMM-urilor facem schimb de know-how iar în domeniul energiilor regenerabile putem furniza o expertiză importantă pentru că avem în Baden-Wurttemberg universităţi şi centre de cercetare în probleme de mediu excelente. Cooperăm deja cu multe oraşe româneşti precum Cluj, Timişoara în domeniul educaţiei. Avem un Centru Româno-German de Pregătire şi Perfecţionare Profesională in domeniul Agriculturii în localitatea Voiteg, care este susţinut financiar de Baden-Wurttemberg. Furnizăm profesori, pe care-i plătim să ţină cursuri în domeniul agricol. Există multe alte proiecte concrete de cooperare chiar şi în industria media.
Ce aţi recomanda României pentru ca ţara noastră să realizeze cu succes proiecte în cadrul strategiei Dunării?
Trebuie să te concentrezi pe nevoile ţării şi cred că aici foarte importante sunt schimburile între studenţi, calificarea duală la locul de muncă, în uzine şi în şcoală. Firmele străine care produc aici trebuie ajutate prin pregătirea, calificarea muncitorilor locali. Asta ne ajută pe toţi pentru că sporeşte productivitatea şi competitivitatea produselor. Important este să nu te închizi către cercetarea în domenii noi, precum energiile regenerabile.
Se tinde către o Dunăre ca marcă europeană, o comunitate de valori a statelor riverane?
Da, cam ceea ce era Rinul pentru ţările care au fondat UE: Germania, Italia, Franţa, Benelux, direcţia sud-nord sau nord-sud, este acum Dunărea, care parcurge 3.000 de km prin statele riverane până se scurge în Marea Neagră. Şi aceasta este o mare şansă a identităţii culturale pentru că acum 200 de ani nemţi au venit din Baden-Wurttemberg aici în România pe Dunăre pentru că erau foarte săraci.
Ce fel de oportunităţi de turism pot fi exploatate în comun în regiunea Dunării?
Regiunea are un mare potenţial. Germanii sunt un popor căruia îi place să călătorească, să se bucure de timpul liber. Ei caută însă un turism bazat pe calitatea serviciilor oferite, nu un turism de masă. România are un mare atuu datorită bogăţiei sale în peisaje frumoase, dar importantă este şi calitatea serviciilor.