Cum se poate stopa rivalitatea dintre MAE şI MAEu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Noul ministru român pentru afaceri europene, Leonard Orban, are un rol important în armonizarea relațiilor dintre instituțiile ce reprezintă interesele  statului român la nivelul UE.
Noul ministru român pentru afaceri europene, Leonard Orban, are un rol important în armonizarea relațiilor dintre instituțiile ce reprezintă interesele statului român la nivelul UE.

Centrul Român de Politici Europene discută într-un nou raport rolul instituțional al Ministerului Afacerilor Europene şi modul în care acesta va coopera cu MAE pentru îndeplinirea obiectivelor europene ale României.

Raportul, intitulat “MAE contra MAEu - cum putem stopa rivalitatea şi încuraja cooperarea între cele două ministere care ne reprezintă în UE”, pleacă de la premisa că „mecanismul de coordonare a afacerilor europene din România este unul deficitar”. Construcţia instituţională imaginată iniţial nu a funcţionat de facto, totul „picând pe umerii tandemului MAE – Departamentul de Afaceri Europene (DAE)”.

Consiliul de Afaceri Europene, forul unde șeful guvernului trebuia să se vadă regulat cu miniștrii implicați în stabilirea pozițiilor de țară nu există în practică. Nivelul imediat următor, secretari de stat – directori, este permanent subreprezentat. De fapt, totul a picat pe umerii tandemului MAE – Departamentul de Afaceri Europene. Dar nici aici lucrurile nu merg bine, există dualitate și rivalitate între MAE și DAE. Până acum s-a rezolvat de facto prin faptul că MAE a ajuns să domine DAE, pentru că deține Reprezentanța României la Bruxelles, ambasadele în țările membre și pentru că are în lucru dosare mai sensibile politic. Apariția unui Minister al Afacerilor Europene riscă să complice lucrurile mai mult decât să le simplifice.”, explică raportul semnat de Cristian Ghinea şi Dragoş Dinu.

Raportul CRPE arată că o parte a dificultăţilor sunt date şi de lipsa diferenţierii clare a atribuţiilor DAE şi MAE în ceea ce priveşte coordonarea. O altă problemă pare a ţine de diferenţa de viziune între cele două ministere asupra relaţiei afaceri externe/afaceri europene.
Astfel, în vreme ce MAE vede afacerile europene ca simplu instrument pentru realiza-rea obiectivelor de afaceri externe – ex.: folosim pozițiile de țară ca monedă de schimb în negocierea anumitor teme de politică externă – DAE are o perspectivă in-ternă asupra aceleiași tematici, fără a avea acces la ”târgurile” aranjate de MAE cu alte state membre. De aici apar suspiciuni și tensiuni, date fiind scopurile diferite pe care și le propun cele două instituții: DAE să susțină poziții cât mai avantajoase pentru România pe fiecare dosar în parte, MAE să negocieze votul României în dosarele mai puțin importante în schimbul susținerii altor state pe dosarele mai importante.”, explică raportul CRPE.

Pentru rezolvarea acestor probleme şi o mai bună reprezentare a României în UE, autorii raportului fac o serie de recomandări, cum ar fi: Clarificarea competențelor între MAE și MAEu în ce privește coordonarea afacerilor europene; Stabilirea unui mecanism care să permită MAEu interacțiunea directă cu repre-zentanța României la Bruxelles în procesul de elaborare a pozițiilor de țară; Suport politic concret pentru Ministrul Afacerilor Europene la nivelul Guvernului; Reorganizarea Institutului European din România într-o structură mai flexibilă, al cărei mandat să fie focalizat spre atragerea de expertiză pentru fundamentarea pozițiilor României la nivel comunitar.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite