Noua ofensivă de PR a Rusiei - Agenda FP

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rusia încearcă să-şi îmbunătăţească imaginea în exterior prin lansarea de posturi de televiziune în limbi străine, prin găzduirea de forumuri economice, finanţarea de suplimente în ziare străine şi prin angajarea unor companii occidentale de comunicare.

Expoziţia naţională rusească care a avut loc recent la Paris face parte dintr-o mai veche ofensivă de imagine a Rusiei, care încearcă să-şi îmbunătăţească imaginea în lume. Pe lângă Matrioşke gigantice, în capitala Franţei au fost prezentate inovaţii ale Agenţiei spaţiale ruseşti şi ale producătorilor de avioane Irkut şi Sukhoi.

În 2006, Moscova a angajat agenţia interrnaţională de PR Ketchum pentru „a modifica percepţia globală asupra ţării” înainte şi în timpul summitului G8. Scopul ambiţios era de a comunica participanţilor, observatorilor şi presei „deschiderea, accesibilitatea şi transparenţa Rusiei".

Şi răspunsul rus la tragedia de la Smolensk, în care a murit preşedintele polonez Lech Kazynschi, poate servi acest obiectiv. Preşedintele rus Dmitri Medvededv a declarat o zi de doliu naţional în Rusia. Postul naţional de televiziune a difuzat în prime-time filmul Katyn al lui Andrzej Wajda, iar canalul rus de limbă engleză a relatat pe larg despre tragedia de la Smolensk.

Sunt acestea suficiente pentru a schimba repede percepţii înrădăcinate adânc de-a lungul anilor?

Dmitri Gavra, profesor la Universitatea din Sankt Petersburg, citat de BBC, crede că imaginea Rusiei a fost stricată de „constante negative” şi de acţiuni recente ale Moscovei. În opinia sa, Rusia suferă de pe urma lipsei reformelor structurale şi instituţionale pe plan intern şi a percepţiei externe asupra sa ca ţară cu o atitudine antioccidentală şi conflictuală. Disputele Rusiei cu Ucraina şi cu Belarus, considerate de ruşi pur economice, au fost privite de mai multe ţări occidentale ca o încercare a Moscovei de a-şi folosi statutul de superputere energetică pentru a-şi spori influenţa politică în regiune.

Simon Anholt, consilier politic, crede că Rusia se promovează greu în exterior pentru că are un număr foarte mic de ambasadori informali în lume, branduri de consum cunoscute şi personalităţi apreciate care să fie vectori de imagine pozitivă a ţării. „Oamenii de afaceri şi politicienii ruşi care capătă un profil internaţional au o imagine negativă iar majoritatea relatărilor din presa internaţională despre Rusia se referă la conflicte şi instabilitate”, explică Anholt.

Imaginea Rusiei în exterior este subminată însă şi de tare interne: birocraţia, corupţia, disparităţile uriaşe de venituri între bogaţi şi săraci, încrederea scăzută în instituţiile statului, care ajung în media internaţională.    

Potrivit experţilor, este nevoie de mari schimbări în politica externă rusească pentru a îmbunătăţi imaginea ţării. „S-au făcut unele schimbări interne, la care partenerii noştri occidentali ţin foarte mult, în materie de anticorupţie şi de democraţie electronică. Antreprenorii pot face afaceri online, evitând cozile şi birocraţii corupţi. Aceste lucruri vor fi mai utile pentru îmbunătăţirea imaginii Rusiei decât 10 forumuri economice”, spune Gavra.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite