HafenCity: Cum să dai viaţă unui nou cartier cu psihologia mediului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Responsabilii celui mai mare proiect de dezvoltare urbană din Europa îşi pun acum problema creării unui sentiment comunitar în viitorul cartier central al Hamburgului. HafenCity se construieşte sub semnul psihologiei mediului: noii rezidenţi sunt invitaţi să deseneze restul.

Articol din ediţia nr. 20 a FP România (ianuarie/ februarie). Detalii ilustrate:  Coperta, Sumarul, Nota editorului.

Noul district al importantului port interior german, care se va întinde pe 1,5 kilometri, între centrul vechi şi râul Elbe, este un şantier zgomotos în timpul zilei, dar pustiu noaptea. Mulţi se tem că din cauza preţurilor mari ale noilor imobile zona se va transforma într-un „ghetou al bogaţilor” - mai ales al pensionarilor bogaţi, ai căror copii i-au părăsit demult şi care s-au retras aici pentru o viaţă liniştită. Nu ar fi primul eşec de a atrage oameni de toate categoriile într-o astfel de comunitate. Tot în Hamburg, City Nord, un proiect de dezvoltare comercială din anii 1960 menit să adune companiile care nu găsesc spaţiu în centru, nu a reuşit să atragă şi populaţia care să dea viaţă locului.

Consorţiul care construieşte Hafen City încearcă să evite un rezultat similar prin folosirea „psihologiei mediului”. Secretul ar fi prevenirea separării între zone rezidenţiale, clădiri de birouri şi comerciale, care caracterizează multe oraşe germane reconstruite la scurt timp după al Doilea Război Mondial, explică Jürgen Bruns-Berentelg, directorul executiv al HafenCity Gmbh, citat de revista germană Der Spiegel. În opinia sa, instituţii culturale şi sociale precum galeriile de artă, muzeele şi universitatea ce urmează a fi construite în HafenCity trebuie amestecate cu magazine şi locuinţe. Iar vecinii bogaţilor care trăiesc în apartamente luxoase să poată fi dintre cei cu venituri mai mici, graţie ofertei de locuinţe pentru toate buzunarele.

Pe lângă amestecul „corect” de rezidenţi, planificatorii menţin un dialog constant cu noii locuitori, chemaţi să participe direct la construirea comunităţii şi a sentimentului de apartenenţă. Dezvoltatorii imobiliari au angajat un sociolog a cărui misiune este să identifice nevoile celor care se mută în noul cartier. Lipsa unei grădiniţe şi a unui loc de joacă pentru copii a fost prima problemă identificată, şi rezolvată printr-un efort egal de finanţare al Hafen City Gmbh şi al părinţilor. „Pentru ca oamenii să se ataşeze de un nou cartier, ei trebuie să aibă un cuvânt de spus în modelarea mediului. În cazul în care dezvoltarea imobiliară este complet terminată înainte ca ei să se mute acolo, ei nu au şansa să-şi creeze propriul mediu”, explică Gerda Speller, care a studiat problema relocărilor în Marea Britanie. 

Critica nesustenabilităţii

O problemă şi mai mare a fost identificată de Consiliul pentru Viitor din Hamburg, un organism local care include şi sindicalişti, şi arhitecţi. Consiliul susţine că HafenCity este un mini-oraş prea puţin verde, prea zgomotos şi numai pentru bogătaşi. Şi contestă chiar sustenabilitatea proiectului, pe care planificatorii bat monedă în vânzarea imaginii noului cartier. „Sustenabilitatea cere un echilibru pe termen lung între stabilitatea economică, sustenabilitatea ecologică şi dreptatea socială. Cea din urmă lipseşte în cazul HafenCity, pentru că aici sunt cele mai mari preţuri la metru pătrat iar discrepanţele de venit între locuitori sunt uriaşe”, se arată în concluziile raportului. 

În plus, Consiliul constată că spaţiile verzi sunt foarte puţine, în comparaţie cu zonele de birouri şi locuinţe, iar construirea unei magistrale de metrou va consuma cantităţi gigantice de resurse şi de material. Chiar şi faptul că exproprierile necesare au fost făcute în secret, autorităţile locale căutând să împiedice astfel speculaţiile imobiliare, este considerat de Consiliu drept o dovadă că planificarea s-a făcut de sus în jos, societatea civilă nefiind de fapt implicată. Ca urmare, organismul cere nici mai mult nici mai puţin decât stoparea lucrărilor.

Până atunci, chiar şi celebra revistă Der Spiegel se pregăteşte să se mute în noul cartier, într-un sediu care va fi proiectat de unul dintre marii arhitecţi ai vremii. Iar Berentelg, creierul proiectului, recunoaşte: „în Hafen City se mută cei care au reuşit deja, acolo nu poate locui oricine”. Pot aceşti oameni de succes să insufle viaţă unei noi comunităţi?


Stilul verde

- Pentru a crea un mini-oraş armonios, în Hafen City au fost invitaţi “starhitecţi” precum olandezul Rem Koolhaas, care a proiectat un impresionant Centru Ştiinţific, şi irakiana Zaha Hadid, care a creat o nouă promenadă de legătură cu oraşul vechi.

- HafenCity se vrea un model de mini-oraş climate-friendly. Planificatorii au decis să reducă densitatea şi varietatea traficului în cartier şi să le impună investitorilor un nivel cât mai redus de emisii de dioxid de carbon ale clădirilor. La licitaţii sunt favorizate proiectele bazate pe energii regenerabile, precum cea solară.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite