Vladimir Putin merge astăzi la Paris, pentru cumpărături de lux

0
Publicat:
Ultima actualizare:

 Vladimir Putin vizitează Parisul cu câteva contracte în buzunar. Rusia doreşte una, două sau poate patru nave de asalt din clasa Mistral.

Începând de astăzi, 26 noiembrie a.c., premierul rus Vladimir Putin întreprinde o vizită de două zile în Franţa – cu care prilej el va participa la cea de-a 14 întâlnire a comisiei bilaterale ruso-franceze de cooperare economică şi, bineînţeles, se va întâlni joi cu preşedintele Nicolas Sarkozy.

Elementul de interes pentru observatori este însă un alt punct din agenda vizitei: eventuala semnare a unui contract (în valoare de cca. 500 milioane de euro / cca. 750 milioane dolari) prin care Rusia va cumpăra un vas de asalt portelicopter din clasa Mistral (de producţie franceză). Dacă acest contract va fi semnat, vasul va fi primul cumpărat de la o ţară membră NATO şi cel mai mare cumpărat vreodată de forţele navale ruse – iar vasul ca atare va fi al doilea ca mărime din întreaga flotă rusă (după portavionul Amiral Kuzneţov, singurul din dotarea armatei ruse).

Primele zvonuri referitoare la acest acord au apărut la începutul toamnei: pe 19 septembrie a.c. ministrul adjunct rus al Apărării, Vladimir Popovkin, declara că Rusia intenţionează modernizarea forţelor navale prin cumpărarea unei nave de ultimă oră şi a know-how-ului tehnologic aferent. Anunţul privind posibila semnare a contractului pentru un portelicopter a fost făcut pe 1 octombrie a.c. de către ministrul francez de Externe, Bernard Kouchner. Potrivit agenţiei ruse RIA – Novosti, un alt vas din aceeaşi clasă ar putea fi construit în Franţa, de constructorul DCNS, pentru marina rusă. Potrivit altor surse, Rusia ar mai dori încă patru astfel de nave!

Câteva date tehnice ale vasului portelicopter din clasa Mistral: poate transporta 16 elicoptere, 4 barje de asalt, 70 de autovehicule (inclusiv 13 tancuri de luptă) şi un echipaj de 450 de oameni; nava este dotată şi cu un spital cu 69 de paturi. Vasul cântăreşte cca. 23 de tone şi este lung de cca. 300 de metri. Datorită manevrabilităţii şi multiplelor funcţiuni asigurate, în limbajul specialiştilor el este denumit „un briceag swiss army printre navele de război”.

Cum era de aşteptat, vestea privind iminenţa semnării acestui contract a alarmat unele dintre statele vecine Rusiei – chiar dacă, pentru moment, secretarul general al NATO nu s-a pronunţat asupra subiectului (şi e destul de improbabil că o va face, cel mult în sensul aplanării temerilor). Mai vocale, în ultima vreme, au fost oficialităţile estoniene: comandantul-şef al forţelor armate Ants Laaneots a declarat la Tallin, pe 21 noiembrie a.c., că în eventualitatea cumpărării acestui vas şi trimiterii lui în misiune pe Marea Baltică, Estonia se vede obligată să-şi revizuiască măsurile privind asigurarea securităţii naţionale. Ministrul de Externe estonian, Urmas Paet, a declarat că ţara doreşte să ştie dacă în cuprinsul contractului sunt cuprinse şi clauze de vânzare a tehnologiei de top aferente.

Inutil de precizat că, în egală măsură, acest tip de navă poate moderniza şi flota rusă de la Marea Neagră – cea care, în ultimii ani, în virtutea evenimentelor, a fost mult mai în centrul atenţiei decât cea de la Baltica!

Luni, 23 noiembrie a.c., un vas de asalt portelicopter din clasa Mistral (identic cu cel din posibilul contract) a venit în vizită „de afaceri” pe râul Neva, în portul Sankt Petersburg şi a fost ancorat în apropierea muzeului Ermitaj. El a fost vizitat de ofiţeri superiori ai marinei ruse şi de lideri politici. Imediat, un înalt ofiţer rus a declarat că, în cazul unui asalt asupra unei coaste maritime străine, un astfel de vas ar putea depune în 40 de minute tot atâţia soldaţi cât au depus navele Flotei ruse a Mării Negre în 26 de ore, în timpul războiului din august 2008 cu Georgia. Comparaţia este prin ea însăşi neliniştitoare, chiar dacă scopul el propagandistic este evident.

Pe de altă parte, Vladimir Putin va vizita şi cartierul general al firmei Renault – într-o încercare transparentă de a salva constructorul auto rus AvtoVAZ, fabricantul maşinilor Lada (în care Renault are o cotă de participare de 25 la sută, pe care ruşii ar dori-o mărită pentru a salva firma de la faliment).

Adrian Cioroianu, fost ministru de Externe, este conf. univ. dr. la Facultatea de Istorie, Universitatea din Bucureşti.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite