Topirea gheţii reaprinde disputa pentru pasajele nordice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Topirea gheţii reaprinde disputa pentru pasajele nordice
Topirea gheţii reaprinde disputa pentru pasajele nordice

Semnal FP. Odată cu topirea gheţii ca urmare a încălzirii climatice s-a deschis o nouă linie de navigaţie mult mai scurtă între Europa şi Asia de Est, de-a lungul coastei arctice a Rusiei. Trecătorile nordice sunt deja disputate de Rusia, Canada şi SUA.

Săptămâna viitoare două vase comerciale germane plecate în urmă cu doar o lună din Vladivostok, vor ajunge la Rotterdam. Noua rută este mult mai scurtă şi mai repede de parcurs decât cea care ducea prin Marea Chinei de Sud, pe lângă Singapore, India şi prin canalul Suez, spre Mediterana şi apoi în sus pe coasta de vest a Europei.

Pe lângă acest pasaj nord-estic, mai există şi pasajul nord-vestic, o altă posibilă scurtătură între Europa şi Asia de Est care trece prin arhipelagul arctic canadian, dar care n-a fost străbătută de  vreun vas commercial.

În 2007 omul de ştiinţă rus Artur Chilingarov a plecat cu un submarin rusesc spre Polul Nord şi a înfipt un steag rusesc pe fundul mării, ceea ce a provocat o replică puternică din partea Canadei care consideră că această zonă îi aparţine, scrie jurnalistul independent Gwynne Dyer într-un editorial publicat de ziarul pakistanez Dawn .

“Canada are de ales când vine vorba de apărarea suveranităţii noastre în Arctica. Fie o folosim, fie o pierdem iar acest guvern intenţionează s-o utilizeze”, a spus Harper la vremea respectivă, anunţând totodată un plan de construire a unui număr de 6-8 vase militare de patrulare a acestor ape.

Ruşii au respins acuzaţiile, susţinând că n-au pretenţii teritoriale asupra apelor şi ţărmului de la Polul Nord şi nu sunt interesanţi de pasajul nord-vestic deoarece au propriul culoar nord-estic devenit şi funcţional între timp. Disputa este de fapt între canadieni şi americani, care speră să facă navigabil pasajul de nord-vest şi să susţină că acesta este o rută maritimă internaţională care deci nu aparţine nimănui, subliniază Dyer.

În opinia sa, premierul canadian încearcă să evite un conflict deschis cu SUA, susţinând că baza navală şi vasele de luptă care vor fi construite în zonă sunt menite să-i ţină departe pe ruşi.

Dyer arată însă că pasajul de nord-vest nu va fi niciodată o rută navală funcţională, în timp ce concurentul său nord-estic este uşor navigabil acum datorită topirii gheţii şi datorită infrastructurii de porturi şi de spărgători de gheaţă de care dispune.

Pentru detalii şi subiecte adiacente, consultaţi şi:

BBC: Northeast Passage navigated

Two German ships have become the first Western commercial vessels to navigate the so-called Northeast Passage from Asia to Europe. The shipping route goes via the Arctic, cutting down the journey time by at least 10 days.

BBC: Warming opens Northwest Passage

The most direct shipping route from Europe to Asia is fully clear of ice for the first time since records began, the European Space Agency (Esa) says.

Daily Telegraph: German ships sailing through North East Passage

Niels Stolberg, the president of Beluga, which is based in the German city of Bremen, called it the first time a Western shipping company successfully transited the North East Passage. „To transit the North East Passage so well and professionally without incident on the premiere is the result of our extremely accurate preparation as well as the outstanding team work between our attentive captains, our reliable meteorologists and our engaged crew”, Mr Stolberg said

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite