Cele o mie de feţe ale islamului din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cele o mie de feţe ale islamului din România
Cele o mie de feţe ale islamului din România

Un singur islam, dar multe interpretări, chiar şi în România. La sfârşitul Ramadanului, reprezentanţii comunităţii musulmane de la noi comentează interpretarea islamului în zone de conflict. Musulmanii autohtoni avertizează asupra apariţiei unei noi generaţii radicale, ca urmare a conflictului din Gaza, şi asupra pericolelor interpretării greşite a Sharia.  

Vezi şi: Iusuf Muurat: „Libertatea religioasă de aici nu o întâlnim în alte state din UE”

Fotoreportaj despre Ramadanul arabilor din Banat:
Musulmanii sunt la finalul Ramadanului. O lună nu au mâncat şi nu au băut decât după apusul soarelui (FOTO REPORTAJ+VIDEO)

L-am întâlnit pe Abu al-Ula, preşedintele Fundaţiei Taiba, la sediul acesteia. Apoi pe Muftiul Iusuf Muurat la Moscheea Centrală. Dialogul nostru a fost precedat şi întrerupt de rugăciune, care este respectată cu stricteţe. Am vrut să ştiu dacă sunt diferenţe de mesaj sau de interpretare religioasă în sânul acestei comunităţi.

În trecutul recent au existat anumite tensiuni între Muftiat, pe de o parte şi Fundaţia Taiba şi Liga Islamică, pe de altă parte, legate de recunoaşterea diplomelor de teologie islamică obţinute de studenţi români musulmani în ţări precum Sudan, Arabia Saudită sau Iordania. Muftiul a cerut Ministerului Cultelor să nu recunoască aceste diplome pe motiv că în aceste ţări există şcoli în care se propagă extremismul. 

Iusuf Muurat arată că în acest caz nu a existat o colaborare pe plan cultural-educaţional între România şi aceste ţări arabe şi că, la vremea respectivă, acei tineri au avut un comportament care „contravenea principiilor de practică religioasă din ţara noastră”. „Ei vor să înlăture anumite practici specifice culturii noastre. Conform concepţiilor lor, unele lucruri nu trebuie să se practice pentru că Profetul n-a practicat”, explică Muftiul.

Până în prezent, diplomele n-au fost recunoscute, chiar dacă Fundaţia Taiba susţine că Muftiatul a făcut o promisiune în acest sens, iar relaţiile dintre cele două organisme par să se fi îmbunătăţit semnificativ – după afirmaţiile ambelor părţi. Absolvenţii şcolilor religioase din Sudan, Arabia Saudită sau Iordania încă aşteaptă să li se recunoască diplomele.

Despre Sharia şi terorism

Întrebat despre interpretarea legii islamice de către talibani şi despre aplicarea extremă a acesteia prin interzicerea şcolilor mixte în Pakistan, Abu al-Ula, preşedintele fundaţiei Taiba, afirmă că „oamenii, inclusiv arabii, nu i-au înţeles bine pe talibani şi că aceştia au avut un mare interes să le includă pe femei în instituţiile de educaţie şi sănătate”.

Abu al-Ula spune că trebuie făcută diferenţa între dreptul de a învăţa şi faptul de a amesteca fete cu băieţi. Pentru el, aceste măsuri vizează asigurarea unui climat de moralitate în societate.

„Nu numai la talibani, ci şi în Arabia Saudită sau în Yemen - ţara mea - femeile sunt separate de bărbaţi. Fetele la o şcoală, băieţii la alta. În Anglia şi în Franţa, după ce a crescut numărul de violuri, de cazuri de adulter, s-a strigat: vrem să separăm fetele de băieţi! Şi asta e logica. Noi cum să educăm un copil în condiţiile în care creşterea lui este în cel mai înalt grad afectată de dorinţă? De ce să stricăm mintea lui, adică să aibă o relaţie deja din copilărie?”, spune liderul Taiba.

La rândul său, Muftiul Iusuf Muurat atrage atenţia că, în timp ce femeile din alte ţări musulmane se bucură de aceleaşi drepturi ca bărbaţii şi au căpătat dreptul la educaţie, în Afganistan ele de-abia au primit dreptul de a studia. Muftiul este de părere că femeii trebuie să i se acorde un rol foarte important în societate, dar recunoaşte că „acest lucru s-a pus mai puţin în practică în ţările islamice”.

Noi  generaţii  radicale

După ultima incursiune armată israeliană în Gaza, mii de tineri palestinieni şi-au văzut distruse casele şi rudele omorâte. Şomajul a crescut, iar blocada economică nu a luat sfârşit. Acest val de disperare a creat o nouă generaţie de militanţi islamişti şi mai radicali, susţine preşedintele Taiba.

„Un reporter de la Al-Jazeera s-a dus lângă casele dărâmate şi a filmat nişte copii, a vrut să vadă cum se joacă. Şi ei au ales un joc foarte sângeros: se jucau de-a atacarea unei baze israeliene. Noi nu suntem împotriva unui stat evreu, ci a oricui ucide suflete nevinovate şi i-am condamnat pe cei care au ucis oameni nevinovaţi”, mai spune Abu al-Ula.

De partea sa, Muftiul Iusuf Muurat respinge termenul de „generaţie radicală” şi vorbeşte în schimb despre „o generaţie care nu se poate educa”. În opinia sa, tinerii din ţările islamice  trebuie să fie foarte bine educaţi.

Hamas, terorişti sau eliberatori?

Pentru Abu al-Ula, Hamas nu este o organizaţie teroristă, deoarece „n-a folosit arme în nicio ţară şi n-a omorât niciun suflet nevinovat”, ci este o grupare naţională legitimă care caută să elibereze teritorii ocupate.

„Dacă spunem că Hamas este o grupare teroristă, înseamnă că Rusia a recunoscut o organizaţie teroristă. E ca şi cum am spune că Ştefan cel Mare este un terorist, nu un erou, el a luptat pentru patrie, pentru teritoriu. La fel şi Hamas luptă pentru ţară, pentru teritoriu”, declară preşedintele Taiba.

În opinia sa, cea mai bună dovadă care arată că organizaţia are o misiune defensivă este declaraţia liderilor acesteia, repetată de-a lungul timpului, potrivit căreia războiul său nu se va muta în afara Palestinei. Mai mult, el crede că numai Israelul şi cei care sunt de acord cu politica acestui stat spun că Hamas este o grupare teroristă.

La rândul său, Muftiul Muurat afirmă că „nu este vorba despre un conflict religios, ci despre unul declanşat din interese politice şi economice”, iar fiecare stat, fiecare comunitate musulmană trebuie să-şi rezolve problemele, respectând legislaţia din ţara respectivă.

„Ca orice om şi lider al unui cult spiritual mă opun oricărei vărsări de sânge. Dacă un atentat este provocat de un musulman, acela nu este musulman. Vă spun conform unui verset din Coran: cel care ucide un suflet, a ucis o societate întreagă. Dumnezeu nu ne îndeamnă să ucidem oameni nevinovaţi”, precizează muftiul.

Abu al-Ula

Dr. Abu al-Ula Al-Ghiti, de origine yemenită, a pus bazele Fundaţiei Taiba din România, în 1999, care este finanţată de o bancă din Arabia Saudită. Aceeaşi bancă sponsorizează şi Liga Islamică şi Culturală din România, precum şi Taibah International Aid Agency, din Bosnia.

image

Muurat Yusuf

Muftiul Muurat Yusuf, născut în oraşul Medgidia, din judeţul Constanţa, a studiat teologia islamică în Turcia. A predat religia islamică la Şcoala „Constantin Brâncuşi” din Medgidia şi este doctorand al Facultăţii de Teologie, Universitatea „Ovidius” din Constanţa.

image
În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite