"Decesul influenţei SUA este exagerat"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

James M. Lindsay recunoaşte că Statele Unite au pierdut încrederea aliaţilor prin unilateralism, dar crede că nicio altă putere nu oferă o alternativă Politologul american a explicat

James M. Lindsay recunoaşte că Statele Unite au pierdut încrederea aliaţilor prin unilateralism, dar crede că nicio altă putere nu oferă o alternativă

Politologul american a explicat pentru FP România că SUA nu-şi pot recâştiga încrederea aliaţilor decât prin acţiuni comune, care să rezolve şi problemele partenerilor săi.

FP: Sunt costurile războiului din Irak - morţii, pensiile pentru răniţi, ruinele - mai mari decât beneficiile?

James M. Lindsay: Costurile războiului au fost groaznice. Au pierdut peste 4.000 de soldaţi americani, o mare parte din credibilitatea sa, şi-au supărat mulţi aliaţi, nu şi-au extins capitalul politic şi nu au produs ce a sperat să producă la început: un guvern democratic prooccidental.

Acest lucru s-ar mai putea realiza, dar perspectivele nu sunt încurajatoare şi s-ar putea să dureze mult până ce Washingtonul va obţine rezultatul dorit, dacă îl va obţine. În mod evident, administraţiei Bush îi este mult mai greu să construiască un guvern democratic în Irak decât i-a fost să-l înlăture de la putere pe dictatorul Saddam Hussein.

FP: Cum ar putea Washingtonul să recâştige încrederea aliaţilor săi şi a altor ţări?

J.L: Făcând două lucruri. În primul rând, să schimbe modul de a face politică externă, iar în al doilea rând, substanţa politicii externe americane. Modul de conducere a politicii externe este deseori diminuat în discuţiile pe această temă, dar este un factor important.

Administraţia lui George W. Bush a trezit multe anxietăţi de care nu avea nevoie din cauza modului activ de a face politică externă din primul său mandat, în care diplomaţia era din multe privinţe un cuvânt compus din patru litere.

În cel de-al doilea mandat, administraţia a fost mai înclinată către diplomaţie. Această schimbare a plecat de la conştientizarea unei necesităţi, nu de la convingerea că a făcut unele greşeli. Nu e vorba numai de stil, este şi o problemă de substanţă, şi cred că provocarea pentru politica externă americană este să abordeze problemele externe din lume ca probleme comune.

E interesant să vezi cum e privită America în lume. Guvernul SUA are o credibilitate mult mai mare în locurile unde a lucrat împreună cu anumite ţări pentru rezolvarea problemelor care contau pentru acestea.

FP: În "America Unbound" descrieţi o Americă descătuşată de angajamentele faţă de instituţiile internaţionale. A subminat George W. Bush statutul SUA de mare putere?

J.L: Revoluţia lui Bush în politica externă a fost motivată de ideea că poţi să maximizezi securitatea Americii minimizând constrângerile asupra libertăţii de acţiune a SUA. Administraţia Bush a încercat să facă asta în timpul primului mandat, dar a descoperit că multe alte ţări nu susţineau o asemenea abordare.

Multora dintre ele le displăceau unilateralismul american, atitudinea de senior a Americii şi se îndoiau asupra înţelepciunii politicilor americane. Washingtonul a fost pus într-o situaţie în care nu a vrut niciodată să ajungă.

Chiar şi cei mai apropiaţi aliaţi ai săi i-au pus sub semnul întrebării planurile, priorităţile şi, mai ales, scopurile. Şi cred că următorul preşedinte american se va confrunta cu provocarea de a încerca să reclădească încrederea celorlalte state în SUA.

FP: Riscă SUA să piardă rolul principal în lume în beneficiul unor noi puteri, precum China?

J.L: Nu, decesul influenţei americane este la fel de exagerat, ca şi influenţa Chinei. Ca să conduci, trebuie să ai un mesaj pe care alţii să vrea să-l urmeze. Administraţia Bush are, în ciuda tuturor paşilor greşiţi pe care i-a făcut, un mesaj cu rezonanţă în lume. China nu are un astfel de mesaj, legat de provocările interne. Beijingul nu va fi interesat să conducă.

Profil

James M. Lindsay este director al Robert S. Strauss Center for International Security and Law. Între 1996 şi 1997 a fost director pentru afaceri globale şi multilaterale în cadrul National Security Council.

În lume

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite