Apusul Internetului gratuit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Utilizatorul comun al Internetului s-a obișnuit să primească gratis ceea ce prin alte canale ar fi obligat să plătească. Informația, deși presupune costuri pentru a fi produsă, a circulat liberă, nerestricționată, creând un anumit tip de așteptare din partea consumatorilor. Dacă până în prezent, încercările de a introduce o formulă de plată pentru conținut au eșuat, vor putea noile terminale mobile de comunicare să transf

Una din consecințele crizei financiare a fost scăderea bugetelor de publicitate, fapt ce a determinat publisherii web, obișnuiți să-și acopere cheltuielile și să genereze profit din reclame, să-și reevalueze atitudinea față de de oportunitatea conținutului plătit. Un clișeu des vehiculat în ultimii ani, spune că o criză poate fi și o oportunitate pentru oamenii imaginativi. Se prea poate, ca în cazul conținutului publicat pe Internet, criza să însemne o resetare a politicilor actuale și o reintrepretare a felului în care informația este consumată.
O afacere de succes, inclusiv una online, prezintă riscul de a se anchiloza în propriul succes. Mai exact, de ce să schimbi o rețetă profitabilă, care merge. Exact asta s-a întâmplat în trecut, când anumiți publisheri s-au gândit la oportunitatea introducerii unui sistem de plată pentru a permite accesul la informațiile și analizele pe care le furnizau. New York Times a intenționat în trecut să treacă la un sistem de plată, însă a renunțat la idee pentru că scăderea numărului de cititori ar fi scăzut dramatic încasările din publicitate. Practic, NYT a preferat să nu-și taie craca de sub picioare, pentru vrabia de pe gard. Totuși, ideea ar putea fi mult mai atrăgătoare, astăzi, când încasările scad pentru toată lumea, și pentru publisherii globali și pentru cei regionali.
Un alt argument în favoarea introducerii unui sistem de plată ar fi, pe termen mediu, și atracția crescută a companiilor de publicitate pentru utilizatorii de Internet dispuși să plătească pentru un astfel de serviciu. Dacă o mare parte a celor care citesc gratuit și nu sunt dispuși să plătească pentru conținut, sunt catalogați drept “balast” din punct de vedere al consumului, cei care-și pun cartea de credit pe masă sunt mult mai atractivi.
În acest sens, pentru conținutul video, deja portalul Hulu.com a introdus un sistem de plată pentru vizionarea conținutului (seriale, filme și show-uri TV)  iar Google a inițiat un proiect, Youtube Rentals, prin care permite generatorilor de conținut să taxeze accesul la anumite clipuri video, seriale sau filme. The Times, deținut de magnatul australian Rupert Murdoch, a anunțat deja că va introduce un abonament săptămânal de 3 dolari iar accesul Google la știrile ziarului britanic va fi blocat. New York Times intenționează, de asemenea, să introducă un sistem de plată, ce e drept mai puțin restrictiv, care să permită doar un număr limitat de accesări gratuite.


Scepticii
Arianna Huffington, fondatoarea celebrului portal Huffington Post, a declarat că este pesimistă față de succesul unei astfel de acțiuni: “Pot face o singură predicție: introducerea plății nu va funcționa”.
De asemenea, Dave Morgan, specializat în publicitatea electronică, spunea: “Experiența ne învață că prea puțini consumatori sunt pregătiți să plătească pentru conținut. Este dificil să generezi profit din abonamente pe Internet. Pur și simplu nu există prea multe exemple de succes în acest sens.
Totuși, speranțele optimiștilor în acest tip de business se îndreaptă spre explozia terminalelor mobile, create pentru a facilita accesul la Internet. Piața tabletelor va depăși, spun unele estimări, piața pc-urilor până în 2013 și numeroase portaluri de știri și-au adaptat forma în care prezintă conținutul pentru a fi disponibil pe iPad.
Pentru mulți, cea mai bună rețetă pentru a convinge utilizatorii să plătească, este cea descoperită de Apple, prin magazinul său unic de aplicații și muzică. Entuziaștii acestei soluții subliniază că iTunes-ul a schimbat felul în care oamenii consumă muzică și a generat profituri importante pentru Apple.


Modelul intră și în România
Chiar dacă este un proiect în fază de implementare chiar și în Occident, trustul Adevărul, prin vocea președintelui său, Dinu Patriciu, a anunțat că va urmări o politică similară, de plată a conținutului prin intermediul abonamentelor.
WEB-ul nu poate supravieţui numai din publicitate. Parte din conţinut trebuie să fie plătit. Asta este evoluţia lui. Acum informaţia a devenit din ce în ce mai specializată. În primul rând cea economică. De aceea a sosit momentul plăţii. Pasul l-au făcut ziarele financiare, precum Financial Times sau Wall Street Journal. Modelul trece de la cele specializate spre cele generale, iar viteza va creşte foarte mult după ce The Times l-a adoptat.”, a afirmat Dinu Patriciu, pentru revista Liderul.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite