VIDEO Trenurile Eurostar, blocate în staţia „Haos“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mii de oameni au aşteptat degeaba, ieri, trenurile Eurostar în gările din Franţa şi Marea Britanie
Mii de oameni au aşteptat degeaba, ieri, trenurile Eurostar în gările din Franţa şi Marea Britanie

Mii de oameni au rămas blocaţi ore în şir sub Canalul Mânecii fără apă, curent, mâncare şi toalete. Circulaţia trenurilor Eurostar între Marea Britanie şi Franţa a rămas suspendată şi ieri din cauza unor probleme care au blocat sâmbătă cinci trenuri.

Guvernul francez a demarat o anchetă pentru a stabili cauzele întreruperii traficului trenurilor Eurostar, a anunţat secretarul de stat pentru transporturi, Dominique Bussereau, citat de "Le Figaro".

Aflat într-o vizită oficială în China, Bussereau a declarat că intemperiile singure nu pot explica penele de electricitate care au blocat cele cinci trenuri, cu peste 2.000 de pasageri la bord, în tunelul de sub Canalul Mânecii, în noaptea de vineri de sâmbătă.

Mai citiţi şi:

O pană de curent a blocat 1.300 de pasageri ai Eurostar sub Canalul Mânecii

"Nu putem afirma că Eurostar nu poate circula timp de trei zile din cauza zăpezii, există o problemă tehnică", a precizat oficialul francez, care a solicitat ajutorul Alstom, constructorul trenurilor Eurostar.

Un purtător de cuvânt al companiei a declarat senin că Alstom va da o mână de ajutor pentru rezolvarea problemelor, chiar dacă nu are un contract de mentenanţă cu Eurostar, iar trenurile, date în folosinţă în 1994, nu mai sunt sub garanţie. El a mai spus că trenurile produse de Alstom au o durată de funcţionare între 25 şi 30 de ani. La rândul său, Eurostar a demarat "o anchetă independentă" şi a anunţat că circulaţia ar putea fi reluată parţial în această dimineaţă.

Eurodeputatul Dominique Baudis, aflat şi el printre pasagerii blocaţi în tunel în noaptea de vineri spre sâmbătă, a promis că îl va interpela pe comisarul pentru Transport în Parlamentul European, la începutul lunii ianuarie, pentru a-i solicita o anchetă asupra incidentului.

Convocaţi iniţial de ministrul Transporturilor, Jean-Louis Borloo, preşedintele Eurostar, Guillaume Pépy, şi cel al Eurotunnel, Jacques Gounon, au dat ieri ochii chiar cu şeful statului, Nicolas Sarkozy, care a calificat incidentul drept "inacceptabil".

Casele de bilete, închise

Casele de bilete au fost închise şi nu vor fi redeschise până nu se descoperă cauzele disfuncţionalităţilor. "Vânzările au fost închise. Prioritatea noastră este să îi ducem la destinaţie pe oamenii care au deja un bilet în mână", a explicat un purtător de cuvânt al companiei.

În total, circa 55.000 de persoane aşteaptă reluarea circulaţiei sau caută alte mijloace de transport. Pentru a veni în întâmpinarea cererilor tot mai mari, companiile aeriene British Airways şi Flybe au anunţat că şi-au sporit capacităţile de transport peste Canalul Mânecii. Dacă circulaţia nu va fi reluată cât mai rapid, circa 100.000 de oameni îşi vor vedea "ruinate" planurile de vacanţă.

Explicaţii halucinante

Între timp, mai multe garnituri de probă au efectuat teste duminică şi ieri. Inginerii au testat siguranţa trenurilor şi au încercat să înţeleagă ce s-a întâmplat. "A fost o combinaţie ciudată de factori. Este vorba de o problemă cu care nu ne-am mai confruntat până acum", a declarat directorul comercial al Eurostar, Nick Mercer.

În opinia lui, unul dintre vinovaţi este zăpada, care a fost "mai pufoasă" decât în alţi ani, scrie "The Times".
Potrivit primelor explicaţii oferite de conducerea Eurostar, pana de electricitate ar fi fost provocată de diferenţa prea mare de temperatură între exteriorul şi interiorul tunelului.

Pasageri furioşi

Pasagerii, dintre care unii au petrecut 16 ore în tunel, s-au plâns de modul haotic în care s-a făcut evacuarea şi de lipsa informaţiilor furnizate de către oficialii Eurostar. Ei se plâng că au fost trataţi ca nişte animale, fiind lăsaţi ore în şir în întuneric, fără aer condiţionat, hrană şi apă.

În plus, la singura toaletă disponibilă nu exista hârtie igienică. Evacuarea a fost întârziată din cauza comunicării precare dintre Eurostar şi Eurotunnel. "La un moment dat, ne-am dat jos din tren: asta a fost ceea ce ei au numit procedura de evacuare. În tunel nu era niciun fel de lumină, aşa că am bâjbâit prin întuneric până am fost preluaţi de o garnitură de transport mărfuri", a povestit un călător.

Câteva persoane au suferit atacuri de panică, fără să beneficieze de asistenţă medicală. "Oamenii mureau de cald, iar copiii umblau doar în lenjerie şi ţipau, în timp ce părinţii lor înjurau", a relatat Lee Godfree, 41 de ani, din Suffolk.

Pasagerii au fost nemulţumiţi de reacţia personalului francez, acuzându-l de "indiferenţă în faţa suferinţelor lor". În schimb, un paramedic şi doi poliţişti care călătoreau cu Eurostar au fost "ridicaţi" la rangul de eroi, după ce au cerut angajaţilor să le furnizeze informaţii clare pasagerilor şi au organizat evacuarea a 500 de persoane.

Alte incidente ale Eurostar

În septembrie 2009, un cablu de înaltă tensiune a căzut peste un tren Eurostar care abia ajunsese în Londra, provocând întârzieri altor 11 garnituri. În anul precedent, serviciile Eurostar au fost suspendate timp de două zile, ca urmare a unui incendiu care a izbucnit în tunelul de sub Canalul Mânecii.

În 2000, o garnitură Eurostar a deraiat, 14 persoane suferind răni uşoare. Doi ani mai târziu, un alt tren a fost trimis pe o altă linie, ceea ce a produs întârzieri de zeci de minute. Alstom, compania franceză de echipamente electrice şi garnituri de tren, a precizat ieri că trenurile vândute Eurostar nu mai sunt în garanţie. Ele au fost fabricate în 1989 şi au fost date în folosinţă în 1994.

Un colos mereu în pierdere

Aflat sub tutela administraţiei de stat din Franţa, Belgia şi Marea Britanie, Eurostar a avut pierderi mari încă de la inaugurare. Statul francez pompează anual peste 12 miliarde de euro în subvenţii (prin SNCF - căile ferate franceze), atât pentru întreţinere, cât şi pentru menţinerea la un nivel foarte scăzut a biletelor. Statul britanic (Departamentul pentru Transporturi) a preluat şi el controlul asupra porţiunii de Eurostar de pe teritoriul său - cu tot cu datoria de 5,8 miliarde de lire sterline.

Pierderi încă de la inaugurare

În 2002, doar în Marea Britanie, compania avea pierderi de 92 de milioane de lire, în timp ce în 2003 - 42 de milioane (în acel an s-a deschis linia de mare viteză ce a redus cu 20 de minute călătoria de la Londra la Paris şi respectiv Bruxelles - o investiţie de miliarde).
Dat în folosinţă în 1994, timp de peste zece ani nu a avut profit. Şi-a propus însă tot timpul să devină un rival de temut al companiilor aeriene în ce priveşte numărul de pasageri transportaţi.

Înainte de incidentul de la sfârşitul săptămânii trecute, Eurostar îşi propusese să aibă 10 milioane de pasageri pentru 2009. În primul trimestru al lui 2009, veniturile Eurostar s-au micşorat cu 4 milioane de lire în fiecare lună.

Pierderile totale nu sunt însă cunoscute, deoarece compania nu a publicat niciodată un bilanţ contabil comun şi complet.

Bani din buzunar

Eurostar a promis că va returna banii pe bilete, dar pierderile pasagerilor nu se rezumă aici. O femeie însărcinată în luna a opta este nevoită să stea la un hotel din Bruxelles, până se redeschide tunelul, întrucât nu are voie să circule cu avionul. În situaţia ei se află şi alte persoane, care suferă de diferite boli.

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite