Identificarea profesionistă a dosarelor de interes naţional

0
Publicat:
Ultima actualizare:

pentru ca România să poată beneficia cât mai bine şi mai repede de avantajele statutului de membru al UE."Ceea ce ne propunem în această strategie este să arătăm câteva dintre lucrurile

pentru ca România să poată beneficia cât mai bine şi mai repede de avantajele statutului de membru al UE.
"Ceea ce ne propunem în această strategie este să arătăm câteva dintre lucrurile absolut necesare pe care România va trebui să le facă în ideea de a beneficia cât mai mult şi mai repede de avantajele integrării în UE", spune secretarul de stat în Ministerul Integrării, Leonard Orban. Oficialul MIE susţine că e foarte important să vedem direcţia în care evoluează UE şi să ne pliem acţiunile noastre în funcţie de această evoluţie. "Insist pentru o poziţie de parteneriat activ în acord cu dezvoltarea UE, ţinând cont de interesele noastre naţionale pe diferite probleme", subliniază secretarul de stat.

Principiul compromisului şi interesul naţional trebuie să primeze
Leonard Orban este de părere că e contraproductiv să încerci să te singularizezi, să încerci să blochezi anumite poziţii ale Uniunii. "Principiul compromisului trebuie să funcţioneze. În situaţia în care există poziţii diferenţiate, interesul naţional trebuie să se afirme pregnant. Dincolo de apărarea interesului naţional, trebuie să fim suficient de flexibili, astfel încât să asigurăm un parteneriat la nivelul UE, nu să fim un jucător care nu respectă regulile jocului. Cu o asemenea atitudine flexibilă şi de colaborare putem să maximizăm influenţa noastră în procesul de luare a deciziilor la nivel comunitar. Vom fi al şaptelea stat membru ca număr de voturi şi trebuie să înţelegem şi să respectăm regulile jocului", mai spune demnitarul român. Dând exemplu Constituţia europeană, oficialul MIE susţine că România trebuie să se situeze pe o poziţie de natură să conducă la adoptarea, sub o formă sau alta, a acestui document. "E foarte importantă poziţionarea în interiorul UE, iar atitudinea noastră trebuie să fie una activ proeuropeană, de adâncire a integrării", subliniază Orban. Un alt element important al strategiei postaderare este necesitatea respectării acquis-ului comunitar şi a angajamentelor noastre din Tratatul de aderare. "Reforma trebuie să continue în toate domeniile. Cu cât devii mai convergent, mai apropiat de modul în care se aplică politicile comunitare, cu atât beneficiezi mai mult de prevederile pieţei comune. Exemplul cel mai bun este în agricultură, unde trebuie să accelerăm procesul de dezvoltare, astfel încât să putem beneficia de avantajele Politicii Agricole Comune. Dar acelaşi lucru este valabil şi pentru reforma în justiţie şi pentru continuarea adaptării şi reformării administraţiei româneşti, astfel încât să facă faţă acestui proces de profundă integrare europeană", insistă secretarul de stat în MIE.

Cunoaşterea regulilor jocului
"La Bruxelles se discută sute de dosare în acelaşi timp. Pentru a putea identifica rapid şi profesionist care sunt acelea care ne interesează în mod direct trebuie să existe un mecanism foarte bine poziţionat, dar şi foarte flexibil, care să identifice în timp real interesele părţii române pe diferite dosare în discuţie. Dacă n-ai un astfel de mecanism, pe diferite probleme, te duci la Bruxelles degeaba", susţine Leonard Orban. "Pentru a influenţa o decizie trebuie să cunoşti regulile jocului, să le aplici şi să-ţi cunoşti interesul naţional, rapid, util, profesionist. De multe ori, regulile jocului sunt de aşa natură încât trebuie să te pronunţi foarte rapid. Există situaţii în care trebuie să le aplici, inclusiv la un nivel de experţi, nu numai la cele de secretar de stat, de ministru sau prim-ministru", mai spune el. "Acest mecanism trebuie să fie cât mai bine structurat, să funcţioneze cât mai eficient şi să permită angrenarea tuturor celor responsabili în urmărirea şi rezolvarea dosarelor specifice, la Bruxelles", subliniază secretarul de stat.

Interesele companiilor româneşti trebuie susţinute
"Identificarea poziţiei naţionale trebuie să ţină cont nu numai de poziţia autorităţilor, ci şi de poziţia tuturor celor direct implicaţi. De exemplu, discuţiile privind reforma sectorului vinului în UE. Pentru un asemenea subiect trebuie să ai permanent un dialog cu patronatele în domeniu, să identifici ceea ce e mai bine şi apoi să le susţii la Bruxelles. Alt exemplu, modificarea tarifelor la telefonia mobilă pentru convorbirile intracomunitare (roaming). E normal ca în identificarea poziţiei noastre să discutăm cu companiile implicate în domeniu. Pentru alte proiecte de directive, regulamente sau politici comunitare se fac analize de către instituţiile specializate care stabilesc, în cea mai mare măsură, care va fi poziţia României pe diferite probleme", insistă secretarul de stat în Ministerul Integrării.

Viteza de integrare depinde de profesionalismul administraţiei româneşti
Leonard Orban susţine că la fel de importantă este şi capacitatea administraţiei româneşti de a contribui la absorbţia fondurilor comunitare. "Sunt sume care pot fi cheltuite numai în măsura în care există proiecte eligibile, asigurarea cofinanţării etc. Fără o administraţie care să ştie să respecte procedurile acquis-ului comunitar va fi greu să cheltuim aceste fonduri. De această capacitate depinde viteza cu care România se va moderniza, viteza cu care va beneficia de avantajele statutului de membru", este de părere oficialul MIE.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite