Cu drakkarul Viking în Marea Nordului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După o mie de ani, Cel mai mare vas de război al vikingilor din secolul al XI-lea, reconstruit şi recondiţionat în Danemarca, a plecat, pe 1 iulie, din portul danez Roskilde. Obiectivul

După o mie de ani, Cel mai mare vas de război al vikingilor din secolul al XI-lea, reconstruit şi recondiţionat în Danemarca, a plecat, pe 1 iulie, din portul danez Roskilde. Obiectivul echipajului: să reziste pe apele Mării Nordului pe un vas cu pânze şi vâsle şi să ajungă cu bine la destinaţie, în Irlanda.

Portul Roskilde a fost ales în mod special ca punct de plecare, pentru că acesta a fost capitala politică a vikingilor şi totodată un centru comercial înfloritor între secolele XI-XII. După o călătorie de 900 de mile marine (circa 1.600 km), drakkarul este aşteptat la Dublin, acolo unde a fost construit, în anul 1042, în apropierea pădurii Glendalough.

De altfel, numele ineditei ambarcaţiuni, "Havhingtsen fra Glendalough", evocă locurile sale de origine. La sfârşitul secolului al XI-lea, "Havhingsten fra Glendalough" şi alte patru corăbii au fost folosite pentru a bloca invazia vikingilor norvegieni, inamici ai celor irlandezi. Epava vaporului original a fost regăsită în 1962, în apele fiordului Roskild.

Drakkarul a fost reconstruit între 2000 şi 2004, în şantierul Muzeului Vikingilor din Roskilde. "Este o restaurare, şi nu o copie. Am avut la dispoziţie doar 25% din corabia originală şi am reconstruit restul", a declarat căpitanul expediţiei, Carsten Hvid. După 84 de zile de teste, vaporul a fost declarat "apt" pentru a-şi relua voiajele pe mare.

300 de stejari, 7.000 de cuie şi 65 de "vikingi" Drakkarul, altădată sinonim al terorii, are 30 de metri lungime, 3,8 lăţime, cântăreşte 25 de tone, pânza are o suprafaţă de 112 metri pătraţi, iar catargul are o lungime de 14,5 metri. Pentru reconstrucţia lui, a fost folosit lemnul de la 300 de stejari şi 7.000 de cuie. La bord se află nu mai puţin de doi kilometri de frânghie. Echipajul temerar este alcătuit din 64 de danezi şi un irlandez, toţi cu vârste cuprinse între 16 şi 64 de ani.

20 dintre aceştia sunt femei. Corabia navighează doar cu ajutorul pânzei, iar vâslele sunt folosite doar pentru manevrele mai complicate de intrare sau plecare dintr-un port. Spre deosebire de vikingi, actualii "marinari" dispun de un radar, o antenă satelit şi alte instrumente de navigaţie. Toţi membrii echipajului poartă în permanenţă o vestă de salvare, iar drakkarul este secondat de o ambarcaţiune de asistenţă. Misiunile fiecărui "viking" în parte sunt exact cele din vechime: cart din patru în patru ore, supravegherea şi manevrarea pânzei şi a frânghiilor, la care se adaugă un "confort" de-a dreptul rudimentar.

Costul global al proiectului s-a ridicat la circa 4,7 milioane de euro. În ciuda acestei sume considerabile, căpitanul Carsten Hvid este foarte mândru: "Vikingii erau <> . Călătoreau mult şi aveau conoştinţe impresionante despre toată lumea de atunci. Ca şi ei, şi noi suntem <> şi ne bucurăm de acest voiaj unic", a declarat el. Vasul se va reîntoarce în portul Roskilde în august 2008.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite