Cele cinci noi minuni ale lumii contemporane

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Moscova, Beijing, Las Vegas sunt doar câteva dintre locurile unde, în prezent, se realizează unele dintre cele mai impresionante clădiri din lume Revista "Foreign Policy" identifică cinci

Moscova, Beijing, Las Vegas sunt doar câteva dintre locurile unde, în prezent, se realizează unele dintre cele mai impresionante clădiri din lume

Revista "Foreign Policy" identifică cinci şantiere faraonice cerute de raţiuni practice, dar şi de ambiţii financiare şi politice. Fie că este vorba despre proiecte finanţate de stat, fie că sponsorizările sosesc în exclusivitate de la investitori privaţi, edificiile-gigant se vor a fi un barometru al puterii politico-financiare.

La sfârşitul lunii februarie, la Beijing a fost inaugurat terminalul trei al aeroportului internaţional, despre care corespondentul BBC la faţa locului a spus că "este mai degrabă o mică ţară decât un terminal". Proiectat de celebra firmă de arhitectură britanică "Foster and Partners", acesta este considerat cea mai mare clădire din lume, mai spaţios şi mai larg decât toate terminalurile aeroportului londonez Heathrow puse laolaltă.

"Nivelul de urbanizare pentru care Europa a avut nevoie de 200 de ani a fost atins în China în numai 20 de ani", a spus Norman Foster, arhitectul-şef al proiectului. Şi, dacă britanicilor le-au trebuit 20 de ani pentru a ridica vestitul Heathrow (cel mai mare aeroport din Europa), chinezii au construit impresionantul terminal în numai patru ani, a mai precizat arhitectul britanic, implicat şi în alte megaproiecte internaţionale, cum ar fi Crystal Island din Moscova, ori City Center din Las Vegas.

Declarat, oficial, cel mai important suport logistic pentru Jocurile Olimpice din luna august, terminalul trei simbolizează, de fapt, creşterea economică spectaculoasă a Chinei, precum şi dorinţa acesteia de a deveni, până în 2020, principala destinaţie turistică mondială. Într-adevăr, Beijingul intenţionează să mai construiască în următorii ani alte 97 de aeroporturi, 13 dintre ele suportând un trafic de 30 milioane de persoane pe an.

Cât priveşte terminalul recent inaugurat, acesta acoperă o suprafaţă de un milion de metri pătraţi ce include o pistă de decolare cu o lungime de 3.800 de metri şi o lăţime de 60, adaptată dimensiunilor unui Airbus A380, la ora actuală cel mai mare avion din lume.

Tehnologie sofisticată şi tradiţie chineză

Noua clădire, pentru realizarea căreia s-au cheltuit circa trei miliarde de euro, ilustrează perfect îmbinarea între tehnologii de ultimă oră şi milenara tradiţie a poporului chinez. Văzut de sus, terminalul are forma unui dragon, "corpul" fiind alcătuit din trei zone funcţionale. Prima este destinată pasagerilor locali, iar celelalte două, sutelor de mii de turişti aşteptaţi cu ocazia olimpiadei din vară.

Punerea în funcţiune a terminalului înseamnă o etapă importantă în dezvoltarea companiei Air China, principalul "locatar" al acestuia. Alte câteva cifre ale impresionantului edificiu: este accesibil pentru 120 de avioane concomitent; beneficiază de 447 de ascensoare şi scări rulante; are 25 de kilometri de benzi transportatoare; pentru a-l construi, 50.000 de persoane au muncit timp de patru ani; găzduieşte 64 de restaurante şi 90 de magazine; suportă un trafic de 43 milioane de pasageri anual.

Odată aterizat pe pista terminalului, orice avion îşi poate continua manevrele în deplină siguranţă, graţie unui sistem automatic iluminat, ce îl ghidează, alături de controlorii de trafic, către locul de "parcare".

Moscova pregăteşte o insulă de argint

Va fi "un oraş într-un oraş", a declarat arhitectul britanic Norman Foster, al cărui proiect pentru Insula de argint din capitala moscovită a fost aprobat de autorităţile ruse. Despre viitorul edificiu, "Crystal Island", se spune că va fi cel mai mare din lume şi că în interiorul său va încăpea un întreg oraş. Sir Norman Foster este totodată autorul criticatului şi contestatului zgârie-nori din City of London, Turnul Gherkin, care a ajuns însă, alături de Big Ben, un simbol al capitalei Marii Britanii.

Costul estimativ al Insulei de argint, ce va avea o suprafaţă de 2,5 milioane de metri pătraţi şi o înălţime de peste 450 de metri, este de 2,6 miliarde de euro. Impozanta structură, ce urmează a fi dată în folosinţă în 2014, se va înălţa pe Peninsula Nagatino (fluviul Moscova), la circa 7,5 km de Kremlin. Crystal Island va găzdui edificii comerciale şi culturale, 3.000 de camere de hotel, 900 de apartamente, o parcare subterană de 14.000 de locuri, un complex de fitness, muzee, teatre, o şcoală internaţională pentru 500 de elevi, fără a pune la socoteală nenumăratele magazine.

Baza insulei, cu un diametru de 701 metri, este din oţel. Deasupra acesteia se ridică un "înveliş" de sticlă pe care vor fi construite grădini suspendate care, alături de panourile solare, vor crea un microclimat "independent" faţă de condiţiile atmosferice exterioare. Diversele structuri interne vor fi susţinute de o grilă imensă metalică, în formă de spirală, ce va oferi insulei aspectul unei piramide spiralate. Moscoviţii mai numesc noua clădire "pomul de Crăciun al Moscovei".

Sir Norman Foster este încântat de acest proiect, despre care spune că reprezintă "piatra de hotar" a carierei sale de arhitect. Autorităţile ruse nu au precizat care sunt sursele de finanţare pentru ambiţiosul proiect arhitectonic, dar, după cum susţine presa internaţională, noii oligarhi ai Rusiei se vor arăta interesaţi în concretizarea acestuia.

City Center, cel mai important proiect imobiliar privat al Americii

Conceput de "MGM Mirage" (cel de-al doilea constructor de cazinouri din lume), în colaborare cu opt mari arhitecţi ai lumii, City Center este un megaproiect imobiliar, care se întinde pe 31 de hectare pe celebrul bulevard "Strip" din Las Vegas, urmând să-şi deschidă porţile în 2009. La realizarea acestuia a contribuit şi Daniel Libeskind, arhitectul-şef al sitului Ground Zero din New York.

Ansamblului imobiliar i se pot atribui toate superlativele: va pune la dispoziţia amatorilor 2.700 de rezidenţe private, două hoteluri de câte 400 de camere "fără cazinou", un hotel-cazinou cu 4.000 de camere repartizate pe 60 de etaje, două blocuri luxoase cu câte 800 de apartamente şi un cartier comercial întins pe o suprafaţă de 120.000 de metri pătraţi. La toate acestea se adaugă 7.000 de locuri de parcare. "Factura" superproiectului ajunge la circa 8,5 miliarde de dolari.

Cel mai ieftin apartament (cu două camere) costă 550.000 de dolari, iar pentru un "penthouse" (apartament plus terasă) se pot plăti până la 11 milioane de dolari. Dar cele puse deja în vânzare s-au vândut rapid, în mai puţin de trei săptămâni, a declarat preşedintele "MGM Mirage", Terrence Lanni, circa 100 dintre ele fiind din categoria "lux".

"City Center se vrea un model pentru oraşul modern ideal, capabil să bulverseze urbanismul contemporan", mai spune Lanni. Cel mai mare contribuabil al statului Nevada, grupul "MGM Mirage", va crea, odată cu deschiderea porţilor megacomplexului City Center, cel puţin 12.000 de locuri de muncă permanente.

Marele canal chinezesc, visul lui Mao

Nordul Chinei este inundat de investiţii, dar secătuit de apă. Ţărani disperaţi sapă şi 200 de metri pentru a da de apă. Astfel, administraţia de la Beijing a decis să dea curs propunerii lui Mao de a abate apele fluviului sudic Yangtze, renumit pentru inundaţiile pe care le provoacă, spre Câmpia Chinei de Nord.

Când vor fi gata, prin cele trei canale avute în vedere vor scurge 10 trilioane de litri de apă. Megaproiectul are un preţ pe măsură: 62 miliarde de dolari - cel mai costisitor proiect de construcţii al Chinei - şi 400.000 de oameni dislocaţi. Barajul Trei Guri a costat numai 25 de miliarde, dar a necesitat şi relocarea unui milion de chinezi.

Lărgirea Canalului Panama, un obiectiv geo-politic

Printr-un referendum, în octombrie 2006, panamezii şi-au exprimat părerea referitoare la oportunitatea lărgirii Canalului Panama. În ciuda slabei prezenţe la urne, 75,25% din ei s-au pronunţat în favoarea demarării lucrărilor, care urmează să se încheie în 2014, când se va celebra un secol de funcţionare a canalului. Pasaj maritim artificial, în formă de "S", ce uneşte oceanele Atlantic şi Pacific, canalul are o lungime de 81,6 km, o lărgime care variază între 91 şi 300 de metri şi o adâncime cuprinsă între 12,4 şi 13,7 metri.

Parcursul acestuia este marcat de un sistem de ecluze duble şi de trei lacuri artificiale. Canalul Panama este considerat un adevărat monument de inginerie hidraulică, fiind supranumit "podul lumii", "oglinda celor două Americi" sau chiar "a opta minune a lumii". Pe cele două căi paralele de navigare trec zilnic câte 40 de vase, ceea ce înseamnă circa 14.000 pe an, ce pot transporta până la 275 milioane de tone de marfă.

Megaproiectul lărgirii canalului prevede, printre altele, construirea a două noi sisteme de ecluze, mărirea celor existente, adâncirea întregului parcurs al canalului pentru a permite creşterea pescajului navelor cu cinci metri, construcţia unor diguri adiţionale pentru amplificarea capacităţii celor trei lacuri artificiale. Realizarea proiectului presupune excavarea a cel puţin de 123 milioane de metri cubi de pământ.

China, care deja controlează, prin intermediul societăţii "Hutchinson", portul Balboa de la Oceanul Pacific, pare cea mai dispusă să contribuie cu fonduri substanţiale la realizarea acestui proiect faraonic. Ei i se alătură multinaţionale precum "Halliburton" (SUA), "Mitsubishi" (Japonia), "Siemens" (Germania) ori "Carlos Slim" (Mexic). Preşedintele panamez, Martin Torrijos Espino, a făcut din lărgirea Canalului Panama un cal de bătaie al politicii sale, în speranţa că acesta, transformat într-un uriaş centru maritim mondial, va contribui spectaculos la dezvoltarea economică a ţării.

Pe de altă parte, securitatea canalului, în condiţiile creşterii riscului unor acţiuni teroriste, preocupă marile puteri. Din acest motiv, în vara lui 2006 au fost organizate manevre militare comune (în cadrul operaţiunii numite "Panamax 2006"), la care au participat zece state, ce au desfăşurat mai bine de 30 de nave de război pentru a contracara un ipotetic atac terorist asupra obiectivului geostrategic.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite